Přípravy Královéhradeckého kraje na členství v EU
Informace v souladu se zákonem č. 106/1999 Sb.
Vážený pan
30.9.2008 17.10.2008
kancelář hejtmana JUDr. Petr Severin/271 pseverin@kr-kralovehradecky.cz
Poskytnutí informace
Vážený pane,
ve věci Vaší žádosti o poskytnutí informací ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, v platném znění, doručené na elektronickou podatelnu Krajského úřadu Královéhradeckého kraje dne 1.10.2008 jste požádal o poskytnutí následujících informací:
Jakým způsobem se Krajský úřad Královéhradeckého kraje připravoval a adaptoval na členství v EU z hlediska:
institucionálního (např. zřízení nového odboru, funkce),
personálního - počet zaměstnanců přijatý na evropskou agendu, školení, nábory,
implementace acquis communautaire.
Zda Královéhradecký kraj může ovlivňovat agendu EU (např. Výbor regionů, zastoupení v Radě při EU …) a zda Královéhradecký kraj využívá k prosazování zájmů spíše Výbor regionů/Zastoupení v Bruselu nebo vládu ČR (kontakty přes ministerstvo zahraničí atd.)
Kdo kromě hejtmana byl pověřen adaptací úřadu na členství v EU?
K Vaší žádosti Vám poskytuji následující informace.
K otázce ad A) a ad B):
Příprava a adaptace Krajského úřadu Královéhradeckého kraje na členství v EU měly v roce 2004 z hlediska institucionálního a personálního následující vývoj:
K 1. 4. 2004 došlo ke sloučení odboru cestovního ruchu (7 zaměstnanců) a odboru evropské integrace (10 zaměstnanců). Tehdejší odbor evropské integrace se dělil na 2 oddělení: oddělení mezinárodní spolupráce a oddělení NUTS II. Sloučením uvedených odborů vznikl nový odbor, který nesl název Regionální rada NUTS II Severovýchod (17 zaměstnanců). Odbor se tak dělil na 3 oddělení (oddělení cestovního ruchu, oddělení mezinárodní spolupráce a oddělení NUTS II). Každý z těchto útvarů měl svého vedoucího zaměstnance.
K 1. 6. 2004 byli z odboru Regionální rady NUTS II Severovýchod delimitováni 4 zaměstnanci na příspěvkovou organizaci Centrum evropského projektování.
Na odboru Regionální rady NUTS II Severovýchod pak následně došlo ke změně náplni činností, jejichž výsledkem byla změna struktury odboru. Odbor se dělil na oddělení individuálních projektů a na oddělení administrace grantových schémat. Na tomto odboru pracovalo k datu 1. 10. 2004 celkem 6 zaměstnanců (2 zaměstnanci na oddělení individuálních projektů a 3 zaměstnanci na oddělení administrace grantových schémat). V čele celého odboru byl jeden vedoucí. K 1. 3. 2005 byli na problematiku grantových schémat přijati 2 noví zaměstnanci. K 1. 7. 2005 byl na problematiku individuálních projektů přijat 1 nový zaměstnanec. Celkem tak na tomto odboru k 1. 12. 2005 pracovalo 9 zaměstnanců.
Na základě přijatého zákona č. 138/ 2006 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o veřejných zakázkách (zák. č. 248/2000 Sb. o podpoře regionálního rozvoje), podle čl. X, byly pro potřeby spojené s koordinací a realizací hospodářské a sociální soudržnosti zřízeny regiony, jejichž územní vymezení je totožné s územními statistickými jednotkami NUTS 2 (dále jen "region soudržnosti") . V regionech soudržnosti byly dle zmiňovaného zákona zřízeny tzv. Regionální rady soudržnosti. Dle čl. XI tohoto zákona byli na nového zaměstnavatele, kterým se stala Regionální rada soudržnosti Severovýchod se sídlem v Hradci Králové k 1. 7. 2006 delimitováni z odboru Regionální rady NUTS II SV dva zaměstnanci.
K 1. 7. a následně pak k 1. 8. 2006 došlo ke změně struktury odboru Regionální rady NUTS II Severovýchod. Z odboru kancelář hejtmana se vyčlenilo oddělení vnějších vztahů a zahraniční spolupráce, které bylo přejmenováno na oddělení mezinárodních vztahů a zahraniční spolupráce; oddělení individuálních projektů a oddělení grantových schémat se sloučila v jedno oddělení s názvem oddělení grantových schémat, evropských fondů a mezinárodních projektů, a došlo k přejmenování celého odboru Regionální rady NUTS II Severovýchod na odbor evropských záležitostí a mezinárodních vztahů. K 1. 12. 2006 pracovalo na odboru evropských záležitostí a mezinárodních vztahů celkem 12 zaměstnanců:
1 vedoucí odboru, 2 zaměstnanci na oddělení mezinárodních vztahů a zahraniční spolupráce a 9 zaměstnanců zabývajících se evropskou agendou, zařazených na oddělení grantových schémat, evropských fondů a mezinárodních projektů.
Noví i stávající zaměstnanci byli a jsou průběžně proškolováni, absolvovali dle svých vzdělávacích potřeb a pracovních náplní např. tato školení a semináře:
• v roce 2006: finanční manažeři informačního systému MSSF-MONIT, finanční mechanizmy RHP/Norsko
• v roce 2007: administrace projektů z EU - jak na to?, finanční řízení prostředků z ESF, komunikace administrátora z ESF, nesrovnalosti a vracení prostředků EU, příprava a plánování projektů, příprava a realizace projektů financovaných z prostředků EU - dotační politika EU a ČR 2007 - 2013, seminář k fulltextové databázi pro implementační strukturu OP RLZ atd..
• v roce letošním: Evropský parlament a blížící se předsednictví ČR, finanční kontrola, finanční řízení, informační systém MONIT 7 +, kontrola a audit investičních prostředků, nesrovnalosti a vracení prostředků EU (EFS), příprava projektů atd.
V případě legislativy životního prostředí a zemědělství postupně probíhá implementace "evropského" práva, která se promítá i do navyšování působnosti krajů a to jak v samostatné, tak i přenesené působnosti a toto je postupně zapracováváno i do organizačního řádu a následně i do pracovních náplní zaměstnanců. U odboru ZP od roku 2007 byla posílena agenda ochrany přírody a krajiny o 2 zaměstnance (navýšení mzdových prostředků příslušným ústředním orgáne ) pro zajištění sítě zvláště chráněných území do tzv. systému NATURA 2000. Další činnosti jak již bylo uvedeno, jsou zajišťovány stávajícím personálním obsazením - prováděna aktualizace pracovních náplní a popisu pracovních míst.
Na odboru sociálních věcí a zdravotnictví (SV) jsou pověřeni pracovníci dle svých příslušných agend i problematikou poskytování poradenství vztahující se k ESF - OPLZZ (Operační program lidské zdroje a zaměstnanost) pro opatření: 3.1- integrace ohrožených skupin,kvalita a dostupnost sociálních služeb, vzdělávání v SS 3.2-integrace Romů, 3.3- zaměstnanost 3.4-rovné příležitosti mužů a žen Koordinací poradenství je pověřen jeden z nich. Výše úvazku je odvislá od počtu žádostí. Odbor SV sám realizoval přímo projekty v rámci bývalého OPRLZ. V současné době zajišťujeme 4 individuální projekty kraje. Tyto budou personálně pokryty 2 zaměstnanci odboru SV. Spolupracovat budeme s CEP.
Odboru evropských záležitostí a mezinárodních vztahů zajišťuje zejména administrativní kapacitu potřebnou pro účelnou, efektivní a bezproblémovou implementaci evropských fondů na úrovni kraje:
- Společný regionální operační program
- Operační programu Rozvoj lidských zdrojů
- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
- Finanční mechanismy EHP/Norsko
- Operační program Lidské zdroje a zaměstnanost
- Operační program přeshraniční spolupráce Česká republika - Polsko
Odbor evropských záležitostí a mezinárodních vztahů Krajského úřadu Královéhradeckého kraje zároveň v rámci administraci zajišťuje informační servis ve vztahu k veřejnosti v oblasti získávání dotací z evropských programů.
Celkový stav zaměstnanců Odboru evropských záležitostí a mezinárodních vztahů Krajského úřadu Královéhradeckého kraje činí v současné době 21 zaměstnanců (stav ke dni 15.10.2008). Všichni zaměstnanci byli přijati buď na základě vyhlášeného výběrového řízení Královéhradeckým krajem, nebo byli přijati na dobu určitou. Školení zaměstnanců v rámci problematiky jednotlivých operačních programů EU je zajišťováno průběžně Řídícími orgány jednotlivých operačních programů (ministerstvy) a dalšími vzdělávacími organizacemi a institucemi.
Z hlediska institucionální a personální přípravy kraje na čerpání strukturálních fondů Vás dále odkazuji na tyto materiály, které přikládám k tomuto dopisu:
-
Královéhradecký kraj - příprava na čerpání SF - příloha č. 1
-
Centrum evropského projektování - příloha č. 2
-
Připravenost Královéhradeckého kraje před vstupem do EU (zpráva do regionu hejtmana KHK - Ing. Bradíka) - příloha č. 3
K otázce ad C)
ČR se zavázala harmonizovat vlastní legislativu s legislativou EU v souvislosti s jejím vstupem do Evropské unie. V rámci souladu legislativy ČR s politikami Evropských společenství považujeme za významnou zejména oblast pravidel hospodářské soutěže, tj. přizpůsobení právních předpisů ČR v oblasti zadávání veřejných zakázek, účetnictví, veřejné podpory, ochrany dat aj. Královéhradecký kraj u některých programů má funkci zprostředkujícího subjektu (SROP, OPRLZ, OPVK) a je vázán legislativou acquis communautaire. Implementace acquis communautaire v pravém slova smyslu je závazkem ČR a vrcholných orgánů našeho státu vůči orgánům EU, a je tedy převážně věcí naší národní legislativy. Královéhradecký kraj se dlouhodobě soustřeďuje na využívání a zprostředkování strukturálních fondů EU (SF EU) sobě i dalším subjektům. V této souvislosti Vás odkazuji na tyto materiály, které přikládám k tomuto dopisu:
-
Účel: Integrace Královéhradeckého kraje do EU - příloha č. 4
-
Implementace, Přehled činností SROP, které v souvislosti s administrací a řízením SROP budou vykonávat krajští aktéři - příloha č. 5
K otázce ad D)
Systémově lze říci, že ovlivňování agendy EU je teoreticky možné skrze ovlivňování každého aktéra (instituce), který se na jejím utváření podílí. Je potřeba zdůraznit, že ovlivňovaní agendy a tím i legislativního procesu EU je vždy běh na delší trať. Je tedy potřeba využívat všech dostupných kanálů naráz. Z pohledu regionu je prakticky možná spolupráce s následujícími subjekty:
Výbor regionů (dále „COR“)
Zde působí česká delegace regionálních politiků. V legislativním procesu je COR konzultovaným a poradním orgánem. Členové české delegace jsou členy určitých výborů COR a mohou tedy přispívat svými názory a pozměňovacími návrhy do celkového stanoviska COR k projednávanému bodu legislativy. KHK nemá řádného člena, v současné době pouze náhradníka. Čili tento směr není v současnosti KHK příliš využíván.
Evropský parlament (dále „EP“)
EP hraje a při případném přijetí Lisabonské smlouvy bude hrát čím dál více důležitou roli v legislativním procesu EU. Zástupci regionů v Bruselu se mohou účastnit zasedání výborů EP apod. Důležitý je zde i kontakt s českými europoslanci a případná vzájemná pomoc pokud se jedná o agendu s dopadem na regiony.
Evropská komise (dále jen „EK“)
Jelikož má EK zásadní pravomoc navrhovat znění legislativy, jedná se o primární předmět zájmu mnoha aktérů v Bruselu. Jediný zástupce regionu toho ovšem příliš neprosadí. Proto v Bruselu působí velké množství zájmových sítí regionů, které společným tlakem působí na EK. Tuto formu spolupráce využívá mnoho zástupců regionů v Bruselu a není tomu jinak u KHK. Z poslední doby lze jmenovat události kolem přijímání a schvalování Regionálních Operačních programů ČR ze strukturálních fondů a dále třeba aktivity kolem demografického vývoje EU a nutnosti EK začít vnímat tento fakt stárnoucí populace při návrhu politik EU.
Asociace krajů - CzechReg
Asociace krajů se do Bruselu promítá tím, že všechny kraje mají svá zastoupení v Bruselu, koncentrovaná na 3 místech. Nejvíce jich působí ve společné budově s názvem Czech House. Spolupráce na společných akcích a vzájemná informovanost mezi sebou, je další přidanou hodnotou, kterou může kraj v Bruselu využít. Toto uskupení se neformálně nazývá CzechReg.
Stále zastoupení ČR při EU (dále jen „SZ“)
SZ je vlastně prodlouženou rukou vlády a ministerstev ČR v Bruselu. Kraje také využívají těsné spolupráce se SZ, a to hlavně při pořádání kulturních akcí a vzájemné informování se o důležitých věcech na pravidelných schůzkách. Aktuálně hlavně v nadcházejícím českém předsednictví Rady EU 2009 a přípravách na něj.
Královéhradecký kraj má svou Evropskou kancelář v Bruselu (zřízena od 1.1.2007), která zajišťuje zejména tyto činnosti:
- reprezentace Královéhradeckého kraje v Bruselu
- prosazování a propagace projektů /zájmů kraje/
- zájmová spolupráce se zástupci ostatních krajů v Bruselu
- zajištění a zpracování relevantních informací z Bruselu pro Královéhradecký kraj
- navazování a udržování kontaktů s institucemi EU a dalšími významnými organizacemi v Bruselu
- informování kraje o možnostech čerpat finance z programů Evropské komise (komunitární programy)
- networking (tvorba partnerství) ve prospěch kraje
K otázce ad E)
Jak již vyplývá z informací poskytnutých výše, adaptace činnosti orgánů Královéhradeckého kraje na novou agendu související s členstvím ČR v EU byla týmovou prací všech zúčastněných stran a odborníků. Nejvíce je to patrné z materiálu s názvem: „Účel: Integrace Královéhradeckého kraje do EU“, který přikládám jako přílohu č. 4 k tomuto dopisu.
S pozdravem
Ing. Tomáš Slavík
vedoucí odboru kancelář hejtmana
2
Soubory ke stažení
- Příloha č. 5 Přehled činností vykonávaných krajskými aktéry (pdf, 139 kB, 20.10.2008)
- Příloha č. 4 projekt integrace kraje (pdf, 153 kB, 20.10.2008)
- Příloha č. 3 PŘIPRAVENOST KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE PŘED VSTUPEM DO EU (pdf, 78 kB, 20.10.2008)
- Příloha č. 2 KONCEPCE CEP (pdf, 124 kB, 20.10.2008)
- Příloha č. 1 Zpráva o přípravě kraje Královéhradeckého (pdf, 161 kB, 20.10.2008)