Odpověď na žádost o informace doručenou dne 16.05.2024

10. 6. 2024 Autor: Vladimír Kučera

informace o ochraně oznamovatelů

Krajský úřad Královéhradeckého kraje

VÁŠ DOPIS ZN.: -
ZE DNE: 16.05.2024
NAŠE ZNAČKA (sp. zn.): KUKHK-IZ-48/MSZ/2024

VYŘIZUJE: Mgr. Vladimír Kučera
ODBOR: majetkosprávní a krajský živnostenský úřad
ODDĚLENÍ: stížností a dozoru obcí
MOBIL: 722 979 085
E-MAIL: vkucera@khk.cz

DATUM: 30.05.2024

Počet listů: 3
Počet příloh: 4 / listů: elektronicky
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5

Oživení, z. s.
Muchova 13
160 00 Praha 6
IDDS: ntauv78

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 16.05.2024

Vážení,

dne 16.05.2024 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) prostřednictvím datové schránky Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), jíž se domáháte poskytnutí následujících informací (citace):

„1. Uveďte prosím odkaz na vnitřní předpis kraje upravující ochranu oznamovatelů. Pokud tento předpis není dostupný způsobem umožňující dálkový přístup, žádáme o jeho zaslání datovou schránkou.

2. Umožňuje vnitřní oznamovací systém vašeho kraje podávání anonymních oznámení?

3. Jakými způsoby jsou/byli zaměstnanci informováni o možnosti učinit oznámení podle zákona?

i) internetové stránky kraje (doplňte, prosím, konkrétní odkaz)

ii) informativní plakát vyvěšený na krajském úřadě nebo místě obvyklém pro informování zaměstnanců

iii) školení pro zaměstnance

iv) e-learningový program

v) jiné: uveďte další způsoby

4. Uveďte u následujících položek odpovídající počet oznámení, která byla přijata v období od 17.12.2021 do 30. 4. 2024:

i) Kolikrát byl celkem využit vnitřní oznamovací systém kraje?

ii) Celkem přijato relevantních oznámení (všechna oznámení zkrácena o nerelevantní):

iii) Celkem přijato anonymních oznámení:

iv) Celkem vyřízeno relevantních oznámení přijetím opatření:

v) Celkem vyřízeno relevantních oznámení postoupením příslušnému orgánu veřejné moci (např. Policie ČR):

vi) Počet přijatých relevantních oznámení, které nebyly dosud vyřízeny:

5. Pokud kraj obdržel relevantní oznámení, vyberte, jakých jednání se oznámení týkalo/a?

i) Přestupky

ii) Trestné činy

iii) Porušení přímo zákona o ochraně oznamovatelů

iv) Porušení právního předpisu Evropské Unie

v) Jiná jednání, která nespadají do věcné působnosti zákona, ale vnitřní předpis kraje jejich oznámení umožňuje: např. bossing, mobbing a další

6. Je vnitřním předpisem kraje vyloučeno přijímání oznámení od osoby, která pro povinný subjekt nevykonává práci nebo jinou obdobnou činnost podle § 2 odst. 3 písm. a), b), h) nebo i) zákona o ochraně oznamovatelů?

7. Vyhodnotil kraj od zavedení vnitřního oznamovacího systému jeho funkčnost a účinnost? Pokud ano, jakým způsobem?

8. Uveďte pracovní pozici příslušné osoby či příslušných osob vašeho krajského úřadu (např. Vedoucí oddělení interního auditu, externí advokátní kancelář apod.)

9. Zúčastnily se příslušné osoby školení nebo jiných vzdělávacích aktivit v oblasti ochrany oznamovatelů? Uveďte, prosím, název školení či vzdělávací aktivity a jejich poskytovatele.

10. Je v rámci vnitřního oznamovacího systému zaveden či připraven systém evidence nerelevantních oznámení?

11. Je příslušná osoba připravena postoupit nerelevantní podněty v případě, že takový podnět upozorní na životní situaci, k jejíž řešení je příslušný jiný orgán veřejné moci?

12. Je příslušná osoba připravena evidovat anonymní oznámení pro případ, že v budoucnu vyjde najevo identita oznamovatele?

13. Uveďte prosím odkaz na vnitřní předpis kraje upravující zadávání veřejných zakázek včetně jeho příloh. Pokud tyto dokumenty nejsou dostupné způsobem umožňující dálkový přístup, žádáme o jejich zaslání datovou schránkou.“

Informace žádáte zaslat na adresu Vaší kanceláře, je-li to možné, žádáte přednostně o poskytnutí informací v elektronické a strojově čitelné podobě prostřednictvím v žádosti uvedeného formuláře, případně do datové schránky nebo na sdělenou e-mailovou adresu.

Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-IZ-48/MSZ/2024, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.

Žádost vyřizoval věcně příslušný odbor krajského úřadu, a to odbor majetkosprávní a krajský živnostenský úřad, oddělení stížností a dozoru obcí (vizte organizační strukturu krajského úřadu https://www.khk.cz/cz/krajsky-urad/organizacni-struktura/organizacni-struktura-krajskeho-uradu-kralovehradeckeho-kraje-147/).

Odbor majetkosprávní a krajský živnostenský úřad, oddělení stížností a dozoru obcí vyplnilo dle požadavku žádosti internetový formulář, kde odpovědělo na položené dotazy. V příloze tohoto sdělení zasíláme doplňkové informace, především vnitřní předpisy, případně další údaje, které nebylo možné uvést přímo do vyplňovaného formuláře a zároveň i odpovědi na dotazy vyplněné ve formuláři.

Ad 1) vnitřní předpis není dostupný způsobem umožňujícím dálkový přístup, zasíláme ho v příloze tohoto sdělení, včetně přílohy, jedná se o Směrnici o ochraně oznamovatelů a Přílohu č. 1 Whistleblowing (Oznamování škodlivého jednání).

Ad 2) ne.

Ad 3), i) konkrétní odkaz na internetové stránky kraje, které se věnují problematice whistleblowingu https://www.khk.cz/cz/krajsky-urad/povinne-informace/whistleblowing-335233/; v) intranet krajského úřadu.

Ad 4), i) 1x, ii) 0, iii) 0, iv) 0, v) 0, vi) 0.

Ad 5) kraj žádná relevantní oznámení neobdržel.

Ad 6) ano.

Ad 7) ne.

Ad 8) právník oddělení stížností a dozoru obcí, odboru majetkosprávního a krajský živnostenský úřad, vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí, odboru majetkosprávního a krajský živnostenský úřad.

Ad 9) Seminář o protikorupční odolnosti veřejných zakázek a ochraně oznamovatelů pořádaný Transparency International, konal se dne 07.10.2022, v příloze zasíláme program tohoto semináře.

Ad 10) ano.

Ad 11) ano.

Ad 12) ano.

Ad 13) vnitřní předpis není dostupný způsobem umožňujícím dálkový přístup, zasíláme ho v příloze tohoto sdělení, jedná se o Směrnici Rady Královéhradeckého kraje, kterou se stanovuje postup Královéhradeckého kraje při zadávání veřejných zakázek.

Požadované informace Vám zasíláme prostřednictvím datové schránky, zároveň byly vyplněny do elektronického dotazníku uvedeného v žádosti.

S pozdravem

Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí

Soubory ke stažení