eTEN
Program eTEN je často v praxi spojován s programovým obdobím 2007-2013, proto je zařazen v sekci týkající se tohoto programového období. Tento program, který byl ukončen k 31. 12. 2006, nabízel celou řadu možností především veřejné správě, ale i podnikatelské sféře a neziskovým organizacím. Hlavním cílem byla podpora veřejně prospěšných informačních a elektronických služeb a marketingu evropského digitálního zboží v oblasti kultury, vzdělání a dalších. Iniciativa eTen byla zaměřena na podporu služeb – neposkytovala tedy prostředky na vybudování infrastruktury.
Oblasti zaměření projektů v programu eTEN
• eGovernment – on-line služby poskytované nebo využívané veřejnou správou všech úrovní (místní,regionální i národní) a služby zaměřené na rozšiřování účasti veřejnosti na demokratických procesech. Cíl - celistvý systém eGovernmentu, umožňující veřejným i komerčním subjektům a občanům elektronickou interakci a zjednodušení administrativních procesů.
• eHealth – priorita zahrnovala služby, které zlepšují prevenci a podporují zdravý životní styl. Cíl - přístup ke kvalitní a efektivní zdravotní péči na evropské úrovni a zlepšení propagace moderní medicíny.
• eInclusion - priorita se zaměřovala na služby pro znevýhodněné občany a občany se specifickými potřebami, staré a sociálně slabší osoby. Tyto služby by měly napomáhat v překonávání socioekonomických, vzdělanostních, geografických, kulturních a generových bariér. Soustřeďovala se na rozvoj nezávislosti a asistenci při zapojování do běžného života pro nejširší okruh lidí.
• eLearning – používání multimediálních technologií a internetu pro zlepšení kvality vzdělání a usnadnění přístupu k němu. Zahrnovala rovněž nástroje celoživotního vzdělávání a rekvalifikace.
• Bezpečnost a důvěryhodnost – obsahovala všechny aspekty elektronické bezpečnosti a důvěryhodnosti, jako jsou akreditační systémy, služby pro zlepšení utajení a důvěrnosti, integrity elektronických systémů apod. Tyto služby pomáhají zvyšovat důvěru v rozvoj informační společnosti a elektronické administrace.
• Malé a střední podniky – v rámci této priority byly podporovány služby, které usnadňují úlohu malých a středních firem v ekonomickém prostředí. Cíl - zvýšení jejich konkurenceschopnosti využíváním e-Služeb a zprostředkování jejich přeshraniční spolupráce.
Další informace k již ukončenému programu najdete na http://ec.europa.eu/information_society/activities/eten/index_en.htm.
Finanční podpora z Evropské unie na projektové aktivity v oblasti elektronických služeb, které byly předmětem programu eTEN, je v programovém období 2007-2013 zařazena v Rámcovém programu pro konkurenceschopnost a inovace (CIP).
CIP - spojuje pod jednu střechu několik ne zcela sourodých programů a vytváří jedno místo na podporu zavádění výsledků vědy a výzkumu do praxe. Sestává ze tří podprogramů:
- Podnikatelský a inovační program (EIP)
- Program na podporu informační politiky
- Inteligentní energie Evropy (IEE)