Zprávy z tisku
Praha měla v loňském roce opět nejnižší míru nezaměstnanosti ze všech regionů Evropské unie, činila 1,3 procenta. Druhou nejnižší pak měl český region Jihozápad. Naopak nejvyšší nezaměstnanost měl zámořský departement Francie Mayotte, kde dosáhla 35,1 procenta. Vyplývá to ze zprávy, kterou zveřejnil Evropský statistický úřad Eurostat.
Časopis Forbes sestavil žebříček dvaceti největších českých rodinných firem. Na čtvrté místo zařadil textilku Juta ze Dvora Králové nad Labem, s počtem zaměstnanců 2 260.
Jako v Matrixu si budou připadat dělníci Škody Auto v Kvasinách na Rychnovsku. Firma tam spustila digitalizaci výroby. Zastaralé papírové dokumenty nahradily počítače, zároveň také detailně sledují práci lidí. V budoucnu mají samy rozhodovat, jak lidskou sílu efektivně použít.
Když Herbert Diess před rokem usedl do ředitelského křesla německého Volkswagenu, slíbil zaměstnancům, že je povede "do jisté budoucnosti". A k vysoké ziskovosti. Rok je krátká doba na to, aby se mohlo hodnotit, nakolik je šedesátiletý rakouský manažer ve své funkci úspěšný. Tím spíše, že podmínky, v nichž automobilky hospodaří, se zhoršily a vyhlídky na roky dopředu nejsou příznivé.
Nová továrna české automobilky Škoda Auto bude stát v Bulharsku nebo Turecku. Hospodářským novinám to potvrdil zdroj dobře obeznámený se situací kolem stavby nové továrny. Ta by měla mít podle dřívějších informací německého webu Automobil-produktion.de rozlohu 400 hektarů a roční kapacitu 350 tisíc automobilů.
Společnost TL-Ultralight, která vyrábí ultralehká a lehká sportovní letadla, sídlí přímo v areálu královéhradeckého letiště. "Začínali jsme od nuly, ale v posledních letech jsme jedničkou na českém trhu a ve své kategorii patříme mezi pětici největších výrobců na světě," říká majitel a jednatel firmy Jiří Tlustý. Celkově již firma zaměstnávající zhruba stovku lidí vyrobila přibližně dva tisíce letadel.
Ročně družstvo, ve kterém dnes pracuje kolem stovky lidí, vyrobí miliony kusů kosmetiky a kolem 500 tun barev. Po sametové revoluci se dostalo do malých drogerií a obchodů, v řetězcích se ale prosadilo těžko. Zvládl to v podstatě jen Jelení lůj. Podle Jany Nýčové, předsedkyni družstva, je vyjednávání s řetězci těžké, protože družstvo není velké a nemá za zády silného partnera.
Zatímco robotická ramena sestrojují karoserie vozů, po továrně projíždí vozík s díly. Neřídí ho žádný člověk, je zcela autonomní. Vybaven je reproduktory, ze kterých zní rocková skladba. To proto, aby na sebe upozornil a některý ze zaměstnanců mu neskočil pod kola. Zprvu vozík vyhrával dokola několik stejných melodií, časem Škoda Auto koupila práva k většímu množství hudby, aby vozíky nelezly repertoárem, který se neustále opakuje, lidem na nervy.
Přední světový dodavatel katalyzátorů Cataler, jehož majetkově ovládá japonská automobilka Toyota Motor, na konci března zahájil výstavbu své první továrny v Evropě. Volba padla na Týniště nad Orlicí ve východních Čechách. Předpokládaná roční produkce katalyzátorů pro motory osobních aut v novém závodě je jeden milion kusů. Výroba by se měla naplno rozběhnout v průběhu příštího roku.
Mnozí zaměstnanci letos dostanou, stejně jako vloni a předloni, vyšší mzdy. Podle současných informací by mohl nárůst činit v průměru pět procent. Firmy svým zaměstnancům přidávají hlavně kvůli situaci na trhu práce, který nabízí mnoho volných míst. Nejčastěji podniky navyšují mzdy v lednu, téměř v polovině případů. Třetina společností pak k tomuto kroku přistupuje právě v dubnu. Odvrácenou stranu současného hospodářského vývoje pak představují podniky, které chystají hromadná propouštění.