Turecko, nebo Bulharsko? Škoda se rozhoduje, kde postaví novou továrnu. Ta má mít kapacitu 350 tisíc aut ročně
Nová továrna české automobilky Škoda Auto bude stát v Bulharsku nebo Turecku. Hospodářským novinám to potvrdil zdroj dobře obeznámený se situací kolem stavby nové továrny. Ta by měla mít podle dřívějších informací německého webu Automobil-produktion.de rozlohu 400 hektarů a roční kapacitu 350 tisíc automobilů.
Škoda bude v novém závodě produkovat SUV Karoq a také sesterský Seat Ateca. Tyto dva modely pak ve východočeských Kvasinách uvolní místo nové generaci Volkswagenu Passat a Škody Superb, zajejichž vývoj je česká automobilka zodpovědná. "Pokud půjde všechno podle plánu, první kusy příští generace Superbu a Passatu vyrobíme kolem roku 2023," řekl HN na autosalonu v Šanghaji šéf Škody Auto Bernhard Maier.
Škoda bude hledat nové zaměstnance nejen kvůli Passatu a Superbu, ale také kvůli zodpovědnosti za vývoj aktivit koncernu Volkswagen v Indii, řízení regionu Rusko nebo zahájení produkce elektromobilů namodulární platformě MEB. "Najímat zaměstnance jsme začali již předněkolika měsíci," uvedl Maier. Konkrétní číslo však říct nechtěl.
Člen představenstva značky pro lidské zdroje Bohdan Wojnar nicméně minulý měsíc na ženevském autosalonu HN potvrdil, že mimo jiné i v souvislosti s vývojem nové generace Passatu a Superbu vzniknou v Česku stovky pracovních míst. "V oblasti vývoje v Mladé Boleslavi to bude znamenat nová pracovní místa v řádu stovek," uvedl Wojnar.
Protože produkce nové generace Passatu a Superbu začne podle Maiera kolem roku 2023, dá se očekávat, že zhruba ve stejné době bude otevřena i nová továrna značky. Škoda se nicméně již loni potýkala s tím, že poptávka převýšila kapacitní možnosti a byla by schopna prodat o100 tisíc aut více. "V závodech Škody po celé Evropě již ne můžeme zvyšovat produkční kapacitu. Jsme na maximu," potvrdil Maier. Zároveň nicméně připustil, že by v případě potřeby a v závislosti na situaci na ruském trhu bylo možné například exportovat Kodiaq z ruského závodu v Nižním Novgorodu na další trhy.
Podobnou situaci ostatně Škoda již zažila. V roce 2017 z Ruska mimo jiné dovážela i do Evropy SUV Yeti. "Pokud však prodáme všechna auta vyprodukovaná v Rusku na tamním trhu, je to ta nejlepší cesta," dodal šéf české automobilky.
Ještě než dojde na otevření nové továrny, začne Škoda příští rok vyrábět první elektromobil na modulární platformě MEB koncernu Volkswagen.
Půjde o sériovou verzi konceptu Vision iV, tedy SUV zkříženého s kupé. Ta nejprve dostane silnější pohon a baterii s kapacitou 82 kWh, přijít by ale měla i slabší verze s menší baterií, a tím pádem také nižší cenou.
Auto se bude vyrábět v Mladé Boleslavi na jedné lince s vozy se spalovacími motory.
Autor: Jan Matoušek
Zdroj: Hospodářské noviny