Šéf Volkswagenu Herbert Diess vsadil vše na jednu kartu - elektromobilitu. Hodně riskuje a výsledky zatím nejsou dobré
Když Herbert Diess před rokem usedl do ředitelského křesla německého Volkswagenu, slíbil zaměstnancům, že je povede "do jisté budoucnosti". A k vysoké ziskovosti. Rok je krátká doba na to, aby se mohlo hodnotit, nakolik je šedesátiletý rakouský manažer ve své funkci úspěšný. Tím spíše, že podmínky, v nichž automobilky hospodaří, se zhoršily a vyhlídky na roky dopředu nejsou příznivé.
Německý list Handelsblatt má ale jasno: "Herbert Diess jako předseda představenstva neuspěl. Přinejmenším podle hodnocení současného stavu," poznamenal minulý týden. Herbert Diess podle něj příliš riskuje tím, že jednoznačně sází na elektromobilitu. Předsevzal si, že zVolkswagenu učiní největšího světového výrobce elektroaut.
Stále světová jednička, ale…
Koncern sídlící v dolnosaském Wolfsburgu, pod jehož křídly je rovný tucet značek, sice loni uhájil pozici světové automobilové jedničky, ale přesto nesplnil očekávání investorů. To se týká zejména jeho hlavní značky VW, jejíž ekonomické výsledky (poměr zisku k výnosům) nejsou uspokojivé.
Šéfovi VW nepřejí ani vnější okolnosti. Koncern se musí vypořádat s vyššími náklady spojenými se zavedením nového systému testování emisí a spotřeby pohonných hmot. Na všech klíčových trzích (kromě USA a Ruska) mu klesá odbyt. A ve vzduchu visí i hrozba amerických cel na dovoz evropských aut.
Diess, který se stal členem představenstva Volkswagenu v červenci 2015, stojí v čele kolosu, v němž se protínají rozdílné zájmy vlastníků − rodinných klanů Porscheových a Piëchových plus dolnosaské zemské vlády. Značný vliv na rozhodování mají odbory, jimž v dozorčí radě firmy patří polovina křesel.
Jako by silné odbory nestačily. Diess, který bývá označován za "zlého psa", si znepřátelil i četné manažery z různých pater firemní hierarchie, jimž se nelíbí jeho styl. "Přibývá těch, kteří mu odmítají poslušnost," tvrdí Handelsblatt. Jak dodává, pokud Diessovi jeho záměry ve výrobě elektrických aut nevyjdou, může to prokoncern znamenat nejhorší ekonomickou katastrofu v jeho dějinách.
Diess naráží mezi manažery i ve svých úvahách o budoucím propouštění. Nedávno se objevila zpráva, že sohledem na automatizaci prací v koncernové správě by se mohlo zrušit až 7000 pozic.
Miliardy do elektrických aut
V polovině loňského listopadu Herbert Diess oznámil, že koncern do vývoje a výroby elektrických aut, autonomních systémů řízení a digitalizace v následujících pěti letech investuje skoro 44 miliard eur (v přepočtu více než bilion korun), z toho má 30 miliard připadnout na samotnou elektromobilitu.
Zákazníci v Německu a dalších zemích o elektroauta zájem nejeví, neboť jsou příliš drahá. Dokonce i nejlevnější Model 3 americké Tesly se v Německu nabízí v přepočtu za 55 400 eur (přes1,4 milionu korun), jenom o něco levněji, než stojí luxusní sportovní vůz Porsche Macan se základní výbavou, poznamenává agentura Reuters.
Diess to chce změnit. "Jsme Volkswagen, značka pro lidi. Proto potřebujeme vyrábět elektrická auta ve velkém a tím snížit náklady. Tuto objemovou výhodu můžeme využít více než kterýkoli jiný výrobce," prohlašuje sebevědomě.
S nástupem elektromobility úzce souvisejí zvažované změny v rozmístění koncernové výroby. Například výroba škodováckého SUV Karoq aSeatu Aleca by se měla přesunout do nové továrny, která bude postavena ve východní Evropě. Současně by se měla výroba VW Passat přesunout z dolnosaského Emdenu do Česka, přičemž továrny kmenové značky VW ve východoněmeckém Zwickau, Hannoveru a zmíněném Emdenu se ujmou výroby elektrických aut, shrnuje server Automobilwoche.de
Koncern, který má po celém světě 122 výrobních továren, z toho 71 v Evropě, plánuje výstavbu další kapacity. Výběr možných zemí se podle zjištění agentury DPA zúžil na dvě − Bulharsko a Turecko. Konečné rozhodnutí podle ní ještě nepadlo. Dozorčí rada bude o nové továrně jednat hned po Velikonocích.
Autor: Václav Lavička, redaktor
Zdroj: Hospodářské noviny