Žádost o informace o výsledku kontroly na městském úřadě v Sobotce
Informace v souladu se zákonem č. 106/1999 Sb.
Váš dopis ze dne | Vaše značka (č. j.) Naše značka (č. j.) Hradec Králové
5. 5. 2011 IZ-26/VZ/2011 26. 5. 2011
Odbor | oddělení Vyřizuje | linka | e-mail
vnitra a krajský živnostenský úřad Mgr. Vladimír Kučera%585
stížností a dozoru obcí vkucera@kr-kralovehradecky.cz
Odpověď na Vaši žádost o informace ze dne 5. 5. 2011
Vážená paní,
dne 12. 5. 2011 bylo Krajskému úřadu Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále jen krajský úřad ) doručeno Vaše podání ze dne 5. 5. 2011 s názvem stížnost na MěÚ Sobotka , které jste podala spolu s paní ..., bytem ..., panem ..., bytem ... a panem ..., bytem .... V podání na základě nespokojenosti nájemníků Domu s pečovatelskou službou (dále jen DPS ) v Sobotce, Krátká ul. čp. 738, 739, 740 s účtováním služeb v DPS od roku 2005, požadujete, aby krajský úřad prověřil účtování veškerých služeb, cen vody, elektřiny a tepla. Dále uvádíte, že na základě petice nájemníků DPS v Sobotce proběhlo jednání s představiteli města Sobotka, s panem starostou Tláškem, místostarostou Bc. Janatkou i příslušnými pracovníky městského úřadu, kteří však nebyli schopni na Vaše dotazy kvalifikovaně odpovědět. Součástí Vašeho podání je i žádost o informace podle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, v níž požadujete ... písemnou zprávu o výsledku kontroly na MěÚ v Sobotce... a informace 1) Zda a jaké byly zjištěny nedostatky, a kdo nese odpovědnost. 2) Zda a jaké postupy byly nastaveny k nápravě. 3) Jak budou řešeny případné omyly ve vyúčtování nájemníků.
Žádost byla zaevidována odborem vnitra a krajský živnostenský úřad krajského úřadu pod čj. IZ-26/VZ/2011. O podklady a stanovisko k Vaší žádosti byl požádán odbor ekonomický krajského úřadu, oddělení kontroly obcí a analýz.
Vzhledem k tomu, že jste svoji žádost adresovala odboru vnitra a krajský živnostenský úřad, oddělení stížností a dozoru obcí, považujeme za nutné Vám sdělit, že toto oddělení vykonává a koordinuje pouze dozor a kontrolu výkonu přenesené působnosti. Podle ustanovení § 125 zákona číslo 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o obcích ) vykonává krajský úřad dozor nad vydáváním a obsahem nařízen obcí, usnesení, rozhodnutí a jiných opatření orgánů obcí v přenesené působnosti. Dále krajský úřad podle ustanovení § 129 a následujících kontroluje výkon přenesené působnosti svěřené orgánům obcí. Přenesenou působností je dle ustanovení § 7 odst. 2 zákona o obcích výkon státní správy, který byl zákonem svěřen orgánu obce. Vámi namítaná problematika účtování nájemného a služeb v DPS v Sobotce se týká výkonu samostatné působnosti, tedy působnosti, ve které obec spravuje své záležitosti samostatně (ustanovení § 7 odst. 1 zákona o obcích). Do samostatné působnosti dle ustanovení § 35 zákona o obcích patří záležitosti, které jsou v zájmu obce a občanů obce a zejména záležitosti, o kterých rozhoduje zastupitelstvo obce podle ustanovení § 84 a § 85 zákona o obcích a rada obce podle ustanovení § 102 zákona o obcích. Dle ustanovení § 102 odst. 1 písmeno m) zákona o obcích je radě obce vyhrazeno rozhodovat o uzavírání nájemních smluv, pokud tuto působnost zčásti nebo zcela nesvěřila příslušnému odboru obecního úřadu nebo příspěvkové organizaci. Dozor a kontrola nad výkonem samostatné působnosti svěřené orgánům obcí je na základě ustanovení § 123 a následujících zákona o obcích svěřena Ministerstvu vnitra České republiky.
Odbor ekonomický, oddělení kontroly obcí a analýz krajského úřadu k Vašemu požadavku kontroly sdělil, že sice přezkoumává hospodaření územních samosprávných celků, a to podle zákona číslo 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o přezkoumávání hospodaření ), který upravuje přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků uložené zvláštními právními předpisy, což je především zákon číslo 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o rozpočtových pravidlech ), nicméně předmětem přezkoumání jsou především údaje o ročním hospodaření územního celku, tvořící součást závěrečného účtu podle zákona o rozpočtových pravidlech, nikoliv nesrovnalosti v účtování nájemného a služeb v DPS.
Vámi požadované informace krajský úřad tedy nemá k dispozici a ani je na základě současné platné legislativy nemůže získat, neboť, jak vyplývá z výše uvedeného, požadované informace se vymykají přezkumu hospodaření územních samosprávných celků podle zákona o přezkoumávání hospodaření.
Z obsahu Vašeho dopisu vyplývá, že spor nájemníků z DPS v Sobotce ohledně účtování nájemného či služeb je sporem soukromoprávním a v případě, že s městem Sobotka nedosáhnete oboustranné dohody, nezbývá Vám, než se prostřednictvím žaloby obrátit se svými nároky na příslušný soud, který jediný může ve Vaší věci autoritativně rozhodnout.
Krajský úřad uzavírá, že Vámi požadovanými informacemi nedisponuje, nezískal je a ani není povinen je na základě současné platné legislativy mít.
Vážená paní ..., odpověď na žádost o informace zasílá krajský úřad Vám, neboť Vaše adresa je v žádosti uvedena jako kontaktní a zároveň Vás prosíme, abyste se závěry krajského úřadu seznámila i ostatní podatele paní ..., pana ... a pana ....
S pozdravem
Ing. Miroslav Vrba
vedoucí odboru vnitra a krajský živnostenský úřad