Odpověď na žádost o informace doručenou dne 30.07.2024

13. 8. 2024 Autor: Miroslava Hlavová

Nízkopodlažní dvouvozové elektrické jednotky

Krajský úřad Královéhradeckého kraje

VÁŠ DOPIS ZN.: neuvedeno    
ZE DNE: 30.07.2024    
NAŠE ZNAČKA (sp. zn.): KUKHK-IZ-93/MSZ/2024

VYŘIZUJE: Mgr. Alena Koukalová     
ODBOR: majetkosprávní a krajský živnostenský úřad               
ODDĚLENÍ: stížností a dozoru obcí    
MOBIL: 606 783 015             
E-MAIL: akoukalova@khk.cz 

DATUM: 09.08.2024

Počet listů: 2
Počet příloh: 0
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5

Sdělení k žádosti doručené dne 30.07.2024

Vážený pane,

dne 30.07.2024 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), jíž se domáháte poskytnutí následujících informací

„a) Kolik nízkopodlažních dvouvozových elektrických jednotek typu RegioPanter typu EV 15 (nebo také EMU 160) (dále jen „Jednotky“) KK obdržel od společnosti České Dráhy, a.s. (dále jen „ČD“) v roce 2021, 2022 a 2023 a na základě jaké smlouvy či smluv?

b) Požadoval KK vůči ČD v roce 2021, 2022, 2023 nebo 2024 smluvní pokutu nebo náhradu škody nebo jinou sankci z důvodu pozdního dodání nebo nasazení Jednotek na základě kterékoliv smlouvy uzavřené mezi KK a ČD?

c) Bylo KK kráceno (zcela či zčásti) v roce 2021, 2022, 2023 nebo 2024 jakékoliv dotační financování v souvislosti s pořízením nebo provozováním Jednotek a/nebo byl KK povinen jakoukoliv dotaci v souvislosti s pořízením nebo provozováním Jednotek vrátit? Pokud je odpověď kladná, bylo krácení či vrácení dotace zapříčiněno pozdním dodáním či nasazením Jednotek ze strany ČD?“

Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-IZ-93/MSZ/2024, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.

O předání požadovaných informací byl požádán věcně příslušný odbor krajského úřadu, odbor dopravy a silničního hospodářství (vizte organizační strukturu krajského úřadu https://www.khk.cz/cz/krajsky-urad/organizacni-struktura/organizacni-struktura-krajskeho-uradu-kralovehradeckeho-kraje-147/).

Odbor dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu nejprve sdělil, že Královéhradecký kraj uzavřel v září roku 2021 smlouvy s dopravcem České dráhy a.s. se začátkem plnění od prosince 2021, tj. od jízdního řádu 2021/2022. Smlouva a následný dodatek jsou zveřejněny na Registru smluv - odkaz https://smlouvy.gov.cz/smlouva/18002687?backlink=xpvs7. Z důvodu změny aktualizace ceny dopravního výkonu v souvislosti s dynamickými výkyvy cen motorové nafty a elektrické energie Královéhradecký kraj uzavřel dodatek, který je zveřejněn zde – https://smlouvy.gov.cz/smlouva/25643759?backlink=hgfp1. Dodatek smlouvy neměl žádný vliv na smluvně dohodnutou obnovu vozového parku.

V rámci smluvní vztahu se dopravce zavázal provést obnovu vozového parku následujícím způsobem (výtah ze smlouvy):

5.3 Dopravce se dále zavazuje provést obnovu Vozového parku pomocí nasazení Nových kolejových vozidel, a to v následujícím rozsahu a termínu:

a) nejpozději od zahájení platnosti Jízdního řádu 2024/2025 nasadí 4 ks typu EMU 240, 3 ks typu EMU 160 a 16 ks typu DMU 120;

b) nejpozději od zahájení platnosti Jízdního řádu 2025/2026 nasadí 10 ks typu DMU 120;

c) nejpozději od zahájení platnosti Jízdního řádu 2026/2027 nasadí 7 ks typu DMU 120.

K Vámi zaslaným dotazům a na základě výše uvedeného odbor dopravy a silničního hospodářství dále sdělil následující.

„a) Kolik nízkopodlažních dvouvozových elektrických jednotek typu RegioPanter typu EV 15 (nebo také EMU 160) (dále jen „Jednotky“) KK obdržel od společnosti České Dráhy, a.s. (dále jen „ČD“) v roce 2021, 2022 a 2023 a na základě jaké smlouvy či smluv?

Královéhradecký kraj v letech 2021, 2022 a 2023 neobdržel žádná vozidla (jednotky) uvedeného typu. Královéhradecký kraj neměl u společnosti České dráhy a.s. smluvně zajištěno plnění závazku Smlouvy vozidly Regiopanter (EMU 160). Dodávka nových vozidel je zajištěna až od roku 2024 ke změnovému termínu jízdních řádů na období 2024/2025.

b) Požadoval KK vůči ČD v roce 2021, 2022, 2023 nebo 2024 smluvní pokutu nebo náhradu škody nebo jinou sankci z důvodu pozdního dodání nebo nasazení Jednotek na základě kterékoliv smlouvy uzavřené mezi KK a ČD?

Smluvně mají být nová vozidla nasazena od prosince 2024, ale již dnes jsou nová vozidla EMU 160 a EMU 240 nasazena ve zkušebním provozu a je tak zřejmé, že bude dodržen termín řádného smluvního nasazení. Potřebu udělení smluvní sankce za pozdní nasazení je tak bezpředmětné.

c) Bylo KK kráceno (zcela či zčásti) v roce 2021, 2022, 2023 nebo 2024 jakékoliv dotační financování v souvislosti s pořízením nebo provozováním Jednotek a/nebo byl KK povinen jakoukoliv dotaci v souvislosti s pořízením nebo provozováním Jednotek vrátit? Pokud je odpověď kladná, bylo krácení či vrácení dotace zapříčiněno pozdním dodáním či nasazením Jednotek ze strany ČD?“

V rámci platné Smlouvy nebylo v letech 2021, 2022, 2023 a 2024 řešeno financování nových vozidel z dotačních titulů, ale z rozpočtu Královéhradeckého kraje. Vzhledem k neexistenci závazku dodání nových vozidel s dotací, nemohlo dojít ke krácení či vracení dotačních prostředků.

Sdělení zasíláme na Vámi uváděnou emailovou adresu.

Mgr. Alena Koukalová

vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí