Odpověď na žádost o informace doručenou dne 30.05.2024

21. 6. 2024 Autor: Vladimír Kučera

informace ohledně pravomocí státních úředníků po 01.01.1993

Krajský úřad Královéhradeckého kraje

VÁŠ DOPIS ZN.: -
ZE DNE: 23.05.2024
NAŠE ZNAČKA (sp. zn.): KUKHK-IZ-59/MSZ/2024

VYŘIZUJE: Mgr. Vladimír Kučera
ODBOR: majetkosprávní a krajský živnostenský úřad
ODDĚLENÍ: stížností a dozoru obcí
MOBIL: 722 979 085
E-MAIL: vkucera@khk.cz

DATUM: 14.06.2024

Počet listů: 4
Počet příloh: 0 / listů: 0
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 30.05.2024

Vážená paní,

dne 30.05.2024 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) prostřednictvím datové schránky Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), jíž se domáháte poskytnutí následujících informací (citace):

„...na základě historického faktu, že od 21.7.1992 do 31.12.1992 neměla Česká a Slovenská Federativní Republika prezidenta, který by zákonnou cestou přenesl pravomoci z ČSFR do České republiky a Slovenské republiky, a jmenoval vládu a soudce na české i slovenské straně, vznášíme tímto následující dotazy:

1. Kdo jmenoval údajné vládní a státní úředníky na posty anebo do funkcí, které zastávají, a kdo jim, jejich nadřízeným a jejich předchůdcům předal potřebné pravomoci k tomu, aby mohli od 1.1.1993 na území našeho státu vládnout zákonnou mocí, nakládat s majetky státu a rozhodovat o občanských právech a občanskoprávních povinnostech svých spoluobčanů?

2. Co orgány veřejné moci opravňuje k tomu vydávat se za orgány státní moci?

3. Co opravňuje kohokoliv k tomu vydávat sebe a své spoluobčany za občany České republiky a Slovenské republiky?

4. Co opravňuje kohokoliv k tomu, aby své spoluobčany nutil plnit z absolutně neplatných právních úkonů a aby pobíral plat, výsluhy anebo důchody za provozování protistátní a mezinárodní trestné činnosti?

Připomeňme, že pravomoci nevyplývají ze zákona, nýbrž jsou předávány odshora dolů a vždy jen osobou oprávněnou, a že ke dni 31.12.1992 tu k tomu nikdo oprávněn nebyl. Dále je nám známo, že v mnoha případech na dotazy ohledně pravomocí státních úředníků po 1.1.1993 za naše škůdce a povinné odpovídají zcela nekompetentní osoby, jako například údajní asistenti údajných soudců anebo „vyšší soudní úřednice“. Všechny, kteří se i přes nedostatek pravomocí a kompetencí vyjadřují k notifikaci dlužníků, škůdců, upozorňujeme, že se tím stávají jejich komplici v protistátní a mezinárodní trestné činnosti a že ponesou spolu s nimi hmotnou i trestní odpovědnost.

V případě, že nám svými odpověďmi neprokážete, že disponujete potřebnými pravomocemi k výkonu vámi zastávaných úřadů, anebo neprokážete, že potřebnými pravomocemi disponují ti, které vydáváte za oprávněné rozhodovat, není nikdo z vás k ničemu oprávněn a všechna vaše rozhodnutí a vámi provedené právní úkony jsou absolutně neplatné, neboť jste jednali a jednáte v rozporu s občanským soudním řádem. V takovém případě jste povinni proplatit podílové listy občanů ČSR a uhradit škody na straně Československé republiky a věřitelů státu, k čemuž vás tímto vyzýváme. Podílové listy občanů ČSR jsou registrovány na ministerstvu financí a na České podnikatelské pojišťovně.

Závěrem bychom vás rádi informovali, že v nejbližších dnech podáme jménem Československé republiky návrhy na vydání předběžných opatření k německým soudům, které v roce 2022 uznaly naší právoplatnou státní příslušnost k Československé republice, náš status poškozených státní mocí i naše nároky na náhradu všech našich škod. Podané dotazy ohledně pravomocí státních úředníků po 1.1.1993 jsou zároveň notifikací našich odpůrců.

Své odpovědi na naše dotazy nám laskavě zašlete do datové schránky XXX paní XXX a ve lhůtě stanovené výše uvedeným zákonem.“

Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-IZ-59/MSZ/2024, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.

Žádost vyřizoval věcně příslušný odbor krajského úřadu, a to odbor majetkosprávní a krajský živnostenský úřad, oddělení stížností a dozoru obcí (vizte organizační strukturu krajského úřadu https://www.khk.cz/cz/krajsky-urad/organizacni-struktura/organizacni-struktura-krajskeho-uradu-kralovehradeckeho-kraje-147/).

Vzhledem k tomu, že jste vznesla dotaz ohledně pravomocí státních úředníků po 01.01.1993, dovolujeme si Vás upozornit, že úředníci Krajského úřadu Královéhradeckého kraje nejsou státními úředníky, ale úředníky územního samosprávného celku.

Dále musíme k Vašemu dotazu uvést, že prezident jako jeden z orgánů státu nepřenáší jeho pravomoci, toto Vaše tvrzení je mylné. Příslušné pravomoci jsou stanovené právním řádem tedy ústavou, ústavními zákony, zákony či podzákonnými předpisy.

Pravomoci státních orgánů vychází ze státní moci, která je druhem veřejné moci, a je to schopnost státu vnutit svoji vůli subjektům, které jsou v dosahu jeho právního řádu, není tedy závislá na Vašem uznání, požadavcích na její vysvětlení či Vašem názoru.

Ústava České republiky (ústavní zákon České národní rady, dále jen ČNR, číslo 1/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů) v článku 2 uvádí, že lid je zdrojem veškeré státní moci; vykonává ji prostřednictvím orgánů moci zákonodárné, výkonné a soudní a dále, že státní moc slouží všem občanům a lze ji uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon.

Pravomoci státních orgánů i výkon přenesené působnosti, státní moci, který je svěřen orgánům obcí a krajů pak konkretizují jednotlivé právní předpisy.

Ústavní rámec pro zajištění právní, institucionální a mezinárodní kontinuity České republiky po zániku České a Slovenské Federativní Republiky byl vytvořen ústavním zákonem ČNR číslo 4/1993 Sb., o opatřeních souvisejících se zánikem České a Slovenské Federativní Republiky, podle jehož článku 1 ústavní zákony, zákony a ostatní právní předpisy České a Slovenské Federativní Republiky platné v den zániku České a Slovenské Federativní Republiky na území České republiky zůstávají nadále v platnosti, avšak nelze použít ustanovení podmíněná toliko existencí České a Slovenské Federativní Republiky a příslušností České republiky k ní. Dále podle uvedeného článku 1 platí, že pokud ústavní zákony, zákony a ostatní právní předpisy přijaté před zánikem České a Slovenské Federativní Republiky spojují práva a povinnosti s územím České a Slovenské Federativní Republiky a státním občanstvím České a Slovenské Federativní Republiky, rozumí se tím území České republiky a státní občanství České republiky, pokud zákon nestanoví jinak.

Ke vzniku a právnímu zakotvení krajů v obecné rovině uvádíme, že kraje vznikly na základě Ústavy České republiky (články 99 a 100), ústavním zákonem číslo 347/1997 Sb., o vytvoření vyšších územních samosprávných celků a o změně ústavního zákona České národní rady číslo 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších předpisů a jejich činnost je upravena především v zákoně číslo 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o krajích). Kraj je, dle ustanovení § 1 zákona o krajích, které upravuje právní subjektivitu krajů, územním společenstvím občanů, které má právo na samosprávu (odst. 1 zmíněného ustanovení). Dále je kraj též veřejnoprávní korporací, která má vlastní majetek a vlastní příjmy vymezené zákonem a hospodaří za podmínek stanovených zákonem podle vlastního rozpočtu (odst. 2 zmíněného ustanovení). Kraj vykonává jednak samostatnou působnost, ve které spravuje své záležitosti samostatně a dále vykonává přenesenou působnost, tedy státní správu, jejíž výkon byl zákonem svěřen orgánům kraje.

I když zástupci kraje ani úředníci krajského úřadu nejsou státními úředníky, uvádíme, že volení zástupci kraje, tedy členové zastupitelstva kraje, byli zvoleni v řádných volbách do zastupitelstev krajů a jsou představiteli územní samosprávy, v případě kraje vyššího územního samosprávného celku. Problematiku úředníků krajského úřadu upravuje zákon o krajích, jejich pracovní poměr je potom upraven v zákoně číslo 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o úřednících územních samosprávných celků) a zákoně číslo 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů. Dle ustanovení § 2 odst. 6 zákona o úřednících územních samosprávných celků jsou jmenováni vedoucí úředníci a jmenování provede vedoucí úřadu.

V čele krajského úřadu stojí ředitel, kterého dle ustanovení § 61 odst. 3 písmeno b) zákona o krajích jmenuje a odvolává hejtman kraje po předchozím souhlasu ministra vnitra. Podle ustanovení § 59 odst. 1 písmeno c) zákona o krajích je pak radě kraje vyhrazeno na návrh ředitele krajského úřadu jmenovat a odvolávat vedoucí odborů krajského úřadu v souladu se zvláštním zákonem.

K problematice úpravy státního občanství sdělujeme, že československé státní občanství zaniklo v důsledku zániku České a Slovenské Federativní Republiky uplynutím 31.12.1992. K uvedenému datu však již léta existovalo zákonem jednoznačně vymezené republikové občanství České republiky, založené k 01.01.1969 československým zákonem číslo 165/1968 Sb., o zásadách nabývání a pozbývání státního občanství, a dále zákonem ČNR číslo 39/1969 Sb., o nabývání a pozbývání státního občanství České socialistické republiky, které navíc novelizací z 08.02.1991 nabylo zpět své původní postavení primárního titulu, od kterého bylo československé občanství pouze odvozeno. Podle zákona ČNR číslo 40/1993 Sb., o nabývání a pozbývání státního občanství České republiky se pak z dosavadních českých republikových občanů stali k 01.01.1993 státní občané samostatné České republiky (§ 1 posledně citovaného zákona uvádí: „Fyzické osoby, které ke dni 31.12.1992 byly státními občany České republiky a zároveň státními občany České a Slovenské Federativní republiky, jsou od 01.01.1993 státními občany České republiky“).

V zásadě ke všem Vašim dotazům lze uvést, že odpovědi na ně naleznete v právním řádu České republiky, tedy v příslušných právních předpisech. Vysvětlení základní pojmů (stát, veřejná moc, státní moc, pravomoc či občanství), které si vykládáte zjevně nesprávně, potom naleznete v učebnicích teorie práva, státovědy, správního práva a veřejné správy.

Dovolujeme si Vás odkázat na analýzu a komentář Ministerstva vnitra České republiky – Hnutí Suverénních občanů a jejich aktivity v České republice (k dispozici zde https://www.mvcr.cz/chh/clanek/hnuti-suverennich-obcanu-a-jejich-aktivity-v-ceske-republice.aspx), které se vyjadřuje i k tzv. Společenství legitimních věřitelů České republiky, z jejichž webových stránek (https://www.slvcr.cz/ke-stazeni/) jste si patrně stáhla žádost i k ní přiložené soubory. Upozorňujeme Vás na to, že texty na zmíněných webových stránkách Společenství legitimních věřitelů České republiky, včetně zaslané žádosti a jejích příloh, dospívají ke zcela mylným a nesmyslným závěrům a jsou v rozporu s platnými právními předpisy. Aktivity Společenství legitimních věřitelů České republiky jsou též popsány ve Zprávě o extremismu a předsudečné nenávisti na území České republiky v roce 2023, zpracované Ministerstvem vnitra České republiky, v kapitole 3.9 Další relevantní události související s extremismem a terorismem, str. 15 a následující, zveřejněné na webových stránkách ministerstva (https://www.mvcr.cz/clanek/extremismus-vyrocni-zpravy-o-extremismu-a-strategie-boje-proti-extremismu.aspx).

S pozdravem

Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí

Na vědomí:

Vážená paní