Odpověď na žádost o informace doručenou dne 28.06.2023

20. 7. 2023 Autor: Vladimír Kučera

informace ohledně agendy stavebního úřadu a pozice jeho vedoucího

Krajský úřad Královéhradecké kraje

VÁŠ DOPIS ZN.:
ZE DNE: 28.06.2023
NAŠE ZNAČKA (sp. zn.): KUKHK-IZ-58/MSZ/2023

VYŘIZUJE: Mgr. Vladimír Kučera
ODBOR: majetkosprávní a krajský živnostenský úřad
ODDĚLENÍ: stížností a dozoru obcí
MOBIL: 722 979 085
E-MAIL: vkucera@kr-kralovehradecky.cz

DATUM: 10.07.2023

Počet listů: 3
Počet příloh: 0 / listů: 0
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 28.06.2023

Vážená paní,

dne 28.06.2023 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) prostřednictvím datové schránky Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), jíž se domáháte poskytnutí následujících informací (citace):

  • „1. Jak dlouho platí rozhodnutí o terénních úpravách od jeho vydání?
  • 2. Jak dlouho platí stavební povolení od jeho vydání?
  • 3. Jaké vzdělání je třeba pro pozici - vedoucí Odboru výstavby?
  • 4. Za jakých podmínek lze odvolat vedoucího Odboru výstavby?
  • 5. Úředník rozhodne, že je podjatý vůči klientovi v určité věci. Může takový úředník být vedoucím oddělení?“

Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-IZ-58/MSZ/2023, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.

O předání požadovaných informací byl požádán věcně příslušný odbor krajského úřadu, a to odbor územního plánování a stavebního řádu (vizte organizační strukturu krajského úřadu https://www.kr-kralovehradecky.cz/cz/krajsky-urad/organizacni-struktura/organizacni-struktura-krajskeho-uradu-kralovehradeckeho-kraje-147/).

Krajský úřad nejprve předesílá, že některé body Vaší žádosti (zejména body 4 a 5) směřovaly k vytvoření nových informací, což však není povinností povinného subjektu v souladu s ustanovením § 2 odst. 4 InfZ. Dle zmíněného ustanovení se povinnost poskytovat informace se netýká dotazů na názory, budoucí rozhodnutí a vytváření nových informací.

I přesto se však krajský úřad pokusil požadované informace vytvořit a na všechny body Vaší žádosti odpovědět.

K jednotlivým bodům Vaší žádosti uvedl odbor územního plánování a stavebního řádu krajského úřadu následující.

ad 1. Jak dlouho platí rozhodnutí o terénních úpravách od jeho vydání?

K tomuto dotazu s odkazem na ustanovení § 93 odst. 1 v současné době platného a účinného zákona číslo 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), dále jen stavební zákon, uvádíme, že platnost územního rozhodnutí o změně využití území (jako jednoho z druhů územních rozhodnutí, kterým stavební úřad rozhoduje mj. o žádostech týkajících se terénních úprav pozemků) obecně platí 2 roky ode dne nabytí jeho právní moci, nestanoví-li stavební úřad v odůvodněných případech v rozhodnutí lhůtu delší, nejdéle však 5 let. Pro úplnost dodáváme, že zmíněné ustanovení § 93 stavebního zákona dále upravuje podmínky, za kterých územní rozhodnutí platnosti nepozbývá, a dále i podmínky týkající se případného prodloužení platnosti územního rozhodnutí.

ad 2. Jak dlouho platí stavební povolení od jeho vydání?

K tomuto dotazu s odkazem na ustanovení § 115 odst. 4 stavebního zákona uvádíme, že stavební povolení pozbývá platnosti, jestliže stavba nebyla zahájena do 2 let ode dne, kdy nabylo právní moci. Stavební povolení pozbývá platnosti též dnem, kdy stavební úřad obdrží oznámení stavebníka o tom, že od provedení svého záměru upouští; to neplatí, jestliže stavba již byla zahájena. Dobu platnosti stavebního povolení může stavební úřad prodloužit na odůvodněnou žádost stavebníka podanou před jejím uplynutím.

ad 3. Jaké vzdělání je třeba pro pozici – vedoucí Odboru výstavby?

K tomuto dotazu uvádíme, že stavební zákon stanovuje v ustanovení § 13a obecné kvalifikační požadavky pro výkon činnosti na obecném stavebním úřadu, bez rozlišení konkrétní pozice, jakou úředník vykonává (tj. platí jak pro řadové úředníky obecného stavebního úřadu, tak i pro vedoucí úředníky). Toto ustanovení mj. stanoví, že kvalifikační požadavky vzdělání a praxe pro výkon této činnosti splňuje fyzická osoba, která má:

a) vysokoškolské vzdělání v magisterském nebo bakalářském studijním programu ve studijním oboru stavebního, architektonického nebo právnického směru,

b) vyšší odborné vzdělání v oboru stavebnictví a 2 roky praxe v oboru stavebnictví, nebo

c) střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru stavebnictví a 3 roky praxe v oboru stavebnictví.

Toto ustanovení dále stanoví, že v případě, jde-li o úředníka územního samosprávného celku, musí tento splňovat také požadavky podle zvláštního právního předpisu, kterým je zákon číslo 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, dále jen zákon o úřednících, tj. zejména obecné předpoklady dle ustanovení § 4 zákona o úřednících a úspěšné vykonání zkoušky zvláštní odborné způsobilosti na daném úseku. Úředník splňující kvalifikační požadavky podle stavebního zákona, ale nesplňující požadavky podle zákona o úřednících – zvláštní odbornou způsobilost, může vykonávat činnost na úseku územního rozhodování a stavebního řádu, pokud je zajištěno, že bude do doby splnění uvedených požadavků vykonávat tuto činnost pod odborným vedením úředníka splňujícího kvalifikační požadavky podle tohoto zákona a požadavky podle zákona o úřednících, maximálně však po dobu 18 měsíců.

Odbor majetkosprávní a krajský živnostenský úřad dodává, že dle ustanovení § 4 odst. 1 zákona o úřednících se úředníkem může stát fyzická osoba, která je státním občanem České republiky, popřípadě fyzická osoba, která je cizím státním občanem a má v České republice trvalý pobyt, dosáhla věku 18 let, je způsobilá k právním úkonům, je bezúhonná, ovládá jednací jazyk a splňuje další předpoklady pro výkon správních činností stanovené zvláštním právním předpisem. Za bezúhonnou se pro účely zákona o úřednících dle ustanovení § 4 odst. 2 nepovažuje fyzická osoba, která byla pravomocně odsouzena:

a) pro trestný čin spáchaný úmyslně, nebo

b) pro trestný čin spáchaný z nedbalosti za jednání související s výkonem veřejné správy, pokud se podle zákona na tuto osobu nehledí, jakoby nebyla odsouzena.

ad 4. Za jakých podmínek lze odvolat vedoucího Odboru výstavby?

K tomuto dotazu předesíláme, že tato problematika nespadá do gesce stavebních předpisů, ale do předpisů pracovně právních, a proto nejsme způsobilí se k tomuto kvalifikovaně vyjádřit.

V současné době platný a účinný stavební zákon k této problematice žádná specifika nestanoví. Obecně je možné odkázat na ustanovení § 12 zákona o úřednících, ve kterém jsou podmínky pro odvolání z funkce vedoucího úředníka upraveny.

Odbor majetkosprávní a krajský živnostenský úřad doplňuje, že v souladu s výše zmíněným ustanovením § 12 zákona o úřednících lze vedoucího úředníka z funkce odvolat, jen:

a) pozbyl-li některý z předpokladů podle ustanovení § 4 zákona o úřednících,

b) porušil-li závažným způsobem některou ze svých zákonem stanovených povinností nebo dopustil-li se nejméně dvou méně závažných porušení zákonem stanovených povinností v době posledních 6 měsíců, nebo

c) neukončil-li vzdělávání vedoucích úředníků ve lhůtě podle ustanovení § 27 odst. 1 zákona o úřednících.

ad 5. Úředník rozhodne, že je podjatý vůči klientovi v určité věci. Může takový úředník být vedoucím oddělení?

K tomuto dotazu uvádíme, že dle našeho názoru sama skutečnost, že vedoucí úředník je vyloučen z projednávání a rozhodování konkrétní věci (nutno dodat, že o takovém vyloučení rozhoduje představený úředníka, nikoliv sám úředník) neznamená, že takový úředník nemůže obecně být vedoucím úředníkem. Jedná se o dvě odlišné a na sobě nezávislé věci. Pouze je nutné zohlednit, že v případě vyloučení vedoucího úředníka z projednávání a rozhodování konkrétní věci jsou automaticky z projednávání a rozhodování této věci vyloučeni též všichni přímí podřízení tohoto vedoucího úředníka.

Odbor majetkosprávní a krajský živnostenský úřad dodává, že problematika podjatosti je upravena v zákoně číslo 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, v části druhé – Obecná ustanovení o správním řízení, v hlavě II – Správní orgány, v díle 2 – Vyloučení z projednávání a rozhodování věci, v ustanovení § 14.

Informaci zasíláme dle Vašeho požadavku prostřednictvím datové schránky.

S pozdravem

Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí