Odpověď na žádost o informace doručenou dne 26.05.2015
Váš dopis ze dne | Vaše značka (č. j.) Naše značka (č. j.) Hradec Králové
26.05.2015 IZ-43/VZ/2015 05.06.2015
Odbor | oddělení Vyřizuje | linka | e-mail
vnitra a krajský živnostenský úřad | oddělení stížností a dozoru obcí | Miroslava Hlavová│472 | mhlavova@kr-kralovehradecky.cz
Odpověď na žádost o informace doručenou dne 26.05.2015
Vážený pane,
dne 26.05.2015 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále jen „krajský úřad“) Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“), ve které žádáte poskytnutí informací z oblasti etiky ve veřejné správě, konkrétně zodpovězení následujících otázek:
1. Má úřad Vašeho kraje vytvořen/vydán Etický kodex ve smyslu doporučení vlády, tj. dle USNESENÍ VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY ze dne 9. května 2012 č. 331, o Etickém kodexu úředníků a zaměstnanců veřejné správy nebo jeho obdobu? (Pouze tento materiál prosím zaslat v elektronické podobě dle § 4, odst. 5 InfZ).
2. Jsou požadavky tohoto kodexu pro zaměstnance pracovně-právně závazné se všemi důsledky?
3. Jaké další nástroje používá úřad Vašeho kraje pro regulaci nežádoucího jednání úředních osob?
4. Má Váš kraj vytvořený systém sankcí za prokázané neetické jednání úředníků a volených zástupců?
5. Jakým způsobem jsou veřejnosti zpřístupňovány výstupy z jednání zastupitelstva Vašeho kraje?
6. Pokud používá Váš kraj k informování svých občanů o své činnosti tištěné medium, sdělte prosím, kdo je jeho vydavatelem a jeho formu (právnická osoba, organizační složka atp.) a dále který orgán/komise/osoba odpovídá za jeho finální obsah.
7. Působí na úřadu Vašeho kraje (jako zaměstnavatele) odborová organizace, která sdružuje jeho zaměstnance?
8. Vyhlašuje či oceňuje úřad Vašeho kraje zaměstnance roku/měsíce či pořádá obdobnou anketu?
9. Pokud probíhá na úřadě Vašeho kraje pravidelné hodnocení práce úředníků (typicky vedoucím úředníkem), jakou má formu?
10. Jakými formami podporuje Váš kraj další vzdělávání či zvyšování kvalifikace svých zaměstnanců?
11. Využívá kraj pro rozvoj svých zaměstnanců aktivity teambuildingu a aktivity supervize?
12. Kolik zcela důvodných stížností na postup či chování úředních osob vyřizoval úřad Vašeho kraje v roce 2000, 2005, 2010 a 2014?
13. Obdržel úřad Vašeho kraje či kraj sám nějaké ocenění v oblasti etického přístupu k občanům či v rámci podpory transparentnosti postupů ve veřejné správě?
14. Kolikrát probíhalo na úřadě Vašeho kraje šetření Veřejného ochránce práv v roce 2000, 2005, 2010 a 2014 a kolik z těchto šetření se uzavřelo tím, že podnět či stížnost byly důvodné?
15. Byli pracovníci úřadu Vašeho kraje v posledních 5 letech nuceni přivolat pro řešení mimořádné situace a při plnění svých úkolů Policii ČR či městskou policii? (Zjednání pořádku v prostorách úřadu, akutní zajištění bezpečnosti pracovníků, napadení úředních osob atp.). Uveďte případně počet těchto mimořádných situací.
16. S kolika úředníky kraje byl za posledních 10 let zrušen pracovní poměr zaměstnavatelem pro závažné porušení pracovních povinností zaměstnancem dle smyslu aktuálně platného § 55, odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce?
17. Prosím sdělte jméno a telefonní číslo úřední osoby a její zařazení v organizační struktuře úřadu Vašeho kraje, která je odpovědná za koncepci etických kodexů, resp. za záležitosti procesu přijetí etických požadavků dle výše uvedeného usnesení vlády, za jejich revize či aktualizace, případně pak osobu, které by dle současné pracovní náplně byla tato činnost aktuálně svěřena (pokud úřad Vašeho kraje nemá zatím etické zásady přijaté).
Dále ve své žádosti požadujete po vedoucím řadu (ředitelce krajského úřadu) mimo InfZ zodpovězení následujících dotazů:
A) Jaké vlastnosti si vedoucí úřadu cení u svých zaměstnanců nejvíce?
B) Jaké jsou silné a slabé stránky Vašeho úřadu (nikoliv kraje samého)?
C) Jaké jsou příležitosti a hrozby pro jeho činnost (např. vzhledem k proměnám zákonů)?
D) Odpovídá účast občanů na jednání zastupitelstva Vašeho kraje Vašim představám?
E) Jsou prostory a vybavení Vašeho úřadu něčím typické či jedinečné?
Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod čj. IZ-43/VZ/2015, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ a obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.
O vyjádření a předání podkladů k vyřízení žádosti byly požádány všechny odbory krajského úřadu a na základě jejich podkladů uvádíme následující.
Ad 1. Ano, etický kodex je zveřejněn na internetových stránkách Královéhradeckého kraje http://www.kr-kralovehradecky.cz/cz/krajsky-urad/kontakt/kodex-44779/ .
Ad 2. Ano, požadavky kodexu jsou závazné pro zaměstnance se všemi důsledky.
Ad 3. Další nástroje pro regulaci nežádoucího jednání úředních osob – krajský úřad má zpracované protikorupční strategie, vize a hodnoty, k řízení kvality používá model CAF a EFQM, průzkumy.
Ad 4. Ano, systém sankcí, pokud se týká zaměstnanců, je zakotven v pracovním řádu krajského úřadu, u volených zástupců systém sankcí není vytvořen.
Ad 5. Výstupy z jednání zastupitelstva kraje (usnesení, přílohy, hlasování, zvukový záznam) jsou zpřístupněny na internetových stránkách Královéhradeckého kraje http://www.kr-kralovehradecky.cz/scripts/detail.php?pgid=1674 včetně archivu.
Ad 6. Jeden z kanálů, který k informování občanů o činnosti kraje Královéhradecký kraj využívá, je tištěné médium. Jeho vydavatelem je Královéhradecký kraj. Jedná se o osmistránkový čtvrtletník (vychází březen, červen, září, prosinec). Za jeho obsah odpovídá tiskové oddělení, které je součástí odboru kancelář hejtmana.
Ad 7. Odborová organizace na krajském úřadě nepůsobí, zaměstnanci jsou zastupování v rámci sociální komise.
Ad 8. Krajský úřad nevyhlašuje a neoceňuje zaměstnance roku.
Ad 9. Pravidelné hodnocení pracovních výsledků zaměstnanců je zakotveno v pracovním řádu krajského úřadu jako povinnost vedoucích zaměstnanců, probíhá formou pohovoru.
Ad 10. Vzdělávání či zvyšování kvalifikace probíhá v souladu se zákonem č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, krajský úřad má zpracovánu personální strategii, která se mimo jiné zabývá i touto oblastí.
Ad 11. Ano, krajský úřad využívá aktivity teambuildingu i aktivity supervize.
Ad 12. V roce 2000 krajský úřad nemohl řešit stížnosti na postup či chování úředních osob, neboť Kraj jako územní samosprávný celek vznikl na základě zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, který nabyl účinnosti dnem voleb do zastupitelstev v krajích (12.11.2000) a ustanovení o přenesené působnosti nabyla účinnosti až dnem 01.01.2001.V roce 2005 šetřil krajský úřad celkem 2 důvodné stížnosti, v roce 2010 celkem jednu a v roce 2014 žádnou důvodnou stížnost na postup či chování úředních osob.
Ad 13. Ocenění v oblasti etického přístupu k občanům či v rámci podpory transparentnosti postupů ve veřejné správě krajský úřad neobdržel, nicméně krajský úřad pravidelně získává ceny za kvalitu, kde je tato problematika hodnocena. Dále je krajský úřad opakovaně držitelem ocenění Úřad půl na půl, Přátelská místa.
Ad 14. K roku 2000 se odkazujeme na sdělení v odpovědi na otázku č. 12. V roce 2005 proběhlo na krajském úřadě 14 šetření Veřejného ochránce práv, v roce 2010 proběhly 4 šetření Veřejného ochránce práv a v roce 2014 proběhlo 9 šetření Veřejného ochránce práv.
Ad 15. V posledních 5 letech byli ve 2 případech nuceni pracovníci krajského úřadu z důvodu sjednání pořádku či doprovodu stěžovatele mimo úřad přivolat Policii ČR (v jednom případě) a městskou policii (ve druhém případě).
Ad 16. Za posledních deset let nebyl s žádným pracovníkem zrušen zaměstnavatelem pracovní poměr pro závažné porušení pracovních povinností zaměstnancem ve smyslu aktuálně platného ustanovení § 55 odstavce 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
Ad 17. Za koncepci etických kodexů a další záležitosti je zodpovědná ředitelka krajského úřadu JUDr. Ivana Křečková, tel 495 817 280.
Odpovědí na Vaše dotazy mimo InfZ byl pověřen odbor kancelář ředitele, který své odpovědi uvedl v příloze tohoto dokumentu.
S pozdravem
„otisk razítka“
Ing. Miroslav Vrba, MPA
vedoucí odboru vnitra a krajský živnostenský úřad
(dopis je elektronicky podepsán)
Přílohy:
- dle textu