Odpověď na žádost o informace doručenou dne 25.09.2024 a odkaz na zveřejněné informace

3. 10. 2024 Autor: Vladimír Kučera

informace o nadřízeném orgánu škol či školských zařízení v řízeních dle InfZ (z. č. 106/1999 Sb.), o výsledcích kontrola a ochraně ovzduší

Krajský úřad Královéhradeckého kraje

VÁŠ DOPIS ZN.: -
ZE DNE: 25.09.2024
NAŠE ZNAČKA (sp. zn.): KUKHK-IZ-114/MSZ/2024

VYŘIZUJE: Mgr. Vladimír Kučera
ODBOR: majetkosprávní a krajský živnostenský úřad
ODDĚLENÍ: stížností a dozoru obcí
MOBIL: 722 979 085
E-MAIL: vkucera@khk.cz

DATUM: 02.10.2024

Počet listů: 4
Počet příloh: 0 / listů: 0
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 25.09.2024aodkaz na zveřejněné informace

Vážený pane,

dne 25.09.2024 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) prostřednictvím datové schránky Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), jíž se domáháte poskytnutí následujících informací (citace včetně chyb):

„1) informaci, zda je Krajský úřad v rámci řízení dle zákona 106/1999 Sb, o svobodném přístupu k informacím v pozici nadřízeného orgánu v případech, kdy je povinným subjektem v řízení škola či školské zařízení (zapsané ve školském rejstříku dle ustanovení §7 odst. (6) zákona č.561/2004 Sb.) zřízované:

  • a) obcí
  • b) krajem
  • c) jinou právnickou či fyzickou osobou

2) odkaz na dálkový přístup k informacím o výsledcích kontrol (splnění povinnosti dle ustanovení §26 zákona č.255/2012, o kontrole (kontrolní řád))

3) popis splnění a odkazy na dákový přístup k informacím dle ustanovení § 30 odst (1) písm. a) až g) zákona č.201/2012 Sb. o ochraně ovzduší“.

Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-IZ-114/MSZ/2024, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.

O předání požadovaných informací byly požádány věcně příslušné odbory krajského úřadu, a to odbor životního prostředí a zemědělství a odbor majetkosprávní a krajský živnostenský úřad (vizte organizační strukturu krajského úřadu https://www.khk.cz/cz/krajsky-urad/organizacni-struktura/organizacni-struktura-krajskeho-uradu-kralovehradeckeho-kraje-147/).

Na základě stanoviska odboru životního prostředí a zemědělství a odboru majetkosprávního a krajský živnostenský úřad k bodům 2) a 3) Vaší žádosti odkazujeme v souladu s ustanovením § 6 odst. 1 InfZ na zveřejněnou informaci.

Ad bod 2)

Informace o kontrolách zveřejňuje Královéhradecký kraj na svých webových stránkách zde: https://www.khk.cz/scripts/detail.php?pgid=1703.

Ad bod 3)

Odbor životního prostředí a zemědělství krajského úřadu k jednotlivým písmenům ustanovení § 30 odst. 1 zákona číslo 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů uvedl následující.

a)
Monitorováním kvality ovzduší se zabývá Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který provozuje Státní síť imisního monitoringu a informace z ní zveřejňuje na svých stránkách: http://www.chmi.cz v sekci Ovzduší (např. mapy znečištění ovzduší http://pr-asu.chmi.cz:8080/IskoPollutionMapView/faces/viewMapImages.xhtml; Data AIM v grafech http://pr-asu.chmi.cz:8080/IskoAimDataView/faces/viewChart.xhtml; tabelární přehledy dat z automatizovaných stanic https://www.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/web_generator/tab_reports/automated/index_CZ.html). Mimo jiné jsou zde prezentována aktuální data o kvalitě ovzduší (https://www.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/web_generator/actual_hour_data_CZ.html), která jsou dostupná i přes aplikaci ČHMÚ+.

Souhrnnou informaci o kvalitě ovzduší za uplynulý rok zpracovává Ministerstvo životního prostředí (MŽP). Následně je předkládána členům vlády a poté zveřejněna zde: https://www.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/isko/grafroc/grafroc_CZ.html. Tato informace vychází především z podkladů uvedených v publikaci Znečištění ovzduší na území České republiky, kterou každoročně vydává Český hydrometeorologický ústav.

b)
Informace o stacionárních zdrojích a množství emisí vypouštěných do ovzduší zveřejňuje ČHMÚ na svých stránkách: http://www.chmi.cz v sekci Ovzduší (https://www.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/oez/emise_CZ.html, seznam provozoven https://www.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/web_generator/plants/index_CZ.html); informace o inventurách a projekcích zde: https://www.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/isko/grafroc/grafroc_CZ.html; https://www.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/isko/tab_roc/tab_roc_CZ.html; tabelární přehled znečištění ovzduší a chemické složení srážek v ČR - 2023 https://www.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/isko/tab_roc/2023_enh/index_CZ.html.

c)
Veškeré informace zveřejňuje Ministerstvo životního prostředí zde: https://www.mzp.cz/cz/strategicke_dokumenty#narodni_program.

d)
Komplexní informace k programům zlepšování kvality ovzduší zveřejňuje Ministerstvo životního prostředí zde: https://www.mzp.cz/cz/strategicke_dokumenty#narodni_program.

Krajský úřad Královéhradeckého kraje, odbor životního prostředí a zemědělství, v návaznosti na vyhlášení PZKO CZ05 2020 ve Věstníku Ministerstva životního prostředí zveřejňuje „Časový plán Královéhradeckého kraje pro provádění opatření uvedených v Programu zlepšování kvality ovzduší – zóna Severovýchod CZ05, Aktualizace 2020“ zde:
https://www.khk.cz/cz/krajsky-urad/ziv-prostredi-zemedelstvi/aktuality/ovzdusi/casovy-plan-kralovehradeckeho-kraje-pro-provadeni-opatreni-uvedenych-v-pzko-_-zona-severovychod-cz05--aktualizace-202-335705/

e)
Vizte: https://www.mzp.cz/cz/regulovane_latky_plyny_ozon.

f)
Zveřejňuje krajský úřad zde: https://www.khk.cz/cz/krajsky-urad/ziv-prostredi-zemedelstvi/aktuality/ovzdusi/seznam-informaci---zadosti-57901/.

g)
Ministerstvo životního prostředí vydává stanoviska k územnímu rozvojovému plánu a zásadám územního rozvoje https://www.mzp.cz/.

Krajský úřad vydává stanoviska k územnímu plánu a regulačnímu plánu, informace o vydaných stanoviscích zveřejňuje krajský úřad zde: https://www.khk.cz/cz/krajsky-urad/ziv-prostredi-zemedelstvi/aktuality/ovzdusi/seznam-informaci---zadosti-57901/.

Ad bod 1)

Povinný subjekt vychází z rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 06.12.2018, čj. 7 As 235/2018-35, který uvádí, že z kritérií dle ustanovení § 178 zákona číslo 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, je nutno pro určení nadřízeného orgánu školy použít pravidlo označující za nadřízený orgán právnické nebo fyzické osoby pověřené výkonem veřejné správy orgán, který tyto osoby výkonem veřejné správy na základě zákona pověřil.

Z ustanovení § 142 zákona číslo 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen školský zákon) plyne, že právnické osobě, která vykonává činnost školy nebo školského zařízení, vzniká právo poskytovat vzdělávání a školské služby a právo vydávat doklady o vzdělání stanovené tímto zákonem, jakož i nárok na přidělování finančních prostředků ze státního rozpočtu nebo z rozpočtu územního samosprávného celku účinností zápisu školy a školského zařízení do rejstříku škol a školských zařízení. Obdobně podle § 151 odst. 2 téhož zákona dnem právní moci rozhodnutí o výmazu z rejstříku tato práva a nárok zanikají. Školský zákon podrobně upravuje v § 145 až 150 proces zápisu i výmazu z rejstříku. Orgán, který rejstřík vede, je přitom oprávněn žádost o zápis zamítnout ze zákonem specifikovaných důvodů (např. není-li žádost v souladu s dlouhodobým záměrem vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky nebo příslušného kraje nebo nejsou-li dány předpoklady pro řádnou činnost školy nebo školského zařízení po stránce personální, materiální a finanční). Rovněž je oprávněn i z úřední povinnosti rozhodnout o výmazu z rejstříku, např. jestliže právnická osoba, která vykonává činnost školy nebo školského zařízení, závažným způsobem nebo opakovaně poruší právní předpisy související s poskytováním vzdělávání a školských služeb). Z uvedených ustanovení podle názoru Nejvyššího správního soudu vyplývá, že zápis do rejstříku škol a školských zařízení je třeba považovat za ono pověření výkonem veřejné správy na základě zákona, o němž hovoří správní řád.

Dle ustanovení § 143 odst. 1 školského zákona krajský úřad vede v rejstříku škol a školských zařízení údaje o mateřských školách a školských zařízeních s výjimkou mateřských škol a školských zařízení uvedených v odstavci 2 zmíněného ustanovení.

Dle ustanovení § 143 odst. 2 školského zákona Ministerstvo vede v rejstříku škol a školských zařízení údaje o mateřských školách a školských zařízeních zřízených ministerstvem a registrovanými církvemi nebo náboženskými společnostmi, kterým bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy ostatních školách, dále školských zařízeních pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, školských poradenských zařízeních, školských zařízeních pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy nebo pro preventivně výchovnou péči a školských účelových zařízeních, v nichž se uskutečňuje praktické vyučování. Ministerstvo dále vede v rejstříku škol a školských zařízení údaje o mateřských školách a zařízeních školního stravování jim sloužících zřízených jinými ministerstvy a ostatními organizačními složkami státu.

K Vašemu dotazu sdělujeme, že krajský úřad by měl být nadřízeným orgánem v případech, kdy je povinným subjektem škola nebo školské zařízení vedené v rejstříku škol a školských zařízení dle ustanovení § 143 odst. 1 školského zákona. V případě školy nebo školského zařízení vedených v rejstříku škol a školských zařízení dle ustanovení § 143 odst. 2 školského zákona by mělo být nadřízeným orgánem Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.

S pozdravem

Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí