Odpověď na žádost o informace doručenou dne 21.06.2023
příspěvková organizace kraje – provoz bufetu
Krajský úřad Královéhradeckého kraje
VÁŠ DOPIS ZN.: neuvedeno
ZE DNE: 21.06.2023
NAŠE ZNAČKA (sp. zn.): KUKHK-IZ-56/MSZ/2023
VYŘIZUJE: Mgr. Alena Koukalová
ODBOR: majetkosprávní a krajský živnostenský úřad
ODDĚLENÍ: stížností a dozoru obcí
MOBIL: 606 783 015
E-MAIL: akoukalova@kr-kralovehradecky.cz
DATUM: 30.06.2023
Počet listů: 3
Počet příloh: 0/ listů:0
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5
Odpověď nažádost o informace doručenou dne 21.06.2023
Dne 21.06.2023 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) prostřednictvím datové schránky Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), ve které žádáte o poskytnutí následujících informací (citace):
- „1) Jaký postup při výběru nového nájemce/provozovatele školního bufetu musí dodržet příspěvková organizace (střední škola) z nařízení zřizovatele?
- 2) Jakou dobu trvání nájemní smlouvy může příspěvková organizace (střední škola) s provozovatelem sjednat (na dobu neurčitou, na dobu určitou 1 rok, apod)?
- 3) Musí příspěvková organizace záměr pronájmu zveřejnit? Pokud ano, jakým způsobem a s jakou lhůtou pro podání nabídek?
- 4) Musí příspěvková organizace zveřejnit konkrétní podmínky výběru nového provozovatele školního bufetu? Pokud ano, může mít ve výběrovém řízení váhu i jiné kritérium, než je nabídnutá cena pronájmu?
- 5) Má Váš kraj stanovené podmínky, při jejichž naplnění musí příspěvková organizace, alespoň porovnat nabídky více dodavatelů, či vyhlásit poptávkové/výběrové řízení? Pokud ano, jaké? Pokud hraje roli výše ročního nájemného, jaká je tato výše?
- 6) Může statutární orgán školy bezdůvodně odmítnout uchazeče o pronájem školního bufetu, který o možnost podání nabídky zažádá a pronajmout prostor na základě osobního subjektivního rozhodnutí (např. rodinnému příslušníkovi apod.)?“
Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod spisovou značku KUKHK-IZ-56/MSZ/2023, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.
O předání požadovaných informací bylo požádáno věcně příslušný odbor školství krajského úřadu (vizte organizační strukturu krajského úřadu http://www.kr-kralovehradecky.cz/cz/krajsky-urad/organizacni-struktura/organizacni-struktura-krajskeho-uradu-kralovehradeckeho-kraje-147/).
K výše požadovaným bodům žádosti lze uvést následující.
„1) Jaký postup při výběru nového nájemce/provozovatele školního bufetu musí dodržet příspěvková organizace (střední škola) z nařízení zřizovatele?
Rada Královéhradeckého kraje vydala Směrnici, kterou se stanoví zásady k řízení příspěvkových organizací zřízených Královéhradeckým krajem. V článku 8 odst. 1 této směrnice je uvedeno, že příspěvková organizace hospodaří s majetkem svého zřizovatele, který jí byl svěřen v rozsahu stanoveném zřizovací listinou.
Zřizovací listiny školských příspěvkových organizací Královéhradeckého kraje obsahují ustanovení: Ostatní způsoby nakládání s nepotřebným nemovitým majetkem (nájemní smlouvy na byty a nebytové prostory, výpůjčky)
- O ostatních způsobech nakládání s nepotřebným nemovitým majetkem rozhoduje organizace samostatně bez souhlasu zřizovatele.
- Organizace uzavírá nájemní smlouvy a smlouvy o výpůjčce jiným subjektům, pokud tento majetek plně nevyužívá pro plnění hlavního účelu, pro který byla zřízena, popř. není využit ani pro doplňkovou činnost.
- Nájemní smlouvy na nemovitý majetek lze uzavřít na dobu určitou, nejdéle na 5 let, nebo na dobu neurčitou s výpovědní dobou nejdéle tříměsíční.
- Nájemní smlouvy na pronájem bytů lze uzavřít na dobu určitou, nejdéle na 2 roky.
- Při pronájmu nemovitého majetku je organizace povinna sjednat nájemné alespoň ve výši v místě a čase obvyklém, není-li rozhodnutím zřizovatele určeno jinak, a postupovat v souladu s pokyny zřizovatele.
Jiné podmínky a postupy Královéhradeckým krajem stanoveny nejsou.
2) Jakou dobu trvání nájemní smlouvy může příspěvková organizace (střední škola) s provozovatelem sjednat (na dobu neurčitou, na dobu určitou 1 rok, apod)?
Ze zřizovacích listin školských příspěvkových organizací vyplývá, že nájemní smlouvy na nemovitý majetek lze uzavřít na dobu určitou, nejdéle na 5 let, nebo na dobu neurčitou s výpovědní dobou nejdéle tříměsíční – viz bod 1.
3) Musí příspěvková organizace záměr pronájmu zveřejnit? Pokud ano, jakým způsobem a s jakou lhůtou pro podání nabídek?
Pro příspěvkové organizace zřizované Královéhradeckým krajem se neuplatní ustanovení § 18 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, ohledně zveřejnění záměru k dispozici s majetkem ve vlastnictví kraje. Záměr pronájmu být zveřejněn tedy nemusí.
4) Musí příspěvková organizace zveřejnit konkrétní podmínky výběru nového provozovatele školního bufetu? Pokud ano, může mít ve výběrovém řízení váhu i jiné kritérium, než je nabídnutá cena pronájmu?
5) Má Váš kraj stanovené podmínky, při jejichž naplnění musí příspěvková organizace, alespoň porovnat nabídky více dodavatelů, či vyhlásit poptávkové/výběrové řízení? Pokud ano, jaké? Pokud hraje roli výše ročního nájemného, jaká je tato výše?
6) Může statutární orgán školy bezdůvodně odmítnout uchazeče o pronájem školního bufetu, který o možnost podání nabídky zažádá a pronajmout prostor na základě osobního subjektivního rozhodnutí (např. rodinnému příslušníkovi apod.)?“
Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů – § 29 Obecné výjimky uvádí: Zadavatel není povinen zadat veřejnou zakázku v zadávacím řízení, h) jejímž předmětem je nabytí, nájem nebo pacht existující věci nemovité nebo s ní souvisejících věcných práv – tedy nájem se soutěžit nemusí. Nemusí být tedy ani zveřejněny konkrétní podmínky pro nového provozovatele.
Kromě výše uvedeného ve zřizovací listině (viz bod 1), žádné další podmínky pro pronájem nemovitého majetku stanoveny nejsou a záleží na každé jednotlivé příspěvkové organizaci, jak výběr nového provozovatele provede a jaké podmínky výběru nastaví.
Příspěvkové organizace kraje s účinností ode dne 01. 09. 2023, budou používat (kde to bude možné) jednotné smluvní vzory zahrnujících tzv. inflační doložku s výhradou práva na jednostranné navýšení nájemného v případě nárůstu inflace. S účinností ode dne 01. 01. 2024, je vyžadováno vedení kompletní a aktuální evidence smluv příspěvkových organizací jednotně prostřednictvím informačního systému GINIS.
Informace Vám zasíláme elektronicky do datové schránky Designex Food s.r.o. IDDS: w5vqsq4.
S pozdravem
Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí