Odpověď na žádost o informace doručenou dne 17.08.2015
Váš dopis ze dne | Vaše značka (č. j.) Naše značka (č. j.) Hradec Králové
IZ-64/VZ/2015 24.08.2015
Odbor | oddělení Vyřizuje | linka | e-mail
vnitra a krajský živnostenský úřad | oddělení stížností a dozoru obcí | Miroslava Hlavová│472 | mhlavova@kr-kralovehradecky.cz
Odpověď na žádost o informace doručenou dne 17.08.2015
Vážený pane,
dne 17.08.2015 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále jen „krajský úřad“ nebo „povinný subjekt“) prostřednictvím e-podatelny Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“), ve které žádáte o informace k vypisovaným výběrovým řízením na poskytování služeb v autobusové a železniční osobní dopravě i na linkách, na kterých v kraji mohou soutěžit jak autobusoví, tak železniční dopravci, konkrétně požadujete (citace):
„a) sdělit, zda vyžadujete stejnou četnost jízd autobusů a vlaků v pracovních dnech,
b) sdělit, zda vyžadujete stejnou četnost jízd autobusů a vlaků o sobotách, nedělích a svátcích,
c) sdělit, zda vyžadujete možnost přepravy alespoň jednoho kočárku s dítětem v autobusech,
d) sdělit, zda vyžadujete možnost přepravy alespoň jednoho kočárku s dítětem ve vlaku,
e) sdělit, zda vyžadujete možnost přepravy alespoň jednoho objemnějšího, či delšího zavazadla (lyže) v autobusu
f) sdělit, zda vyžadujete možnost přepravy alespoň jednoho objemnějšího, či delšího zavazadla (lyže) ve vlaku,
g) sdělit, zda vyžadujete, aby autobusové spoje měly jízdními řády zaručenu vazbu na vlaky v nácestných stanicích,
h) sdělit za jaká pochybení jsou stanoveny jaké sankce v Kč autobusovým a železničním dopravcům.
i) sdělit, jaké smluvní přepravní podmínky (SPP) se na jednotlivé autobusové dopravce vztahují, a kde se kdy může zákazník se SPP seznámit,
j) sdělit, zda při vyhodnocování výhodnosti nabídek mezi autobusovým a železničním dopravcem berete v úvahu, že železniční dopravce v nabízené ceně hradí SŽDC poplatek na úhradu za železniční dopravní cestu, a neužívá samosprávami spravované silnice, takže nabízené ceny za 1 km jsou obvykle vyšší, než ceny autobusových dopravců, a pokud to v úvahu neberete, pak
k) sdělit o kolik nabídkovou cenu autobusového dopravce za 1 km při porovnání celkové výhodnosti pro kraj výpočtově zvyšujete-dál Přípočet kraje. (Příklad: železniční nabídka 80 Kč/km, autobusová nabídka 30 Kč/km, Přípočet kraje 30 Kč/km, takže celkové uvažované náklady kraje 60 Kč/1km jsou pro kraj nižší, než železniční nabídka),a v tom případě
l) sdělit, jakým způsobem, případně na základě jakých propočtů, částku Krajského přípočtu stanovíte?
m) zda před stanovením časových poloh vlaků jednáte o jejich koordinaci se sousedními krajskými úřady, aby pokud možno byla u těchto spojů zajištěna návaznost?“
Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod čj. IZ-64/VZ/2015, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ a obsahuje náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.
Obsahem Vaší žádosti jsou dotazy vyžadující si v rámci odpovědi „vytvoření nové informace“. V souladu s ustanovením § 2 odst. 4 InfZ se povinnost poskytovat informace netýká dotazů na názory, budoucí rozhodnutí a vytváření nových informací. Dle ustanovení § 3 odst. 3 InfZ se informací pro účely InfZ rozumí jakýkoliv obsah nebo jeho část v jakékoliv podobě, zaznamenaný na jakémkoliv nosiči, zejména obsah písemného záznamu na listině, záznamu uloženého v elektronické podobě nebo záznamu zvukového, obrazového nebo audiovizuálního.
Krajský úřad se nicméně v rámci dobré správy snaží vycházet žadatelům vstříc, proto přistoupil k vytvoření nových informací, ačkoliv to není jeho povinností. O vyjádření k Vámi uvedeným dotazům byl požádán odbor dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu, který ve svém sdělení uvádí následující.
Ve své žádosti se odkazujete se na vypsání výběrového řízení na poskytování služeb v autobusové a železniční dopravě, ale toto výběrové řízení doposud nebylo vypsáno a podmínky nebyly dosud schváleny. Odpovědi jsou tak směřovány k současnému stavu v dopravní obslužnosti Královéhradeckého kraje. Vámi položené dotazy jsou uvedeny v pořadí, v jakém jste je uvedl (kurzívou).
a) Žádám sdělit, zda vyžadujete stejnou četnost jízd autobusů a vlaků v pracovních dnech.
Královéhradecký kraj v rámci svých rozpočtových možností zajišťuje dopravu po všechny dny v týdnu především do škol a školských zařízení, k orgánům veřejné moci, do zaměstnání, do zdravotnických zařízení poskytujících základní zdravotní péči a k uspokojení kulturních, rekreačních a společenských potřeb, včetně dopravy zpět, přispívající k trvale udržitelnému rozvoji. V rámci integrovaného dopravního systému není vyžadována v pracovní dny stejná četnost jízd autobusů a vlaků, ale je kladen důraz na zajištění výše uvedených potřeb občanů.
b) Žádám sdělit, zda vyžadujete stejnou četnost jízd autobusů a vlaků o sobotách, nedělích a svátcích.
Stejně jako v pracovní dny, tak ani o sobotách, nedělích a svátcích, není v rámci integrovaného dopravního systému vyžadována stejná četnost jízd autobusů a vlaků, ale je kladen důraz na zajištění výše uvedených potřeb občanů.
c) Žádám sdělit, zda vyžadujete možnost přepravy alespoň jednoho kočárku s dítětem v autobusech.
Královéhradecký kraj tuto povinnost po dopravcích vyžaduje na základě platné legislativy a samotnou přepravu kočárku umožňují také Smluvní a přepravní podmínky tarifu IREDO (citace z článku 49 SPP IREDO - Cestující má právo vzít s sebou do vozidla linkové autobusové dopravy, vozidla MHD nebo vlaku jako ruční zavazadlo bezplatně dětské kočárky s dítětem).
d) Žádám sdělit, zda vyžadujete možnost přepravy alespoň jednoho kočárku s dítětem ve vlaku.
Stejně jako v bodě c) přepravu kočárku s dítětem vyžadujeme a přeprava je upravena také ve Smluvních a přepravních podmínkách tarifu IREDO.
e) Žádám sdělit, zda vyžadujete možnost přepravy alespoň jednoho objemnějšího, či delšího zavazadla (lyže) v autobusu.
Podmínky přepravy Vámi zmiňovaných zavazadel a maximální rozměry jsou upraveny ve Smluvních a přepravních podmínkách tarifu IREDO. Královéhradecký kraj pro přepravu lyží navíc spolupracuje s provozovateli lyžařských areálů a koordinuje provoz speciálních autobusů pro lyžaře tzv. „skibusů“. V letních měsících navíc objednáváme speciální autobusu s přípojným vozíkem pro přepravu jízdních kol tzv. „cyklobusy“.
f) Žádám sdělit, zda vyžadujete možnost přepravy alespoň jednoho objemnějšího, či delšího zavazadla (lyže) ve vlaku.
Stejně jako v předchozím bodu je za podmínek uvedených ve Smluvních a přepravních podmínkách tarifu IREDO umožněna přeprava těchto zavazadel.
g) Žádám sdělit, zda vyžadujete, aby autobusové spoje měly jízdními řády zaručenu vazbu na vlaky v nácestných stanicích.
V Královéhradeckém kraji je železniční doprava na většině tras dopravou páteřní (rychlá a kapacitní) a je napájena autobusovými spoji. Oddělení dopravní obslužnosti odboru dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu zpracovává pro autobusové dopravce tzv. Seznam čekacích dob, který stanovuje dobu čekání přípoje na vlakový, ale také i na autobusový spoj nad rámec pravidelného odjezdu spoje dle schváleného jízdního řádu. V rámci jednání se Správou železniční dopravní cesty je oddělení dopravní obslužnosti také připraveno upravit podobný seznam pro vlakové spoje a zajistit v rámci technologických možností čekání vlaků na autobus tj. garantovat přestupní vazby i z autobusu na vlak při zpoždění autobusového spoje.
h) Žádám sdělit, za jaká pochybení jsou stanoveny jaké sankce v Kč autobusovým a železničním dopravcům.
V Královéhradeckém kraji je kvalita služeb poskytovaných dopravci požadována na základě dokumentu „Technické a provozní standardy veřejné dopravy Královéhradeckého kraje“.
i) Žádám sdělit jaké smluvní přepravní podmínky (SPP) se na jednotlivé autobusové dopravce vztahují, a kde se kdy může zákazník se SPP seznámit.
V rámci integrovaného dopravního systému IREDO (IDS IREDO) platí v Královéhradeckém kraji Smluvní a přepravní podmínky IREDO. Informace o tarifu a smluvních přepravních podmínkách jsou zveřejněny na www.oredo.cz nebo k dispozici ve vozidle na lince.
j) Žádám sdělit, zda při vyhodnocování výhodnosti nabídek mezi autobusovým a železničním dopravcem berete v úvahu, že železniční dopravce v nabízené ceně hradí SŽDC poplatek na úhradu za železniční dopravní cestu, a neužívá samosprávami spravované silnice, takže nabízené ceny za 1 km jsou obvykle vyšší než ceny autobusových dopravců.
Královéhradecký kraj v minulosti několikrát vyhodnocoval ekonomickou výhodnost zajištění určité trasy autobusovým nebo železničním dopravcem. Vždy zvolit variantu, která byla z pohledu rozpočtových možností pro Kraj výhodnější. Při ekonomickém posuzování byly brány skutečně vynaložené finanční prostředky z části rozpočtu na dopravní obslužnost.
k) Žádám sdělit o kolik nabídku autobusového dopravce za 1 km při porovnání celkové výhodnosti pro kraj výpočtově zvyšujete-dál Přípočet kraje.
Při ekonomickém posuzování jsou brány skutečně vynaložené finanční prostředky z rozpočtu kraje na dopravní obslužnost. Přípočet kraje nepoužíváme.
l) Žádám sdělit, jakým způsobem, případně na základě jakých propočtů, částku Krajského přípočtu stanovíte.
Přípočet kraje nepoužíváme a nestanovujeme.
m) Žádám sdělit, zda před stanovením časových poloh vlaků jednáte o jejich koordinaci se sousedními krajskými úřady, aby pokud možno byla u těchto spojů zajištěna návaznost.
Královéhradecký kraj prostřednictvím odboru dopravy a silničního hospodářství, oddělení dopravní obslužnosti, projednává veškeré změny na mezikrajských linkách nejen s dotčenými obcemi, ale také s objednateli ze sousedních krajů. Koordinace přípojných vazeb probíhá na společných jednáních. Konečná objednávka musí být v souladu s požadavky obou krajů.
S pozdravem
Ing. Miroslav Vrba, MPA
vedoucí odboru vnitra a krajský živnostenský úřad