Odpověď na žádost o informace doručenou dne 14.10.2024
informace o školských poradenských zařízeních
Krajský úřad Královéhradeckého kraje
VÁŠ DOPIS ZN.: -
ZE DNE: 14.10.2024
NAŠE ZNAČKA (sp. zn.): KUKHK-IZ-117/MSZ/2024
VYŘIZUJE: Mgr. Vladimír Kučera
ODBOR: majetkosprávní a krajský živnostenský úřad
ODDĚLENÍ: stížností a dozoru obcí
MOBIL: 722 979 085
E-MAIL: vkucera@khk.cz
DATUM: 23.10.2024
Počet listů: 3
Počet příloh: 0 / listů: 0
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5
Odpověď na žádost o informace doručenou dne 14.10.2024
Vážený pane,
dne 14.10.2024 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) prostřednictvím datové schránky Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), jíž se domáháte poskytnutí následujících informací (citace):
„... žádám Královehradecký kraj jakožto zřizovatele školských poradenských zařízení dle § 116 zákona č. 561/2004 Sb., školského zákona (dále jen „ŠZ“) o poskytnutí následujících informací:
1. Existuje nějaká metodika, vnitřní předpis či závazný pokyn (popř. jakýkoliv jiný interní dokument), který stanoví, kdy je nutné pro poskytnutí poradenských služeb posouzení jiným odborníkem (např. lékařem, klinickým logopedem, klinickým psychologem) ve smyslu §2b odst. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních?
2. Existuje nějaká metodika, vnitřní předpis či závazný pokyn (popř. jakýkoliv jiný interní dokument), který stanoví, kdy je nutná zpráva klinického psychologa pro vydání doporučení SPC pro zařazení dítěte do školy nebo třídy zřízené podle § 16 odst. 9 ŠZ?
3. Existuje nějaká metodika, vnitřní předpis či závazný pokyn (popř. jakýkoliv jiný interní dokument), který stanoví provázanost konkrétních diagnóz (a jejich závažnosti) s konkrétními podpůrnými opatřeními a rozsahem, v jakém se poskytují, nebo je doporučení podpůrných opatření zcela v autonomii pracovníka poradenského zařízení?
4. Existuje nějaká metodika, vnitřní předpis či závazný pokyn (popř. jakýkoliv jiný interní dokument), který stanoví rozdělení kompetencí mezi pedagogicko-psychologické poradny a speciálně pedagogická centra?
Kdo je oprávněn řešit případný kompetenční spor mezi pedagogicko-psychologickou poradnou a speciálně pedagogickým centrem?
5. Jak jsou školská poradenská zařízení metodicky řízena? Jakým způsobem je vyhodnocována kvalita poskytovaných služeb? V případě, že jsou zde metodiky k řízení poradenských zařízení, žádám o jejich poskytnutí. Pokud je vyhodnocována kvalita poradenských služeb, žádám o poskytnutí hodnotících zpráv, a to za posledních 7 let.“
Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-IZ-117/MSZ/2024, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.
O předání požadovaných informací byl požádán věcně příslušný odbor krajského úřadu, a to odbor školství (vizte organizační strukturu krajského úřadu https://www.khk.cz/cz/krajsky-urad/organizacni-struktura/organizacni-struktura-krajskeho-uradu-kralovehradeckeho-kraje-147/).
Odbor školství krajského úřadu k jednotlivým bodům Vaší žádosti uvedl následující.
Ad 1. Neexistuje interní metodika, vnitřní předpis či závazný pokyn, který by upravoval, v jakých případech je nutné posouzení jiným odborníkem pro poskytnutí poradenských služeb. Běžnou praxí školských poradenských pracovišť je, že pokud od zákonného zástupce klienta obdrží informaci, že klient navštěvuje lékaře (relevantního s ohledem na účel vyšetření), může poradenský pracovník o vyjádření tohoto lékaře požádat a zpráva jiného odborníka se stává součástí spisu. Zákonný zástupce klienta však nemá povinnost sdělit, že je klient v péči dalšího odborníka a případně zprávu doložit.
Ad 2. Neexistuje interní metodika, vnitřní předpis či závazný pokyn, který by stanovil, za jakých okolností je nutná zpráva klinického psychologa pro vydání doporučení SPC pro zařazení dítěte do školy nebo třídy zřízené podle § 16 odst. 9 ŠZ. Vydání doporučení je plně v kompetenci pracovníků speciálně pedagogického centra. Pracovníci se dotazují na případné další zprávy, doporučení od dalších odborníků (relevantních k posouzení potřeb dítěte/žáka), zákonný zástupce však nemá povinnost tuto zprávu doložit.
Ad 3. Neexistuje interní metodika, vnitřní předpis či závazný pokyn, který by upravoval stanovení podpůrných opatření ve vztahu k diagnózám, jelikož základem nastavení vhodných podpůrných opatření není diagnóza dítěte (žáka), ale jeho potřeby ve vztahu k výuce a vzdělávání, se kterými se primárně pracuje. Např. žák s poruchou autistického spektra nebude mít stanovena stejná podpůrná opatření jako žák se stejnou diagnózou. Vždy budou rozhodující jeho projevy, potřeby a míra zdravotního znevýhodnění ovlivňující vzdělávací proces.
Ad 4. Neexistuje interní metodika, vnitřní předpis či závazný pokyn, který by upravoval případné kompetenční spory mezi pedagogicko-psychologickou poradnou a speciálně pedagogickými centry. Většinu případů jsou si školská poradenská pracovitě schopna vyřešit samostatně. Pracují zde odborníci, kteří jednají v zájmu klienta a jsou schopni vzájemně komunikovat, předávat si informace, potřebnou dokumentaci a případně klienta správně nasměrují (zkušenost našeho kraje). Krajský úřad Královéhradeckého kraje v tomto bodě řešil prozatím dva případy, kdy bylo nutné vyjasnit si jednotlivé kompetence, zda klient setrvá u stávajícího poradenského pracoviště nebo s ohledem na změnu potřeb a nastavení efektivní podpory pro další vzdělávání bude vhodné předání jeho dokumentace jinému poradenskému pracovišti.
V letech 2020 – 2024 byla pořádána setkání školských poradenských pracovišť pod záštitou Královéhradeckého kraje. Na těchto setkáních se mimo jiné řešila spolupráce pedagogicko-psychologických poraden a speciálně pedagogických center.
Na tato setkání navazuje Platforma vedoucích pracovníků školských poradenských pracovišť (v rámci implementace Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v Královéhradeckém kraji 2024 – 2028), tedy setkání vedoucích pracovníků jednotlivých pracovišť pedagogicko-psychologické poradny a speciálně pedagogických center za účasti zástupců odboru školství Krajského úřadu Královéhradeckého kraje. Hlavním cílem je vzájemně se informovat, spolupracovat, diskutovat v rámci kazuistik jednotlivé případy, vyjasnit si kompetence a zefektivnit další činnost školských poradenských pracovišť.
Ad 5. Krajský úřad Královéhradeckého kraje, odbor školství, metodicky vede školská poradenská pracoviště, snaží se sjednotit dobrou praxi v kraji, nezasahuje však do odborných kompetencí jednotlivých pracovníků a činnosti jednotlivých pracovišť. Kvalita školských poradenských zařízení, stejně jako u škol a školský zařízení, je vyhodnocována Českou školní inspekcí. Inspekční zprávy jsou volně přístupné a ke stažení na webových stránkách České školní inspekce (https://csicr.cz/cz/Registr-inspekcnich-zprav).
Požadované informace Vám zasíláme prostřednictvím datové schránky.
S pozdravem
Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí