Odpověď na žádost o informace doručenou dne 06.06.2018
Krajský úřad Královéhradecké kraje
VÁŠ DOPIS ZN.: neuvedeno
ZE DNE: 06.06.2018
NAŠE ZNAČKA (č. j.): KUKHK-IZ-76/OP/2018
VYŘIZUJE: Miroslava Hlavová
ODBOR | ODDĚLENÍ: organizační a právní | stížností a dozoru obcí
LINKA | MOBIL: 495 817 472
E-MAIL: mhlavova@kr-kralovehradecky.cz
DATUM: 13.06.2018
Počet listů: 2
Počet příloh: 0
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5
Odpověď na žádost o informace doručenou dne 06.06.2018
Vážený pane inženýre,
dne 06.06.2018 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také „krajský úřad“ nebo „povinný subjekt“) Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“), ve které se domáháte poskytnutí následujících informací, citace textu:
„Žádám o poskytnutí informací týkajících se zákonných požadavků na vzdělání a praxi nutnou pro výkon činnosti na pozici odpovědného pracovníka úřadu územního plánování, který řeší mimo jiné změny územních plánů, územní studie, vydává závazná stanoviska orgánu územního plánování, vydává koordinovaná stanoviska a koordinovaná závazná stanoviska podle ustanovení § 4 odst. 7 zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon)“.
Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod číslo jednací KUKHK-IZ-76/OP/2018, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.
Předně povinný subjekt upozorňuje na skutečnost, že podle ustanovení § 3 odst. 3 InfZ se informací pro účely InfZ rozumí jakýkoliv obsah nebo jeho část v jakékoliv podobě, zaznamenaný na jakémkoliv nosiči, zejména obsah písemného záznamu na listině, záznamu uloženého v elektronické podobě nebo záznamu zvukového, obrazového nebo audiovizuálního.
Z uvedeného tedy jednoznačně plyne, že v souvislosti s vyřizováním žádostí o informace podaných dle InfZ lze poskytnout pouze takové informace, které existují v písemné podobě. Není možné dožadovat se vytváření nových informací, poskytování názoru správního orgánu, budoucích rozhodnutí, neboť povinnost poskytovat takovéto informace se dle ustanovení § 2 odst. 4 InfZ povinného subjektu netýká.
Povinný subjekt však přistoupil, i přes výše uvedené, v rámci dobré správy k vyřízení Vaší žádosti.
O předání požadovaných informací byl požádán věcně příslušný odbor územního plánování a stavebního řádu krajského úřadu (viz organizační struktura krajského úřadu http://www.kr-kralovehradecky.cz/cz/krajsky-urad/organizacni-struktura/organizacni-struktura-krajskeho-uradu-kralovehradeckeho-kraje-147/).
Odbor územního plánování a stavebního řádu k Vašemu požadavku uvedl, že předmětem žádosti jsou dotazy, které vyplývají nebo jsou odvoditelné z obsahu právních předpisů, a proto se odbor odkazuje pouze na příslušná ustanovení těchto právních předpisů.
K dané problematice je třeba konstatovat, že obecní úřad obce s rozšířenou působností jako orgán územního plánování (dále jen „úřad územního plánování“) v přenesené působnosti vykonává územně plánovací činnost podle ustanovení § 6 odst. 1 zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „stavební zákon“) prostřednictvím úředníků splňujících kvalifikační požadavky pro výkon územně plánovací činnosti.
Podle ustanovení § 24 odst. 1 stavebního zákona úřad územního plánování vykonává územně plánovací činnost podle ustanovení § 6 odst. 1 stavebního zákona prostřednictvím úředníků splňujících kvalifikační požadavky pro výkon územně plánovací činnosti. Obecní úřad, který není úřadem územního plánování, vykonává územně plánovací činnost podle ustanovení § 6 odst. 2 stavebního zákona prostřednictvím úředníka nebo jiné fyzické osoby, kteří splňují kvalifikační požadavky pro výkon územně plánovací činnosti. Kvalifikační požadavky pro výkon územně plánovací činnosti splňuje úředník nebo fyzická osoba, která má osvědčení zvláštní odborné způsobilosti podle zvláštního právního předpisu a splňuje kvalifikační požadavky vzdělání a praxe podle tohoto zákona; ustanovení zvláštního právního předpisu o vydávání osvědčení o uznání rovnocennosti vzdělání se nepoužije. Tímto zvláštním právním předpisem je zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů, v platném znění a jeho prováděcí předpisy, zejména Vyhláška Ministerstva vnitra České republiky č. 512/2002 Sb., o zvláštní odborné způsobilosti úředníků územních samosprávných celků, v platném znění.
K dané problematice je třeba dále odkázat na ustanovení § 24 odst. 2 stavebního zákona, podle kterého kvalifikační požadavky vzdělání a praxe splňuje autorizovaný architekt, kterému byla udělena autorizace pro obor územní plánování nebo bez specifikace oboru podle zvláštního právního předpisu. Tímto zvláštním právním předpisem je zákon č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, v platném znění a jeho prováděcí předpisy.
Současně je třeba uvést, že podle ustanovení § 24 odst. 3 stavebního zákona kvalifikační požadavky vzdělání a praxe splňuje dále fyzická osoba, která má a) vysokoškolské vzdělání uznané pro autorizaci v oboru územní plánování a nejméně 18 měsíců praxe při výkonu územně plánovací činnosti ve veřejné správě (dále jen „odpovídající praxe“), nebo b) vysokoškolské vzdělání příbuzného oboru, uznaného pro autorizaci v oboru územní plánování nebo vysokoškolské vzdělání se stavebním zaměřením a nejméně 3 roky odpovídající praxe. V této souvislosti je třeba se dále odkázat na ustanovení § 24 odst. 4 stavebního zákona, podle kterého úředník nesplňující kvalifikační požadavky může vykonávat územně plánovací činnost podle odstavce 1, pokud je zajištěno, že bude do doby splnění uvedených požadavků vykonávat tuto činnost pod odborným vedením úředníka splňujícího kvalifikační požadavky pro výkon územně plánovací činnosti, nejvýše však po dobu 3 let.
Sdělení Vám zasíláme na Vámi uvedenou emailovou adresu.
S pozdravem
„otisk razítka“
Mgr. Alena Koukalová v. r.
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí