Odpověď na žádost o informace doručenou dne 06.06.2018
Krajský úřad Královéhradecké kraje
VÁŠ DOPIS ZN.: neuvedeno
ZE DNE: 06.06.2018
NAŠE ZNAČKA (č. j.): KUKHK-IZ-75/OP/2018
VYŘIZUJE: Miroslava Hlavová
ODBOR | ODDĚLENÍ: organizační a právní | stížností a dozoru obcí
LINKA | MOBIL: 495 817 472
E-MAIL: mhlavova@kr-kralovehradecky.cz
DATUM: 13.06.2018
Počet listů: 3
Počet příloh: 0
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5
Odpověď na žádost o informace doručenou dne 06.06.2018
Vážený pane inženýre,
dne 06.06.2018 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také „krajský úřad“ nebo „povinný subjekt“) Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“), ve které se domáháte poskytnutí následujících informací, citace textu:
„Žádám o poskytnutí informací týkajících se zákonných lhůt pro vyřizování žádostí:
-
Žádost o vydání koordinovaného závazného stanoviska
-
Žádost o společné povolení
-
Žádost o stavební povolení
Dále žádám o sdělení informací, jak obecně postupovat při nedodržování lhůt a termínů uvedených v zákoně č. 500/2004 Sb., správní řád a jak postupovat v případě nečinnosti úřadu. Žádám o uvedení zodpovědnosti úřední osoby, která nerespektuje zákonné lhůty a neplnění povinnosti, které jí zákon ukládá“.
Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod číslo jednací KUKHK-IZ-75/OP/2018, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.
Předně však musí povinný subjekt uvést skutečnost, že podle ustanovení § 3 odst. 3 InfZ se informací pro účely InfZ rozumí jakýkoliv obsah nebo jeho část v jakékoliv podobě, zaznamenaný na jakémkoliv nosiči, zejména obsah písemného záznamu na listině, záznamu uloženého v elektronické podobě nebo záznamu zvukového, obrazového nebo audiovizuálního.
Z uvedeného tedy jednoznačně plyne, že v souvislosti s vyřizováním žádostí o informace podaných dle InfZ lze poskytnout pouze takové informace, které existují v písemné podobě. Není možné dožadovat se vytváření nových informací, poskytování názoru správního orgánu, budoucích rozhodnutí, neboť povinnost poskytovat takovéto informace se dle ustanovení § 2 odst. 4 InfZ povinného subjektu netýká.
Povinný subjekt ale přistoupil, v rámci dobré správy a svých možností, k vyřízení Vaší žádosti.
O předání požadovaných informací byl požádán věcně příslušný odbor územního plánování a stavebního řádu krajského úřadu (viz organizační struktura krajského úřadu http://www.kr-kralovehradecky.cz/cz/krajsky-urad/organizacni-struktura/organizacni-struktura-krajskeho-uradu-kralovehradeckeho-kraje-147/),
Odbor územního plánování a stavebního řádu k Vašim požadavkům uvedl následující.
Vzhledem k tomu, že předmětem žádosti jsou dotazy, které vyplývají nebo jsou odvoditelné z obsahu právních předpisů, odkazuje se odbor pouze na příslušná ustanovení těchto právních předpisů.
Pokud se týká žádosti o vydání koordinovaného závazného stanoviska, stavební zákon žádné konkrétní lhůty pro vyřízení žádosti o vydání koordinovaného závazného stanoviska neobsahuje. V tomto směru je třeba se odkázat na ustanovení § 192 odst. 1 zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „stavební zákon“), podle kterého se na postupy a řízení použijí ustanovení správního řádu, pokud stavební zákon nestanoví jinak. Při tvorbě koordinovaného stanoviska se postupuje přiměřeně podle ustanovení § 6 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), který ukládá správnímu orgánu povinnost vyřizovat věci bez zbytečných průtahů, respektive ustanovení § 71 odst. 3 správního řádu, ze kterého vyplývá, že pokud nelze rozhodnutí vydat bezodkladně, je správní orgán povinen vydat rozhodnutí nejpozději do 30 dnů od zahájení řízení.
K Vaší další otázce týkající se zákonné lhůty pro vyřizování žádosti o společné povolení je třeba se odkázat na ustanovení § 94y odst. 1 stavebního zákona, podle kterého stavební úřad vydá společné povolení ve lhůtě do 90 dnů ode dne zahájení řízení; ve zvlášť složitých případech, zejména u souboru staveb, stavební úřad rozhodne nejdéle ve lhůtě do 120 dnů.
K tomu je třeba dále uvést, že podle ustanovení § 87 odst. 4 stavebního zákona, v jednoduchých věcech, zejména lze-li rozhodnout na základě dokladů předložených žadatelem, rozhodne stavební úřad bez zbytečného odkladu, nejdéle však ve lhůtě do 60 dnů ode dne zahájení územního řízení; ve zvlášť složitých případech, zejména při postupu podle odstavce 2, stavební úřad rozhodne nejdéle ve lhůtě do 90 dnů.
K Vaší otázce týkající se zákonné lhůty pro vyřizování žádosti o stavební povolení, je třeba uvést, že v souladu s ustanovením § 112 odst. 3 stavebního zákona v jednoduchých věcech, zejména lze-li rozhodnout na základě dokladů předložených stavebníkem, rozhodne stavební úřad bez zbytečného odkladu, nejdéle však ve lhůtě do 60 dnů ode dne zahájení stavebního řízení; ve zvlášť složitých případech stavební úřad rozhodne nejdéle ve lhůtě do 90 dnů.
K Vaší otázce týkající se nečinnosti úřadu, lze konstatovat, že pokud správní orgán nečiní úkony v zákonem stanovené lhůtě nebo ve lhůtě přiměřené, není-li zákonná lhůta stanovena, použije se ke zjednání nápravy ustanovení o ochraně před nečinností, tedy ustanovení § 80 správního řádu.
V závěru žádosti se dotazujete na uvedení zodpovědnosti úřední osoby, která nerespektuje zákonné lhůty a neplní povinnosti, které ji zákon ukládá. Zde krajský úřad opětovně uvádí, že předmětem dotazu je vytvoření nové informace či sdělení názoru povinného subjektu, a jak již bylo výše uvedeno, povinnost poskytovat takovéto informace není povinnému subjektu, s odkazem na ustanovení § 2 odst. 4 InfZ, uložena.
Alespoň obecně, lze v této souvislosti odkázat na zákon číslo 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem a o změně zákona České národní rady č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád), ve znění pozdějších předpisů.
Sdělení Vám zasíláme na Vámi uvedenou emailovou adresu.
S pozdravem
„otisk razítka“
Mgr. Alena Koukalová v. r.
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí