Informace ve věci zásad územního rozvoje na webu kraje

18. 3. 2014 Autor: Vladimír Kučera

Váš dopis ze dne | Vaše značka (č. j.) Naše značka (č. j.) Hradec Králové
09.03.2014 IZ-14/VZ/2014 18.03.2014

Odbor | oddělení Vyřizuje | linka | e-mail
vnitra a krajský živnostenský úřad |  oddělení stížností a dozoru obcí | Mgr. Vladimír Kučera│585 | vkucera@kr-kralovehradecky.cz

Odpověď na Vaši žádost o informace ze dne 09.03.2014

Vážený pane,

dne 10.03.2014 byla Krajskému úřadu Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také „krajský úřad“ nebo „povinný subjekt“) doručena prostřednictvím e-podatelny Vaše žádost ve smyslu zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“), v níž požadujete poskytnutí informací ve věci zásad územního rozvoje, konkrétně:

  • Kdy byly ve Vašem kraji naposledy schváleny zásady územního rozvoje? Pokud jsou právě projednávány zásady nové, prosím o sdělení, kdy bylo zahájeno jeho pořizování a v jaké fázi se příprava zásad územního rozvoje nyní nachází? Pokud je znám harmonogram přípravy, prosím o jeho sdělení.
  • Prosím o sdělení kolik připomínek jste obdrželi k zadání a návrhu zásad územního rozvoje. V případě, že kraj právě pořizuje nové zásady a bylo teprve schváleno zadání, prosím pouze o informaci kolik připomínek bylo k tomuto zadání zasláno.
  • Kolik námitek celkem bylo obdrženo k návrhu zásad územního rozvoje, pokud již proběhlo veřejné projednání návrhu.
  • Pokud byly ve Vašem kraji pořizovány zásady územního rozvoje podle nového stavebního zákona, prosím o sdělení, kolik zástupců veřejnosti bylo zmocněno a kolika občany byl každý z nich zmocněn.
  • Kolik námitek zástupci veřejnosti podali? Jaké námitky zástupci podávali?
  • Žádáme také o poskytnutí informace o vypořádání připomínek a rozhodnutí o námitkách, tedy také informaci o počtu námitek, o kterých bylo rozhodnuto negativně a informaci o tom, zda bylo proti rozhodnutí o námitce využito opravného prostředku, jakého a s jakým výsledkem.
  • V případě podání žaloby proti schváleným zásadám územního rozvoje, žádáme o sdělení rozhodnutí soudu, zda bylo návrhu na zrušení opatření obecné povahy vyhověno a zásady územního rozvoje nebo jejich část byly zrušeny či nikoli, nebo jestli řízení probíhá.
  • Kolik subjektů (pokud jsou známa data, pak kolik z toho občanů – fyzických osob) se zúčastnilo veřejného projednání.
  • Jaké byly vynaloženy celkové náklady na pořízení zásad územního rozvoje a pokud jsou obci známy informace, kolik stálo veřejné pojednání.
  • Byly zvoleny speciální metody zapojení veřejnosti nad rámec stavebního zákona? Pokud ano, prosíme o sdělení, jakým způsobem jste informovali a zapojili veřejnost.
  • Kolik změn zásad územního rozvoje bylo schváleno od okamžiku schválení stávajících zásad až do 1. 1. 2014?

Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod čj. IZ-14/VZ/2014, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ a obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ. O předání potřebných podkladů k vyřízení žádosti byl požádán věcně příslušný odbor územního plánování a stavebního řádu krajského úřadu.

Odbor územního plánování a stavebního řádu, oddělení územního plánování krajského úřadu se vašimi dotazy podrobně zabývalo a níže uvádí následující.

• Kdy byly ve Vašem kraji naposledy schváleny zásady územního rozvoje? Pokud jsou právě projednávány zásady nové, prosím o sdělení, kdy bylo zahájeno jeho pořizování a v jaké fázi se příprava zásad územního rozvoje nyní nachází? Pokud je znám harmonogram přípravy, prosím o jeho sdělení.

Zásady územního rozvoje Královéhradeckého kraje byly vydány Zastupitelstvem Královéhradeckého kraje dne 08.09.2011 a nabyly účinnosti dne 16.11.2011.

• Prosím o sdělení kolik připomínek jste obdrželi k zadání a návrhu zásad územního rozvoje. V případě, že kraj právě pořizuje nové zásady a bylo teprve schváleno zadání, prosím pouze o informaci kolik připomínek bylo k tomuto zadání zasláno.

Zadání Územního plánu velkého územního celku Královéhradeckého kraje bylo schváleno Zastupitelstvem Královéhradeckého kraje dne 24.10.2006. Toto zadání, bylo v souladu s ustanovením § 187 odst. 6 zákona číslo 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „stavební zákon“), zadáním Zásad územního rozvoje Královéhradeckého kraje. K návrhu zadání územního plánu velkého územního celku (ustanovení § 20 předchozího stavebního zákona, zákona číslo 50/1976 Sb.) bylo uplatněno celkem 63 připomínek, podnětů, stanovisek nebo vyjádření (dotčených orgánů, obcí Královéhradeckého kraje, správců sítí, sousedních územních obvodů nebo veřejnosti).

V rámci veřejného projednání návrhu Zásad územního rozvoje bylo uplatněno 11 připomínek, přičemž v případě připomínky obce Kocbeře se jednalo o věcně shodnou připomínku 104 osob. Tato informace je mj. dostupná v odůvodnění Zásad územního rozvoje Královéhradeckého kraje.

• Kolik námitek celkem bylo obdrženo k návrhu zásad územního rozvoje, pokud již proběhlo veřejné projednání návrhu.

K návrhu Zásad územního rozvoje Královéhradeckého kraje bylo podáno celkem 25 námitek. Námitky byly podány obcí Vilantice, obcí Holín, obcí Bukovice, obcí Librantice, městysem Častolovice, městem Žacléř, obcí Královec, obcí Bernartice, obcí Zlatá Olešnice, obcí Vysokov, obcí Vlčice, městem Hradec Králové, obcí Batňovice, obcí Choustníkovo Hradiště, obcí Kocbeře, zástupcem veřejnosti Ing. Milošem Hrochem, obcí Heřmanice, obcí Horní Olešnice, obcí Dolní Kalná, obcí Dolní Olešnice, obcí Blešno, městem Pilníkov, městem Trutnov, obcí Praskačka a městem Jičín.

• Pokud byly ve Vašem kraji pořizovány zásady územního rozvoje podle nového stavebního zákona, prosím o sdělení, kolik zástupců veřejnosti bylo zmocněno a kolika občany byl každý z nich zmocněn.

K návrhu Zásad územního rozvoje Královéhradeckého kraje byla uplatněna jedna námitka zástupce veřejnosti – Ing. Miloše Hrocha, na podpisovém archu bylo podepsáno celkem 242 osob.

• Kolik námitek zástupci veřejnosti podali? Jaké námitky zástupci podávali?

Námitku uplatnil jeden zástupce veřejnosti. Předmětem této námitky byl nesouhlas s vymezením regionálního biocentra RBC 982 Správčice. V námitce byl současně uplatněn požadavek na promítnutí základní varianty se zachováním jižní části regionálního biocentra RBC 982 v oblasti slepých ramen na levém břehu Labe v katastrálním území Věkoše (okres Hradec Králové).

• Žádáme také o poskytnutí informace o vypořádání připomínek a rozhodnutí o námitkách, tedy také informaci o počtu námitek, o kterých bylo rozhodnuto negativně a informaci o tom, zda bylo proti rozhodnutí o námitce využito opravného prostředku, jakého a s jakým výsledkem.

Rozhodnutí o podaných námitkách (jejich počet je již uveden v předchozí otázce), včetně odůvodnění a vypořádání se s uplatněnými připomínkami je dle požadavku zákona číslo 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „správní řád“), obsahem odůvodnění Zásad územního rozvoje Královéhradeckého kraje. Zásady územního rozvoje Královéhradeckého kraje jsou zveřejněny v celém rozsahu na následujícím veřejně přístupném odkazu, a to včetně odůvodnění a rozhodnutí o uplatněných námitkách:

http://www.kr-kralovehradecky.cz/cz/rozvoj-kraje/uzemni-planovani/zasady-uzemniho-rozvoje-kralovehradeckeho-kraje-46187/

Pokud se týká „využití opravného prostředku proti negativnímu rozhodnutí o námitkách“ lze uvést, že o námitkách uplatněných v rámci projednání územně plánovací dokumentace se nevydává samostatné rozhodnutí, ale rozhodnutí o každé námitce je součástí odůvodnění opatření obecné povahy, jehož soulad s právními předpisy lze posoudit podle ustanovení § 174 správního řádu v přezkumném řízení.

K dnešnímu datu nebyly podány žádné návrhy na přezkum Zásad územního rozvoje Královéhradeckého kraje směřující k zrušení rozhodnutí o podaných námitkách.

• V případě podání žaloby proti schváleným zásadám územního rozvoje, žádáme o sdělení rozhodnutí soudu, zda bylo návrhu na zrušení opatření obecné povahy vyhověno a zásady územního rozvoje nebo jejich část byly zrušeny či nikoli, nebo jestli řízení probíhá.

K dnešnímu dni byly uplatněny celkem dva návrhy na zrušení části Zásad územního rozvoje Královéhradeckého kraje: žaloba obce Kocbeře, zastoupené JUDr. Ondřejem Tošnerem, Ph.D., k Nejvyššímu správnímu soudu v Brně ve věci vymezení koridoru rychlostní silnice R11. Nejvyšší správní soud ve svém rozsudku čj. 7 Ao 8/2011 – 75 ze dne 08.02.2012 však podaný návrh na zrušení části ZÚR KHK zamítl. Obec Kocbeře podala proti výše uvedenému rozsudku ústavní stížnost a Ústavní soud tento návrh Usnesením III. ÚS 1795/12 ze dne 07.06.2012 odmítnul.

Druhým návrhem na přezkum Zásad územního rozvoje Královéhradeckého kraje byl podán panem Jiřím Šrámkem v rámci odvolání k územnímu rozhodnutí o umístění stavby „silnice I/33 Náchod – obchvat, I/14 Vysokov – Vrchoviny“. Tento podnět byl postoupen podle ustanovení § 192 stavebního zákona Ministerstvu pro místní rozvoj. Ministerstvo pro místní rozvoj však neshledalo důvody k zahájení předmětného přezkumného řízení, o čemž informovalo sdělením ze dne 29.01.2014, čj. 21112/2013-81 vydaným dle ustanovení § 94 odst. 1 správního řádu.

• Kolik subjektů (pokud jsou známa data, pak kolik z toho občanů – fyzických osob) se zúčastnilo veřejného projednání.

Veřejné projednání o návrhu Zásad územního rozvoje Královéhradeckého kraje se uskutečnilo dne 01.2.2011. Z prezenční listiny z tohoto jednání vyplývá, že se jednání zúčastnilo 13 dotčených orgánů a 100 dalších osob (fyzické osoby, zástupci vybraných měst a obcí Královéhradeckého kraje, zástupci úřadů územního plánování, zástupci správců sítí).

• Jaké byly vynaloženy celkové náklady na pořízení zásad územního rozvoje a pokud jsou obci známy informace, kolik stálo veřejné pojednání.

Celkové náklady na pořízení Zásad územního rozvoje Královéhradeckého kraje činily 4 015 500,- Kč. Náklady na veřejné projednání návrhu Zásad územního rozvoje Královéhradeckého kraje (pronájem sálu) činily celkem 66 480,- Kč.

• Byly zvoleny speciální metody zapojení veřejnosti nad rámec stavebního zákona? Pokud ano, prosíme o sdělení, jakým způsobem jste informovali a zapojili veřejnost.

Z dotazu není patrno, co je konkrétně myšleno „speciální metodou zapojení veřejnosti“. Zásady územního rozvoje Královéhradeckého kraje byly s veřejností projednány způsobem, který je stanoven příslušnými ustanoveními stavebního zákona a správního řádu.

• Kolik změn zásad územního rozvoje bylo schváleno od okamžiku schválení stávajících zásad až do 1. 1. 2014?

K tomuto datu nebyla vydána žádná změna, resp. aktualizace Zásad územního rozvoje Královéhradeckého kraje podle ustanovení § 42 stavebního zákona.

S pozdravem

Ing. Miroslav Vrba, MPA
vedoucí odboru vnitra a krajský živnostenský úřad