Informace týkající se výpočtu prokazatelné ztráty z provozování veřejné linkové osobní dopravy společností ČSAD Ústí nad Orlicí

16. 4. 2013 Autor: Vladimír Kučera

Váš dopis ze dne | Vaše značka (č. j.) Naše značka (č. j.) Hradec Králové

22.03.2013 09/113 IZ-24/VZ/2013 05.04.2013

Odbor | oddělení Vyřizuje | linka | e-mail

vnitra a krajský živnostenský úřad |  oddělení stížností a dozoru | Mgr. Vladimír Kučera | 585 | vkucera@kr-kralovehradecky.cz

Odpověď na Vaši žádost o informace ze dne 22.03.2013

Vážený pane,

dne 25.03.2013 bylo hejtmanovi Královéhradeckého kraje panu Bc. Lubomíru Francovi doručeno Vaše podání ze dne 22.03.2013, zn. 09/113 s názvem „Věc: Zneužívání kompenzace ztrát z provozování veřejné dopravy“. Po podrobném prostudování obsahu výše uvedeného podání a s odkazem na přílohu nazvanou Zneužívání kompenzace ztrát z veřejné dopravy a její kapitolu II. – Žádost o informaci podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“), byla tato písemnost předána v souladu se Směrnicí Rady Královéhradeckého kraje upravující postup Krajského úřadu Královéhradeckého kraje v oblasti poskytování informací podle InfZ (čl. 2 odst. 1 Krajský úřad vyřizuje i žádosti o informace doručené Královéhradeckému kraji a jeho orgánům) k vyřízení Krajskému úřadu Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také “povinný subjekt“ nebo „krajský úřad“). Ve své žádosti o informaci dle InfZ požadujete sdělení následujících informací:

a) Jakým způsobem společnost ČSAD Ústí nad Orlicí, a.s., vypočítávala v období let 2007-2012 výši prokazatelných ztrát z provozování veřejné linkové osobní dopravy a které náklady byly do těchto výpočtů společností zahrnuty?

b) Zda byly do výpočtů výše prokazatelné ztráty z provozování veřejné linkové dopravy zahrnuty náklady na know-how poskytované společností ICOM transport a.s., plnění z mandátních smluv, odměny členům orgánů či jiné náklady či odměny, jejichž obsah či výše je nestandardní?

c) Zda byly do výpočtů přiměřeného zisku zahrnuty náklady na know-how poskytované mateřskou společností, plnění z mandátních smluv, odměny členům orgánů či jiné náklady či odměny, jejichž obsah či výše je nestandardní?

Povinný subjekt zaevidoval žádost pod čj. IZ-24/VZ/2013, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ a obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.

V souladu s výše uvedenou vnitřní směrnicí krajského úřadu byla Vaše žádost o informaci specifikovaná v kapitole II. přílohy podání zn. 09/113 předána k dalšímu postupu odboru vnitra a krajský živnostenský úřad krajského úřadu, který požádal věcně příslušný odbor dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu o předání podkladů k vyřízení žádosti.

K Vaší žádosti na základě stanoviska odboru dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu uvádíme následující.

Ad a) Výše prokazatelné ztráty je úhrada smluvní ceny, která je definována jako rozdíl ekonomicky oprávněných nákladů zvýšených o přiměřený zisk a dosažených tržeb a výnosů. Výše prokazatelné ztráty u dopravce ČSAD Ústí nad Orlicí, a.s. je vypočtena v dotované dopravě jako rozdíl nákladů (vypočtených - cena dopravního výkonu zohledňující kategorii nasazeného vozidla x počet km v daném období) snížená o tržby na dotovaných linkách. Cena dopravního výkonu u dopravce ČSAD Ústí nad Orlicí, a.s. se skládá z variabilních nákladů a fixních nákladů. Variabilní náklady jsou závislé na počtu ujetých km (např. nafta, mzda řidičů za přímý výkon, opravy vozidel atd.). Fixní náklady jsou závislé na velikosti a skladbě vozového parku a dalšího zařízení, které jsou potřeba k plnění zakázky (odpisy vozidel, jejich pojištění, mzdy dispečerů, atd.)

Ad b) Královéhradecký kraj hradí pouze prokazatelnou ztrátu vzniklou provozováním autobusové linkové dopravy po území Královéhradeckého kraje.

Ad c) Do propočtu přiměřeného zisku nebyly zahrnuty Vámi dotazované náklady.

S pozdravem

Ing. Miroslav Vrba, MPA

vedoucí odboru vnitra a krajský živnostenský úřad

Stránka 2 z 2