Informace ohledně výkladu postupu obecního úřadu podle zákona o obcích při pronájmu nebytového prostoru.
Informace v souladu se zákonem č. 106/1999 Sb.
Váš dopis ze dne | Vaše značka (č. j.) | Naše značka (č. j.) Hradec Králové
doručený 19. 1. 2011 IZ-3/VZ/2011 31. 1. 2011
Odbor | oddělení | Vyřizuje | linka | e-mail
vnitra a krajský živnostenský úřad | stížností a dozoru obcí | Mgr. Vladimír Kučera | 585 | vkucera@kr-kralovehradecky.cz
Odpověď na Vaši žádost o informace doručenou dne 19. 1. 2011
Vážená paní,
dne 19. 1. 2011 byla Krajskému úřadu Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále jen krajský úřad ) doručena prostřednictvím elektronické podatelny Vaše žádost podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ ), v níž žádáte informace ohledně výkladu postupu obecního úřadu podle zákona o obcích při pronájmu nebytového prostoru.
Žádost byla zaevidována odborem vnitra a krajský živnostenský úřad pod čj. IZ-3/VZ/2011 a uvádíme k ní následující.
V souladu s ustanovením § 2 odst. 4 InfZ se povinnost poskytovat informace netýká dotazů na názory či vytváření nových informací. Dle názoru odborné literatury (Furek, A., Rothanzl, L. Zákon o svobodném přístupu k informacím. Komentář. Linde, Praha 2010. 671 str.), který zastává i krajský úřad Pod dotazy na názory lze zařadit i různé žádosti žadatelů o poskytnutí právních výkladů a stanovisek. Tato povinnost v režimu zákona o svobodném přístupu k informacím neexistuje... ...Pokud tedy povinný subjekt obdrží žádost o poskytnutí právního výkladu, podanou žadatelem s přímým odkazem na zákon o svobodném přístupu k informacím, je třeba žádost buď odmítnou (rozhodnutím o odmítnutí žádosti) nebo žadateli nad rámec povinnosti podle zákona o svobodném přístupu k informacím právní stanovisko poskytnout. (in Furek, A., Rothanzl, L. str. 63).
Přestože není právní povinností dle InfZ poskytovat informace týkající se dotazů na názory, krajský úřad zejména s ohledem na zásadu dobré správy níže odpovídá na Vaše dotazy, ovšem je nutné zdůraznit, že tyto výklady nejsou právně závazné.
Dovolujeme si Vás také odkázat na metodický materiál Odboru dozoru a kontroly Ministerstva vnitra České republiky Právní úprava dispozic obecním majetkem podle zákona o obcích komentář právní úpravy podle publikované judikatury a výkladové praxe Ministerstva vnitra, který si můžete stáhnout z internetových stránek ministerstva (http://mvcr.cz/odk2/soubor/metodicke-materialy-md-nakladni-majetkem-web-pdf.aspx). Ministerstvo vnitra České republiky je dle ustanovení § 129 a následujících zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o obcích ) orgánem, který kontroluje výkon samostatné působnosti svěřené orgánům obcí.
Předmětem Vašeho dotazu je postup obce v případě prodloužení nájemní smlouvy na nebytové prostory, jejichž je obec vlastníkem.
Uvedla jste V případě, že nájemce žádá o prodloužení nájemní smlouvy nebytových prostor, jejichž vlastníkem je obec, je postup obce takovýto?: Obecní úřad vyvěsí žádost na úřední desce 15 dnů od jejího doručení příslušnému úřadu, jestliže jsou k této žádosti vzneseny nějaké připomínky ve smyslu dalších zájemců, Obecní úřad vyhlásí výběrové řízení a na jeho základě se rozhodne, komu prostory pronajme? .
Obec na základě povinnosti stanovené v § 39 odst. 1 zákona o obcích zveřejňuje svůj záměr pronajmout nemovitý majetek po dobu nejméně 15 dní před rozhodnutím v příslušném orgánu obce vyvěšením na úřední desce obecního úřadu, aby se k němu mohli zájemci vyjádřit a předložit své nabídky. Jestliže končí uplynutím doby nájemní smlouva mezi obcí a nájemcem, obec by měla dle výše uvedeného ustanovení zákona o obcích zveřejnit záměr, pokud hodlá ovšem svůj nebytový prostor nadále pronajímat. Z Vašeho dotazu bohužel není zřejmé, jestli další pronájem je vůlí obce nebo současného nájemce. Obec tedy nezveřejňuje doručenou žádost o prodloužení nájemní smlouvy, nýbrž svoji vůli, tedy záměr disponovat s nemovitým majetkem. K tomuto záměru se potom může kdokoli vyjádřit.
Důležité je zmínit, že povinnost zveřejnit záměr dle ustanovení § 39 zákona o obcích nezavazuje obec k tomu, aby záměr poté uskutečnila. Zveřejnění je ovšem důležitým úkonem, byť se jedná především o informativní úkon, protože pokud obec svůj záměr nezveřejní, je její právní úkon, který by spočíval v uzavření nájemní smlouvy od počátku neplatný. Příslušné nemovitosti by obec měla v záměru označit dle zvláštního zákona platného ke dni zveřejnění záměru. Tímto zvláštním zákonem je zákon č. 344/1992 Sb. o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon), ve znění pozdějších předpisů, konkrétně jeho ustanovení § 5.
Obec může již v záměru výslovně uvést, že hodlá prodloužit nájemní smlouvu popřípadě uzavřít novou nájemní smlouvu se stávajícím nájemcem. I přes tuto proklamaci není omezeno právo ostatních zájemců se k záměru vyjádřit. Jestliže obci na základě zveřejněného záměru přijdou nabídky i od dalších potenciálních zájemců, obec se může svobodně rozhodnout, s kým nakonec smlouvu uzavře. Dle ustanovení § 102 odst. 2 písmeno m) zákona o obcích rozhodování o uzavírání nájemních smluv je vyhrazeno radě obce. V obci, kde se rada obce nevolí, vykonává její pravomoc dle ust. § 99 odst. 2 zákona o obcích starosta.
Dále jste uvedla Je možné prostory dále pronajmou stávajícímu nájemci, pokud nejsou na příslušný úřad podány další žádosti o pronájem prostor, během vyvěšení žádosti na úřední dece bez dalšího výběrového řízení? .
Pokud na zveřejněný záměr nereaguje nikdo jiný než stávající nájemce, je samozřejmě možné, pokud je to vůlí obce a příslušný orgán to schválí, pronajmout nemovitost stávajícímu nájemci. Vlastní úprava výběru konkrétního nájemce není zákonem o obcích upravena, ovšem další výběrové řízení se již nevyhlašuje. Obec se může svobodně rozhodnout kterému zájemci a jestli vůbec nemovitost pronajme. Dle ustanovení § 39 odst. 2 zákon o obcích se při úplatném převodu majetku cena sjednává zpravidla ve výši, která je v daném místě a čase obvyklá, nejde-li o cenu regulovanou státem, přičemž odchylka od ceny obvyklé musí být zdůvodněna. Přestože nájem nespadá do kategorie úplatného převodu majetku, měla by obec i při stanovování nájemného přiměřeně uplatnit výše uvedené ustanovení také s ohledem na úpravu ustanovení § 38 zákona o obcích, které obci ukládá využívat majetek obce účelně a hospodárně. Cena je však pouze jedním z mnoha kritérií, podle kterých by se účelnost nakládání s obecním majetkem posuzovala.
Také by Vás zajímalo ...jestli obecní zastupitelstvo může schválit žádost o pronájem těchto prostor na další pětileté období stávajícímu nájemci a toto rozhodnutí pouze zveřejnit na úřední desce .
Tento postup dle názoru krajského úřadu není v souladu se zákonem o obcích. Obec je dle ustanovení § 39 odst. 1 zákona o obcích povinna zveřejnit svůj záměr pronajmout nemovitý majetek. Jestliže by tuto povinnost nesplnila a rovnou rozhodla o uzavření nájemní smlouvu a následně ji uzavřela, byla by tato smlouva od počátku neplatná.
S pozdravem
Ing. Miroslav Vrba
vedoucí odboru vnitra a krajský živnostenský úřad
Stránka 3 z 3