Informace o metodickém pokynu pro obce ohledně přechodných úprav provozu na pozemních komunikacích
Informace v souladu se zákonem č. 106/1999 Sb.
Krajský úřad Královéhradeckého kraje
IZ-5/VZ/2011 15.02.2011
odbor dopravy a silničního hospodářství Ing. Jiří Pospíšil / 649
oddělení silničního hospodářství jpospisil@kr-kralovehradecky.cz
Informace v souladu se zákonem č. 106/1999 Sb.
Vážený pane,
dne 7.2.2011 byla Krajskému úřadu Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále jen krajský úřad) doručena prostřednictvím elektronické podatelny Vaše žádost podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), v níž žádáte o poskytnutí těchto informací:
- Zdali jsme vydali od roku 2006 nějaký metodický pokyn pro obce v našem kraji, jehož obsahem by byla problematika procesu stanovení místní a přechodné úpravy provozu na pozemních komunikacích dopravním značením a otázka formy takového rozhodnutí dle § 77 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích?
- Pakliže jsme metodický pokyn uvedený v otázce č. 1 vydali, jaký je jeho přesný obsah?
- V případě, že jsme od roku 2006 žádný takový metodický pokyn nevydali, jaký by měl být postup obcí v našem kraji, při stanovení místní a přechodné úpravy provozu na pozemních komunikacích dopravním značením?
Žádost byla zaevidována odborem vnitra a krajský živnostenský úřad pod čj. IZ-5/VZ/2011 a uvádíme k ní následující.
Odbor dopravy a silničního hospodářství Krajského úřadu Královéhradeckého kraje nevydal od roku 2006 žádný metodický pokyn, jehož obsahem by byla problematika procesu stanovení místní a přechodné úpravy provozu na pozemních komunikacích a užití zařízení pro provozní informace.
K dalšímu dotazu, jaký by měl být postup obcí ve vašem kraji, při stanovení místní a přechodné úpravy provozu na pozemních komunikacích dopravním značením a otázka formy takovéhoto rozhodnutí ? ,
Přestože není právní povinností dle InfZ poskytovat informace týkající se dotazů na názory či vytváření nových informací (poskytování právních výkladů a stanovisek), Vám krajský úřad zejména s ohledem na zásadu dobré správy k dalšímu dotazu, jaký by měl být postup obcí ve vašem kraji, při stanovení místní a přechodné úpravy provozu na pozemních komunikacích dopravním značením a otázka formy takovéhoto rozhodnutí ? , sděluje:
Místní a přechodnou úpravu provozu na pozemních komunikacích a užití zařízení pro provozní informace stanoví příslušný úřad ve smyslu ust. § 77 odst. 1 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, v platném znění a vyhlášky č. 30/2001 Sb.
Při posouzení, podle kterých ustanovení správního řádu by měly správní orgány postupovat je nepochybně nutno zohlednit aktuální judikaturu Nejvyššího správního soudu a Ústavního soudu, v níž se oba soudy předmětnou problematikou zabývaly.
Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že místní úpravu provozu na pozemních komunikacích provedenou dopravními značkami, z nichž plynou pro účastníky provozu odlišné povinnosti, než jaké by tito účastníci měli podle obecné úpravy provozu na pozemních komunikacích, je nutné považovat za opatření obecné povahy a postupovat podle části šesté správního řádu - § 171 a násl.
Pokud jde o přechodnou úpravu provozu, zastává Ministerstvo dopravy názor, že postup podle části šesté správního řádu z praktických důvodů nelze použít.
otisk úředního razítka
z p. Ing. Jiří Pospíšil
referent oddělení silničního hospodářství