Kraj předpokládá, že bude investovat do silnic 400 milionů ročně
Minimálně 400 milionů korun ročně předpokládá v průměru investovat Královéhradecký kraj do silnic druhé a třetí třídy v následujících letech. Dalších 450 milionů ročně pak bude dávat na jejich běžnou zimní a letní údržbu. V maximální míře by pak chtěl na modernizaci komunikací využít dotace z Evropské unie. Kraj zároveň stanovil páteřní silniční síť, do které bude přednostně investovat.
„Na silnicích druhé a třetí třídy jsme určili prioritní páteřní síť, kterou budeme rozvíjet, spravovat a udržovat jako základ dopravní politiky kraje. Na rekonstrukce a modernizaci silnic budeme chtít získat co nejvíce peněz z Evropské unie. Kraj již z evropských zdrojů na tyto účely v minulých letech dostal kolem dvou miliard korun,“ řekl náměstek hejtmana Karel Janeček, který má na starosti oblast dopravy.
Kraj kdysi převzal silnice druhé a třetí třídy od státu v již špatném stavu. Tento „dluh“ neustále narůstá. V současné době by bylo potřeba na jejich kompletní opravu osm až devět miliard korun, což je mimo možnosti krajského rozpočtu. Proto musí kraj rozsáhlejší investice pečlivě plánovat a rekonstruovat přednostně důležité silnice.
„Silniční síť je nyní rozdělená do čtyř kategorií. Modernizovat se budou zejména komunikace zařazené do kategorií A a B, kterých je v regionu 1464 kilometrů a které představují necelou polovinu z celkového počtu 3315 kilometrů všech silnic druhých a třetích tříd v kraji. Další méně významné cesty jsou v kategoriích C a D,“ dodal náměstek Janeček.
V kategorii A je většina silnic druhé třídy a významné silnice třetí třídy, které jsou často využívané nákladní dopravou a které propojují města s více než 5000 obyvateli. Silnic poslední kategorie D je v kraji 287 kilometrů. Jde zejména o slepé komunikace, jež končí mimo zastavěnou oblast, bez hromadné dopravy a s šířkou vozovky převážně do čtyř metrů.