Martina Berdychová: Ředitele škol musíme motivovat nejen finančně
Rada Královéhradeckého kraje schválila novely směrnic, které se týkají výše příplatku za vedení, poskytování osobního a zvláštního příplatku a udělování odměn ředitelům škol a školských zařízení zřizovaných krajem. V plánu je i zavedení systému komplexní podpory ředitelům škol.
Rada Královéhradeckého kraje schválila novely směrnic, které se týkají výše příplatku za vedení, poskytování osobního a zvláštního příplatku a udělování odměn ředitelům škol a školských zařízení zřizovaných krajem. V plánu je i zavedení systému komplexní podpory ředitelům škol.
„Naše školství se neobejde bez snahy o neustálé zvyšování kvality výuky. S tím úzce souvisí aktivní vedení a řízení škol. Pokud chceme po školách inovativní přístupy ke vzdělávání jako například zavádění nových metod práce, využívání moderních technologií, zapojování do různých projektů, nemůžeme opominout ředitele škol povzbudit a motivovat. Jednou z cest je finanční ohodnocení jejich práce, protože je to práce hodně náročná a je potřeba ji ocenit. Při určení výše ohodnocení vycházíme z konkrétních znalostí našich příspěvkových organizací,“ říká náměstkyně hejtmana Martina Berdychová odpovědná za oblast krajské školství.
Na základě této skutečnosti rada kraje schválila změny ve Směrnici číslo 8 ke stanovení výše příplatku za vedení, k poskytování osobního a zvláštního příplatku ředitelům škol a školských zařízení zřizovaných Královéhradeckým krajem a Směrnici číslo 10 k poskytování odměn ředitelům škol a školských zařízení zřizovaných Královéhradeckým krajem.
„Zvýšili jsme například maximální výši odměn, které ředitelům schvaluje na návrh odboru školství rada kraje, a to 2x ročně,“ upozorňuje na jednu ze změn náměstkyně Berdychová. Na jaře kraj vyplácí odměny za úspěšné splnění mimořádného nebo zvlášť významného pracovního úkolu a za hospodářský výsledek příspěvkové organizace, na podzim za úspěšné splnění mimořádného nebo zvlášť významného pracovního úkolu a nově též za pravidelnou účast v projektech ve vzdělávání. Do výčtu činností v rámci okruhu odměn kraj doplnil i bod zajišťování aktivit v oblasti environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty.
„Ředitelům škol za jejich práci děkujeme a nesmírně si jí vážíme. Nechceme je však v nárůstu objemu práce a administrativy nechat samotné. Chceme vytvořit systém komplexní podpory ředitelů škol a školských zařízení, nabídnout jim poradenské podpory formou individuálních či skupinových konzultací s odborníky, a také jim pomoci řešení konkrétních problémů souvisejících jejich činností ve škole,“ doplňuje náměstkyně Berdychová.
Systém komplexní péče o ředitele škol a školských zařízení se zaměří na 3 základní tematické oblasti: Základní typologie pracovního kolektivu a její využití při řízení a vedení lidí ve škole či školském zařízení, Firemní kultura a její místo v řízení a vedení školy či školského zařízení a Hodnocení pracovníků.
Záměr dále počítá s poskytováním různého druhu poradenství ředitelům škol podle jejich aktuální potřeby formou osobní, e-mailové nebo telefonické konzultace. Předpokládá řešení otázek z oblasti právních předpisů, personálních záležitostí, speciální pedagogiky, psychologie a dalších. Nastavení a zavedení systému komplexní podpory ředitelů je naplánováno na roky 2021 – 2023, financováno bude z projektu Implementace Krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání v Královéhradeckém kraji II.