Konference o nadání dětí zaujala pedagogické pracovníky

18. 5. 2023

Konferenci pro pedagogické pracovníky z regionálních základních škol na téma Máme zdání o nadání aneb vyváženou inkluzí k rozvoji celé školy pořádal krajský Národní pedagogický institut (NPI) ve spolupráci s Královéhradeckým krajem. Pro účastníky připravil bloky přednášek i odpoledních workshopů směřujících k lepší orientaci v metodice práce s nadanými žáky a sdílení nejnovějších poznatků i zkušeností přímo z praxe.

„Správné klima školy, podpora a zajištění podmínek pro rozvoj nadaných žáků kladou na pedagogy vysoké nároky. Jedná se totiž o mnohem komplexnější téma, než je jen rozlišení obsahu výuky. Učitelé, kteří se nadaným žákům věnují, potřebují pro jejich vzdělávání dostatek metodických zdrojů, ale i prostor pro spolupráci, diskuzi a sdílení zkušeností přímo z praxe. Pak teprve mohou potenciál nadaných žáků naplno rozvinout. Jsem rád, že jsem mohl učitelům osobně poděkovat za čas, energii a péči, kterou vzdělávání nadaných žákům věnují," sdělil náměstek hejtmana Arnošt Štěpánek za oblast školství.

Konference Máme zdání o nadání aneb vyváženou inkluzí k rozvoji celé školy se uskutečnila v polovině května v sále zastupitelstva a dalších prostorech budovy krajského úřadu a věnovala se významnému tématu podpory žáků s nadáním na základních školách. Nadání je totiž intenzivnější činnost nervové soustavy, která může dětem přinášet řadu potíží jak při učení a poznávání samotném, tak v sociální či emoční oblasti, a není snadné ani pro učitele zdroj potíží rozpoznat a umět situaci řešit.

Konference o nadání dětí zaujala pedagogické pracovníky

Právě tato konference pedagogickým pracovníkům představila základní charakteristiku nadání, specifické projevy nadaných dětí, dále pak konkrétní postupy a nástroje, které mohou využít učitelé při práci s nadanými a vedení škol při nastavování systému podpory nadání a vyvážené inkluze. Pořadatelé konferenci rozdělili na dva bloky, kdy dopolední část vyplnily zajímavé přednášky. Odborníci se v nich zaměřili na interakci s nadanými dětmi, terapeutické postupy jako například Pentagram pro postupnou pohodu, prezentaci výsledků pedagogického průzkumu vnímáním nadaných dětí ze strany pedagogů jednotlivých vzdělávacích stupňů či významu emocí pro úspěšný život.

Přímo z praxe systém podpory nadání představila ředitelka školy Základní školy T. G. Masaryka Náchod Radka Lokvencová. Spolu s učitelkou Natálií Kotopulu a nadanou bývalou žákyní školy Klaudií Lebovičovou přítomné seznámily se specifiky školy ve vztahu k nadaným a sociálně znevýhodněným žákům a jejich dalšímu směřování. Poslední přednáška dopoledního bloku zase přiblížila odlišnosti dětí s vysoce intenzivní nervovou soustavou a jejich citlivosti v životě.

Na odpolední program se pedagogičtí pracovníci rozdělili podle svého zájmu do tří pracovních skupin, kde se například zabývali základními přístupy a zásadami ve vzdělávání nadaných žáků, jejich diagnostikou a typologií, možnostmi školy při jejich vzdělávání i konkrétními příklady prací mimořádně nadaných žáků a následné využití při výuce.

Konference o nadání dětí zaujala pedagogické pracovníky

Na závěr celého setkání všichni účastníci přijali pozvání na podvečerní “Ještě jedno kafe“. Jednalo se o shrnující moderovanou diskuzi s dotazy, sdílení zkušeností a hodnocení průběhu celé konference, která dle hodnocení všech byla přínosná, zajímavá a inspirující.

Na konferenci tematicky naváže další akce, tentokrát beseda pro rodiče a širokou veřejnost 7. června v Knihovně města Hradec Králové na téma Rodiče, děti a nadání, kterou zaštituje krajské pracoviště NPI ve spolupráci s krajem.

Národní pedagogický institut (NPI) v Hradci Králové, patří pod organizace Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Jednou z jeho náplní je zajišťování přenosu vzdělávacích inovací do praxe, vytváření rámcově vzdělávacích programů a metodická podpora pedagogickým pracovníkům pro cílené vzdělávání.

Konference o nadání dětí zaujala pedagogické pracovníky

Konference o nadání dětí zaujala pedagogické pracovníky

Konference o nadání dětí zaujala pedagogické pracovníky

Konference o nadání dětí zaujala pedagogické pracovníky