Inspirativní setkání kulturních aktérů přineslo nové podněty pro krajskou strategii
Zhodnocení dosavadní práce, otevření nových témat, kulaté stoly plné sdílené praxe a intenzivní diskuze provázané inspirací. Takto probíhalo setkání kulturních aktérů celého kraje na Komunikační platformě ke krajské Strategii kultury, která se uskutečnila na konci listopadu v kulturním centru Uffo v Trutnově.
„Setkání kulturních aktérů neposkytlo pouhé zhodnocení naplňování krajské strategie. Zaměřili jsme se na nové podněty a témata, která se prolínají celým kulturním regionem. Ať již je to téma udržitelnosti, dostupnosti kultury pro všechny, jak oslovit a zapojit mladou generaci nebo jak kultura může být hnacím motorem pro nové nápady a ekonomický rozvoj v oblasti kulturních a kreativních odvětví,“ uvedla k setkání náměstkyně hejtmana Martina Berdychová odpovědná za oblast kultury a cestovního ruchu.
V první části programu došlo k celkovému hodnocení probíhající strategie kultury, ale také výběru několika významných oblastí a přiblížení jejich posunů. Vlastimil Šimek z Královéhradecké krajské centrály cestovního ruchu vystoupil s tématem spojení kultury a cestovního ruchu. Lucie Maříková a Oldřich Bittner z krajského úřadu představili projekt kláštera a komunitní zahrady v Opočnu a jeho budoucího směřování. Kreativní desatero a prohlubování spolupráce s ORP zmiňovala za krajský úřad Kristýna Šimáková, zatímco Ilona Havlíčková z Centra uměleckých aktivit prezentovala Kreativní vzdělávání v regionu. Téma kulturní advokacii posluchačům prezentovala Kateřina Churtajeva.
Druhá část se věnovala interaktivní diskuzi formou moderovaných kulatých stolů. Témata diskuze zahrnovala plány kraje na koncipování dostupnosti kultury pro všechny občany, kde se otevřeně debatovalo o způsobech, jakými lze kulturu více přiblížit širší veřejnosti. Blok věnovaný generaci Z byl hledáním charakteristik mladých jedinců narozených po roce 1995. Diskuze se soustředila na základní otázky: Co je pro tuto generaci typické? Jak efektivně komunikovat s touto skupinou a jaké možnosti jim nabídnout?
Diskutovalo se i ohledně atraktivity kulturní nabídky pro turisty a fungování spolupráce v Královéhradeckém kraji. Diskutovalo se o tom, jak přilákat turisty prostřednictvím kulturních akcí a jaké faktory ovlivňují úspěšnost této nabídky.
V rámci diskuze o propojení kreativity s business sektorem se účastníci zasazovali o hledání způsobů, jak efektivně spojit kreativní myšlení s obchodní sférou. Kreativita není omezena pouze na umělecké obory, ale hraje roli v různých odvětvích od technologií až po design a marketing. Diskutovalo se o rozsahu, jakým kreativní myšlení a strategie přispívají k úspěchu v různých oblastech podnikání v našem kraji.
Setkání přineslo důležitou diskuzi o budoucnosti kultury, cestovního ruchu a celkového rozvoje regionu. Účastníci z různých oblastí zde mohli nalézt inspiraci a prostor pro sdílení, které může regionální kulturní sféru posunout opět o něco dál.
Místo setkání nebylo vybráno náhodou. Druhé největší město kraje nabízí vybavené kulturní centrum Uffo a nově zrekonstruované kino Vesmír, jehož rekonstrukce byla financována z Národního plánu obnovy a slouží jako dobrý příklad praxe.