Starostové z kraje chtějí co nejrychlejší dostavbu dálnice D11

22. 6. 2009 Autor: Jiří Hošna

Starostové patnácti největších obcí v Královéhradeckém kraji dnes dali najevo svoji nespokojenost s váznoucí stavbou dálnice D11. Zároveň se shodli při podpisu společné deklarace na tom, že je nutné tuto komunikaci co nejrychleji dostavět. Společně s Královéhradeckým krajem budou nyní chtít zajistit například ustavení vládního zmocněnce pro výstavbu dálnice D11 či zpracování zákona o liniových stavbách.

Starostové podepsali společnou deklaraci k další výstavbě dálnice D11 na fóru, které sezval Královéhradecký kraj. „Dostavbu dálnice ztěžuje nedostatek financí, pomalé získávání pozemků, ale i špatná komunikace centrálních orgánů. Dálnice D11 je nutná pro další rozvoj Královéhradeckého kraje. S její dostavbou by mohlo pomoci například zapojení soukromého sektoru či vznik zákona o liniových stavbách. Stát by měl rovněž pokračovat s výstavbou dálnice v úsecích, kde tomu nic nebrání,“ řekl hejtman Lubomír Franc.

Konference o dálnici D11 se kromě starostů, poslanců a senátorů zúčastnili i zástupci ministerstva zemědělství a Pozemkového fondu. Přijet odmítlo pouze ministerstvo dopravy a instituce na něj napojené. „Neúčast zástupců ministerstva dopravy a institucí, které mu podléhají, mě zklamala. Budu ale dále usilovat, abychom se společně s ministrem dopravy a zemědělství co nejdříve setkali a prodiskutovali alespoň možnost získání pozemků před Hradcem Králové,“ dodal hejtman Franc.

Parcely v blízkosti krajského města vlastní farmářka Ludmila Havránková a státu se je dlouhodobě nedaří získat. Místopředseda Pozemkového fondu Jiří Blažek dnes vyloučil variantu, že by Havránkové stát za jejích deset a půl hektaru dal 250 hektarů zemědělské půdy. „Takováto směna by byla protizákonná. Právní rozbor potvrdil, že tímto způsobem postupovat nelze. Budeme proto navrhovat, aby stát dal paní Havránkové stejnou výměru půdy a příslušný finanční doplatek,“ řekl Blažek.

Kraj dálnici nestaví a neřídí ani její přípravu. Chce však pomoci odblokovat potíže, které se stavbou souvisí, jako se to podařilo například při přípravě dostavby obchvatu České Skalice. Dálnice D11 končí od roku 2006 u jižních hranic kraje a podle plánů by měla vést od Hradce Králové kolem Jaroměře k česko-polskému hraničnímu přechodu v Královci. Čytřproudová silnice protínající kraj by významně ulevila obyvatelům měst, která dnes zatěžuje nadměrná tranzitní doprava. Pomohla by do sídel v Královéhradeckém kraji přivést investory či by usnadnila lidem cestování za prací i do vzdálenějších koutů kraje.

Fotogalerie