Po kraji přestanou jezdit poloprázdné autobusy, ušetří se miliony
Od letošního března přestanou po kraji jezdit autobusové spoje, které využívá minimum cestujících či za ně mohou lidé snadno v jízdních řádech nalézt náhradu. Takto Královéhradecký kraj zruší celkem zhruba 4 procenta spojů a ušetří nejméně 3,5 milionu korun. O změnách v dopravní obslužnosti od 3. března letošního roku, která s těmito kroky počítá, dnes rozhodli krajští zastupitelé.
„Od roku 2009 přibylo v našem kraji o 30 procent více spojů a tato nabídka nemůže růst donekonečna. Navíc se ukázalo, že lidé autobusy dostatečně nevyužívají. Nyní přizpůsobujeme rozsah veřejné dopravy možnostem kraje i potřebám cestujících. Obcím chceme zároveň nabídnout možnost podílet se na zajištění dopravní obslužnosti. V jiných krajích je to zcela běžné, u nás obce na provoz autobusových linek zatím přispívají minimálně,“ uvedl náměstek královéhradeckého hejtmana Karel Janeček, který má na starost oblast dopravy.
Krajští zastupitelé dnes také rozhodli, že od začátku března jízdné o 5 procent podraží. „Reálně to znamená zvýšení ceny většiny spojů o jednu korunu, maximálně o 2 koruny. Ke zdražení jsme museli přistoupit kvůli zvýšení DPH a dlouhodobě se zvyšujícím cenám pohonných hmot,“ doplnil vicehejtman Karel Janeček.
Kraj vynaložil vloni na zaplacení prokazatelné ztráty autobusových spojů 300 milionů korun a výdaje na dopravní obslužnost jsou největší položkou krajského rozpočtu. Přesto veřejnou dopravu využívá stále méně cestujících a kraj hledá moderní a efektivní nástroje, jak nabídku spojů udržet a provozovat. Vedle spoluúčasti obcí, která v jiných krajích dosahuje milionové podpory, to mohou být třeba autobusové linky na zavolání, které fungují pilotně na Rychnovsku.
Ročně najezdí linkové autobusy v Královéhradeckém kraji více než 18 milionů kilometrů (v roce 2009 to bylo 14 milionů kilometrů), vlaky, za jejichž provoz kraj dá ročně přes 350 milionů korun, najezdí zhruba 5,5 milionu kilometrů za rok.