Motoristé budou moci od pondělí opět projíždět Dolním Přímem
Kluzké dlažební kostky, rozbitá svodidla a díry ve vozovce definitivně zmizely z obce Dolní Přím na Královéhradecku. Silničáři hlavní tah na Nechanice a Nový Bydžov kompletně opravili, komunikace by nyní díky tomu měla být bezpečnější. Motoristé po nové silnici budou moci jezdit od pondělí. V obci jsou navíc také nové chodníky a zároveň s rekonstrukcí vozovky dělníci zmodernizovali i kanalizaci.
„Rekonstrukce frekventované silnice přes Dolní Přím stála téměř 60 milionů korun. Financování z velké části kryjí dotace z Evropské unie,“ řekl hejtman Královéhradeckého kraje Lubomír Franc. Královéhradecký kraj investoval ze svého rozpočtu do stavby pět milionů korun, čtyřmi miliony přispěl stát.
Dalších zhruba osm milionů korun Královéhradecký kraj obci poskytl na rekonstrukci kanalizace, která již byla v havarijním stavu. Celkem zhotovení nových rozvodů v Dolním Přímu vyšlo na asi 13 milionů korun. Kraj žádost obce o dotaci podpořil jako jednu z prioritních akcí pro letošní rok.
Nová silnice by měla zvýšit bezpečnost v obci. „Komunikace je nyní užší, než bývala, automobily by měly zpomalit i ostrůvky. Z prudké zatáčky, která byla zvláště v zimě častou příčinou nehod, také zmizely kluzké dlažební kostky,“ řekl krajský radní Josef Ješina, který je odpovědný za oblast dopravy.
Rekonstrukce silnice v Dolním Přímu patří mezi desítku projektů, které byly schváleny v první výzvě žádostí regionálních operačních programů rekonstrukcí silnic. Evropská unie by na tyto projekty měla dát kolem půl miliardy korun. V letech 2007 až 2013 by mohla Unie na opravy silnic v kraji poskytnout kolem dvou miliard korun.
V Královéhradeckém kraji leží celkem 3752 kilometrů silnic. Z toho 430 kilometrů tvoří silnice první třídy, zbytek silnice druhé a třetí třídy, které jsou ve vlastnictví kraje. Na opravy krajských silnic padlo za poslední čtyři roky asi 1,5 miliardy korun. V následujících pěti letech chce Královéhradecký kraj na opravy z vlastních zdrojů dát 1,3 miliardy korun.
Silnice byla v době rekonstrukce zcela neprůjezdná.
Obávaný úsek při průjezdu obcí je nyní bezpečnější i díky novému povrchu, kluzké dlažební kostky nahradil asfalt.
Povolenou rychlost by měly pomoct udržet i ostrůvky.