Lidem bude sloužit více spojů, kraj za ně ale zaplatí méně
V Královéhradeckém kraji bude jezdit daleko více autobusů. Děti se díky tomu snadněji dostanou do škol, lidé do práce, k lékaři či za nákupy. Kraj ale přitom za dotované spoje zaplatí daleko méně peněz. Příznivý poměr mezi najetými kilometry a financemi vyplyne z další optimalizace autobusové dopravy, která zavede malá vozidla, jež budou více využívána a na něž nebudou tak velké provozní náklady.
„Královéhradecký kraj by mohl díky optimalizaci dopravy v příštích letech ušetřit každým rokem kolem 20,5 milionu korun. Znamenalo by to úlevu pro rozpočet, který výdaje na dopravní obslužnost značně zatěžují. Tato úspora vznikne vyšším využitím menšího počtu úspornějších – tedy malých- vozidel,“ řekl hejtman Královéhradeckého kraje Lubomír Franc.
Pro letošní rok se v rozpočtu kraje na dopravní obslužnost počítá s částkou přesahující 570 milionů korun. Dotace na autobusové spoje, které najezdí za rok téměř patnáct milionů kilometrů, z toho činí zhruba 243 milionů korun.
Krajský organizátor dopravy Oredo kvůli snížení výdajů kraje a zlepšení služeb pro cestující připravuje další optimalizaci dopravy, tentokrát na Novoměstsku, Dobrušsku, Jaroměřsku, Novobydžovsku, Jičínsku, v Krkonoších a v Podkrkonoší. Tato území doposud obsluhuje 179 autobusů – po zavedení nových oběhů vozidel jich bude třeba o 36 méně. Toto zmenšené množství však bude maximálně využito a najezdí větší počet kilometrů. Upravený systém spojů by mohli v těchto oblastech dopravci spustit od letošního září.
„Kraj nemůže pouze objednávat nové spoje u dopravců. Tím by se jen zvyšovaly náklady a provozování spojů by nebylo efektivní. K úsporám v žádném případě nevede rušení spojů, které vede k úbytku cestujících a zhoršuje dopravní obslužnost měst a obcí. Nejvýhodnější je nasadit malá vozidla, která budou maximálně využitá a jejich provoz nebude tak nákladný jako u velkých autobusů,“ řekl krajský radní Josef Ješina, který je odpovědný za dopravu.
Oredo již v letech 2004 až 2007 upravilo systém dopravy na Broumovsku, Náchodsku, Rychnovsku a Červenokostelecku. Opatření přinesla nárůst dopravy a cestujících. Razantně se tak zvedly dopravcům i tržby. Například na Broumovsku před optimalizací tržby činily přes tři miliony korun při zhruba 300 tisících najetých kilometrech. Po úpravách se počet najetých kilometrů zvýšil na asi 540 tisíc a tržby přesahovaly 4,5 milionu korun, tedy o více než 40 procent více.