K jednání o evropskému dopravnímu koridoru Sever – Jih ve Štětíně

8. 10. 2004 Autor: Ludmila Hovorková

Tento týden (6. října) se v polském Štětíně uskutečnilo 3. zasedání Řídícího výboru CETC k evropskému dopravnímu koridoru Sever – Jih. Jednání se za Královéhradecký kraj zúčastnil náměstek hejtmana Ing. Jaroslav Vácha (US-DEU).Tématem byla příprava vypracování dopravní studie trasy středoevropského dopravního koridoru vedoucího ze severu Evropy od Baltského moře do oblasti Středozemí.

Jednání se za Královéhradecký kraj zúčastnil náměstek hejtmana Ing. Jaroslav Vácha. Dalšími účastníky byli zástupci švédského regionu Skane a Západopomořanského, Lubušského a Dolnoslezského vojvodství. Tentokrát na jednání chyběla Slovenská republika, zástupci našeho kraje však slíbili informace Slovákům zprostředkovat.

Řídící výbor projednával především problematiku územně plánovacích a strategických dokumentů dotýkajících se všech druhů dopravy v dotčeném území koridoru. Cílem je dospět k vypracování studie, která prověří podmínky vzniku multimodálního dopravního koridoru Sever – Jih, jeho vazby v rámci evropské dopravní sítě a vliv na dopravní sítě jednotlivých zúčastněných zemí. Bezprostředním cílem je prosadit myšlenku koridoru tak, aby se stala součástí dopravních koncepcí zúčastněných zemí a následně pronikla do celé evropské dopravní strategie.

Další jednání řídícího výboru CETC je plánováno na leden 2005.

Na otázku jak dalece by se koridor dotkl území České republiky, popřípadě našeho kraje náměstek hejtmana Jaroslav Vácha odpověděl:

„Součástí koridoru by měly být dálnice D 11 a D 1, některé vysokorychlostní železniční tratě, z vodních cest pak spojení Dunaj – Odra – Labe“.

Co si Královéhradecký kraj od této aktivity slibuje?

„Uskutečnění myšlenky evropského koridoru Sever – Jih by mohlo přinést nové pracovní příležitosti, přispět ke zvýšení cestovního ruchu, obohatit stávající podnikatelské prostředí o nabídku lepšího odbytu zboží a služeb a v neposlední řadě by se mohla zvýšit daňová výtěžnost regionu,“ řekl Vácha.

Jak nám na závěr přiblížil náměstek hejtmana zodpovědný za oblast dopravy v kraji Jaroslav Vácha, myšlenka koridoru Sever – Jih vznikla ve skupině zástupců regionálních samospráv Polska, České republiky a Švédska. Jedná se o koridor, který by procházel střední Evropou od severu k jihu. Na severu by se přiblížil Baltskému moři, ve středu by mimo jiné procházel oblastí Hradce Králové, na jihu by končil na Jadranském pobřeží.