Hejtman: Chceme, aby obchvat Skalice fungoval do konce roku

9. 2. 2009 Autor: Petr Vinklář

Obchvat České Skalice musí začít sloužit řidičům a ulevit obyvatelům tohoto města od nadměrné dopravy do konce letošního roku, uvedl hejtman Královéhradeckého kraje Lubomír Franc. Krajské vedení usiluje o zprovoznění této důležité dopravní stavby od loňského listopadu. V krajním případě je kraj ochoten finančně přispět na výstavbu komunikace, která by obchvat dokončila, ale vedla kolem pozemků, jež jsou nyní předmětem sporu a dostavbě brání.

„Problém nedokončeného českoskalického obchvatu, podobně jako v případě nedokončení dálnice D11 k Hradci Králové, vznikl také kvůli špatné komunikaci centrálních institucí. V tomto případě chceme sehrát důležitou roli a chyby státu napravit. Chceme aktivně moderovat jednání mezi majiteli pozemků, českoskalickou radnicí a centrálními orgány – ministerstvy či Ředitelstvím silnic a dálnic. Naším cílem je, aby do konce roku tranzitní doprava z českoskalického centra zmizela,“ řekl královéhradecký hejtman Franc.

V posledních několika týdnech proto jednali hejtman a jeho kolegové z vedení kraje s náměstkem ministra dopravy, s generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic, s majiteli pozemků a s českoskalickým starostou. Do konce února se hejtman kvůli budoucnosti obchvatu setká také s novým ministrem dopravy a znovu se starostou České Skalice.

V současné době jsou ve hře dvě řešení, která by vedla k odstranění dopravy z centra České Skalice. V případě dohody majitelů pozemků se státem by se mohl obchvat dostavět podle původních plánů. Pokud by tato jednání ztroskotala, podpořil by kraj výstavbu „obchvatu obchvatu“. „Ze Státního fondu dopravní infrastruktury má kraj k dispozici 25 milionů korun. Část těchto financí bychom mohli poskytnout České Skalici jako účelovou dotaci na výstavbu silnice, která by vedla kolem nynější navržené, ale nedokončené trasy obchvatu. Komunikace by se tak propojila a lidé by si mohli od nadměrné dopravy oddychnout,“ uvedl hejtman Franc.

Obchvat, který staví stát, je téměř hotov, stovky milionů korun z veřejných zdrojů se utratily a stavba přesto neslouží. Lidem, kteří protestují proti zbytečné devastaci životního prostředí v jejich městě nadměrnou dopravou, se není podle královéhradeckého hejtmana co divit.

Krajská samospráva by podle hejtmana měla díky tomu, že rozumí potřebám a problémům lidí na území regionu, daleko účinněji stavět komunikační mosty a hledat nová řešení, která problémy odstraní. „Protože jsme společně s obyvateli Královéhradeckého kraje součástí jednoho domova, známe vztahy a problémy našich obyvatel daleko lépe než státní instituce sídlících v Praze,“ uvedl hejtman, který považuje rychlé zprovoznění obchvatu za jednu z priorit kraje.