Fórum D11: lidé z kraje budou bojovat o dálnici
Zastavení výstavby dálnice D11 Královéhradeckým krajem by bylo velkou chybou a s překážkami bránícími její stavbě tímto regionem je třeba věcně a aktivně bojovat. Konkrétní návrhy řešení problémů, které brzdí výstavbu této autostrády krajem, přinese konference Fórum D11. Ta začne v pondělí 22. června v 10 hodin v sále zastupitelů v Regiocentru Nový pivovar v Hradci Králové. Vedle starostů, poslanců či senátorů z kraje by se jich měli zúčastnit také náměstci ministra dopravy a ministra zemědělství, zástupci pozemkového fondu či státního fondu dopravní infrastruktury.
Vedení kraje tak chce rozpoutat aktivní dění kolem výstavby dálnice. „Starostové největších měst v našem kraji by měli na této konferenci podepsat deklaraci pro dostavbu dálnice, která navrhuje některé konkrétní návrhy na řešení jejích problémů. Chceme představit kandidáta na vládního zmocněnce pro výstavbu dálnice D11 či zavést kontrolní dny k její výstavbě. D11 sice vede k hranicím kraje, ale pro potřeby obyvatel kraje plně neslouží. Odmítáme postoj centrálních orgánů, že dálnice není celostátní prioritou,“ řekl královéhradecký hejtman Lubomír Franc, který dálniční konferenci svolal.
Nejblíže výstavbě nových kilometrů dálnice byl úsek od jejího východního konce k Hradci Králové. Jeho výstavbě měla pomoci dohoda mezi státem a majiteli potřebných pozemků u Plačic, kterou schválila vloni na podzim vláda. Nyní se ukazuje, že tato dohoda se patrně nenaplní.
Královéhradecký hejtman a vedení kraje usilovně jedná se zástupci státu i majiteli potřebných pozemků o pokračování výstavby dálnice krajem. Kraj dálnici nestaví a neřídí ani přípravu její výstavby. „Můžeme však pomoci odblokovat možné potíže, které by souvisí. Podobně se nám to podařilo při přípravě dostavby obchvatu České Skalice. Základní problémy pokračování stavby dálnice D11 naším krajem jsou dnes dva: nedostatek peněz a potíže se získáváním pozemků. Na to se nyní chceme zaměřit,“ doplnil královéhradecký hejtman.
Dálnice D11 končí od roku 2006 u jižních hranic kraje a podle plánů by měla vést od Hradce Králové kolem Jaroměře k česko-polskému hraničnímu přechodu v Královci. Čytřproudová silnice protínající kraj by významně ulevila obyvatelům měst, která dnes zatěžuje nadměrná tranzitní doprava. Pomohla by do sídel v Královéhradeckém kraji přivést investory či by usnadnila lidem cestování za prací i do vzdálenějších koutů kraje.