Dálnice se přiblíží o kousek k Hradci, kraji to nestačí

8. 12. 2008 Autor: Jiří Hošna

Dálnice D11, na jejíž dostavbu motoristé nedočkavě čekají už patnáct let, se opět o kousek přiblíží k Hradci Králové. Řidiči budou od 15. prosince sjíždět u Praskačky a řidiči směřující do krajského města se tak vyhnou průjezdu Libišany. Tam končí výjimka povolená hygieniky. Podle radních Královéhradeckého kraje je výstavba důležité dopravní tepny pomalá a chtějí ji urychlit pomocí zvláštního zákona. Ten by měli začít pro kraj v nejbližších dnech zpracovávat odborníci na stavební právo.

„Chybějící dálnice negativně ovlivňuje život lidí v řadě našich měst. Proto je také téma výstavby dálnice jedním z klíčových bodů programu naší krajské vlády. Nechceme jen pasivně přihlížet, a proto chceme pověřit experty z České společnosti pro stavební právo, aby pro kraj vypracovali znění nového zákona, který by urychlil výstavbu liniových staveb. Tento krok by měli pozítří posvětit radní a ve čtvrtek krajští zastupitelé,“ řekl královéhradecký hejtman Lubomír Franc.

Královéhradecký hejtman již koncem minulého týdne oslovil své kolegy na schůzi Rady Asociace krajů České republiky, aby se k iniciativě kraje připojili. Nový zákon poté předloží krajští poslanci ke schválení parlamentu.

„Zákon o liniových stavbách by vyřešil dlouhodobé problémy, které dosud brzdí stavby důležitých komunikací v celé republice. Proto je přijetí tohoto zákona důležité pro všechny české kraje, kde na výstavbu dálnice a dalších významných dopravních staveb čekají. Ostatní vyspělé evropské země již na rozdíl od Česka podobné normy mají,“ řekl krajský radní a starosta Chlumce nad Cidlinou Miroslav Uchytil, který se dlouhodobě v této otázce angažuje. Současný zákon, který umožňuje výkup pozemků nutných například pro stavbu dálnice, je podle Uchytila nedokonalý a v jeho výkladu je řada mezer a nejasností. Ty brání rychlému dokončení důležitých veřejně prospěšných staveb.

Norma, kterou chce nechat vypracovat Královéhradecký kraj, bude vycházet z německého vzoru a z návrhu, jenž parlament v roce 2005 již jednou zamítl. Nový zákon bude ale doplněný a přepracovaný. Jeho úkolem bude především zjednodušit výkup pozemků pro dálnice a rychlostní komunikace. Umožní například, aby po schválení trasy dálnice vlastníci pozemků museli státu prodat potřebnou výměru za cenu, která se bude blížit ceně stavebního pozemku, jež je v místě obvyklá. Další výhodou bude, že oslovení vlastníka nebude mít odkladný účinek. Odpadnou také těžkosti s komplikovaným hledáním majitelů žijících v zahraničí, zesnulých nebo spoluvlastníků. „Například dálnice se v těchto případech postaví a časem, když stát zjistí, kdo je majitelem pozemků, se s ním vyrovná,“ dodal Uchytil.

Krajský radní uvedl, že v žádném případě nejde o zákon, který by nějakým způsobem poškozoval práva vlastníků pozemků nebo zpochybňoval práva ohledně soukromého vlastnictví. Podobné normy má řada vyspělých států západní Evropy. Pokud Česko rychle obdobný zákon nepřijme, mohlo by se navíc dostat do problémů. „Česká republika by mohla kvůli průtahům s výkupem pozemků přijít o miliardy z Evropské unie, které nebude moci prostavět,“ varoval Uchytil.