D11 jako PPP projekt: dálnice může vzniknout i za soukromé peníze

8. 9. 2010 Autor: Imrich Dioszegi

Dálnice D11 by se do budoucna nemusela stavět jen za peníze státu. Protože se dnes její výstavba na veřejné finanční zdroje spolehnout nemůže, nechal kraj vytvořit studii, která popisuje možnost postavit klíčovou dopravní tepnu s využitím soukromých finančních zdrojů. Studii proveditelnosti financováním stavby dálnice D11 metodou PPP projektu dnes jeho autoři představili vedení kraje.

Návrh finančního řešení výstavby dálnice D11 popisuje celou trasu od jejího dnešního konce u krajského města na česko-polské hranice u Královce.

„Jedním z velkých problémů výstavby dálnic v naší zemi prostřednictvím spolupráce soukromých a veřejných investic je velice komplikované právní prostředí pro získávání potřebných pozemků. I proto počítáme se zákonodárnou iniciativou, která by přístup k potřebným pozemkům zjednodušila,“ řekl královéhradecký hejtman Lubomír Franc.

Kraj chce použít návrh financování výstavby dálnice s použitím soukromých investorů jako konkrétní řešení problému s nedostatkem peněz.

Tyto zkušenosti by bylo navíc možné využít při výstavbě dalších dopravních staveb v České republice. Kraj chce navržený způsob financování konzultovat s ministerstvem dopravy, které zastupuje investora stavby dálnice.

Kraj dálnici D11 nestaví, snaží se však prostřednictvím hejtmana odstraňovat překážky, které brání její výstavbě. Fungující čtyřproudová silniční tepna protínající kraj od Jihu na Sever by měla odvést z přetížených krajských silnic těžkou dopravu, zlepšit lidem cestování za prací, přilákat investory či zlepšit životní prostředí v městech a obcích, která nadměrná doprava významně zatěžuje.