Domů Úřad Organizační Struktura Odbory Odbor Životního Prostředí a Zemědělství

Odbor životního prostředí a zemědělství

Vedoucí odboru: Ing. Miloš Čejka
mcejka@khk.cz | +420 736 521 877

Odbor životního prostředí a zemědělství se skládá z pěti oddělení, které vykonávají svoji činnost v níže uvedených oblastech.

Oddělení vodního hospodářství

Vedoucí oddělení: Ing. Zdeněk Štorek
zstorek@khk.cz | +420 736 521 880

Oddělení vodního hospodářství vykonává samostatnou působnost:

  • zabezpečuje zpracování a schvalování koncepce protipovodňové ochrany Královéhradeckého kraje;
  • podílí se na přípravě a vyhodnocování grantových a dotačních podpor kraje v oblasti vodního hospodářství;
  • podílí se na naplňování Ucelené politiky samosprávy Královéhradeckého kraje o vodě.

Přenesená působnost:

  • vyjadřuje se ke stavbám, pokud rozhodujícím způsobem ovlivňují nakládání s vodami, ochranu vod nebo ochranu proti povodním a pokud si to vyhradí;
  • rozhoduje ve věcech hraničních vod;
  • činí za mimořádné situace, zejména při nedostatku vody a při haváriích, opatření, a to v případech přesahujících území správního obvodu obce s rozšířenou působností nebo možnosti obecního úřadu obce s rozšířenou působností;
  • rozhoduje o výjimce podle vodního zákona a ukládá opatření, která stanoví ve veřejném zájmu programy opatření podle plánu povodí;
  • stanovuje způsob a podmínky vypouštění důlních vod do vod povrchových nebo podzemních a znečištěných vod a průsaků z úložných míst do povrchových vod;
  • povoluje nakládání s vodami k využívání energetického potenciálu na významných vodních tocích v případech, kdy si to vyhradí;
  • povoluje vypouštění odpadních vod do vod povrchových ze zdrojů znečištění o velikosti 10 000 ekvivalentních obyvatel nebo více;
  • povoluje vypouštění odpadních vod z těžby a zpracování uranových rud a jaderných elektráren a odpadních vod s obsahem zvlášť nebezpečných závadných nebo nebezpečných závadných látek do vod povrchových a vypouštění odpadních vod s obsahem zvlášť nebezpečné závadné látky nebo prioritní nebezpečné látky do kanalizace s výjimkou případů, kdy je instalováno zařízení s dostatečnou účinností;
  • povoluje čerpání znečištěných podzemních vod za účelem snížení jejich znečištění a jejich následné vypouštění do těchto vod, popřípadě do vod povrchových;
  • povoluje vzdouvání a akumulaci povrchových vod v nádržích s celkovým objemem nad 1 000 000 m3 nebo s výškou vzdutí nad 10 m ode dna základové výpusti;
  • rozhoduje v pochybnostech o tom, zda se jedná o povrchové nebo podzemní vody, o jaké nakládání s vodami se jedná nebo zda se jedná o odpadní vody;
  • rozhoduje v pochybnostech o tom, zda jde o vodní tok;
  • povoluje výjimky při použití závadných látek a povoluje nakládání s vodami za účelem chovu ryb nebo vodní drůbeže, popřípadě jiných živočichů, pokud vodoprávní úřad stanovuje v povolení podmínky pro použití závadných látek;
  • stanovuje ochranná pásma vodních zdrojů, v případě, že do jeho působnosti patří povolovat nakládání s vodami z nich;
  • schvaluje manipulační řády vodních děl, pro něž povoluje nakládání s vodami, včetně mimořádných manipulací na nich a komplexní manipulační řády, v případě, že do jeho působnosti patří povolení k nakládání s vodami alespoň pro jedno z vodních děl, na něž se komplexní manipulační řád bude vztahovat;
  • rozhoduje v pochybnostech o rozsahu povinností a oprávnění správců povodí a správců vodních toků;
  • vykonává působnost povodňového orgánu mimo povodeň;
  • vykonává působnost orgánu pro zvládání sucha a stavu nedostatku vody;
  • pořizuje a průběžně aktualizuje plán pro sucho pro území kraje;
  • je dotčeným orgánem a vydává závazné stanovisko ve věcech týkajících se jeho působnosti;
  • vykonává působnost stavebního úřadu podle stavebního a vodního zákona, vyjma funkce vyvlastňovacího úřadu, a to ve věcech:
    • vodních děl, které podléhají procesu posuzování vlivů na životní prostředí
    • vodních děl na hraničních vodách
    • čistíren odpadních vod sloužících k vypouštění odpadních vod do vod povrchových ze zdrojů znečištění o velikosti 10 000 ekvivalentních obyvatel nebo více
    • vodních nádrží s celkovým objemem nad 1 000 000 m3 nebo s výškou vzdutí nad 10 m ode dna základové výpusti;
    • vodních děl sloužících k vypouštění odpadních vod z těžby a zpracování uranových rud a jaderných elektráren a odpadních vod s obsahem zvlášť nebezpečných závadných nebo nebezpečných závadných látek do vod povrchových a k vypouštění odpadních vod s obsahem zvlášť nebezpečné závadné látky nebo prioritní; nebezpečné látky do kanalizace s výjimkou případů, kdy je instalováno zařízení s dostatečnou účinností podle jiného právního předpisu;
    • vodních děl sloužících k čerpání znečištěných podzemních vod za účelem snížení jejich znečištění a jejich následné vypouštění do těchto vod, popřípadě do vod povrchových;
    • v rozsahu své působnosti poskytuje předběžné informace podle stavebního zákona.

Oblast vodovodů a kanalizací

Samostatná působnost:

  • zabezpečuje zpracování, aktualizace a schvalování Plánu rozvoje vodovodů a kanalizací Královéhradeckého kraje.

Přenesená působnost:

  • vydává, mění nebo ruší povolení provozovat vodovod nebo kanalizaci na území kraje;
  • povoluje výjimky zákona o vodovodech a kanalizacích;
  • rozhoduje o povinnosti veřejné služby, jestliže se vodovod nebo kanalizace nacházejí na území více správních obvodů obcí s obecními úřady s rozšířenou působností;
  • schvaluje kanalizační řády, pokud jsou jimi stanoveny podmínky pro vypouštění odpadních vod s obsahem zvlášť nebezpečné závadné látky nebo prioritní nebezpečné látky do kanalizace;
  • vydává stanoviska k žádostem o dotaci z hlediska souladu záměru s Plánem rozvoje vodovodů a kanalizací Královéhradeckého kraje.

Oblast ochrany a využití nerostného bohatství

Přenesená působnost:

  • v procesu územního plánování se vyjadřuje k územím se zvláštními podmínkami geologické stavby;
  • vyjadřuje se pro Ministerstvo životního prostředí ke stanovení chráněného ložiskového území a k jejich rušení nebo změně;
  • posuzuje dohody o střetu zájmů při využívání výhradního ložiska;
  • vyjadřuje se k projektu geologických prací obsahující strojní vrtné práce hlubší než 30 m nebo strojní vrtné práce, jejichž celková délka přesahuje 100 m;
  • rozhoduje o omezení vlastnických práv vlastníka nebo nájemce nemovitosti uložením povinnosti strpět provedení geologických prací.

Oblast jednotného environmentálního stanoviska zajišťuje úkony dle zákona o JES, zejména:

  • vydává jednotné environmentální stanovisko, není-li k jeho vydání příslušné ministerstvo;
  • je-li jeho předmětem záměr podléhající posouzení podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, včetně záměrů, u nichž bylo posouzení vlivů podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí provedeno před podáním žádosti o vydání jednotného environmentálního stanoviska;
  • vyžaduje-li záměr výjimku ze zákazů u zvláště chráněných rostlin nebo živočichů podle zákona o ochraně přírody a krajiny;
  • je-li záměrem dotčen zemědělský půdní fond podle zákona o ochraně zemědělského půdního fondu o výměře pozemku větší než 1 ha;
  • jsou-li záměrem dotčeny pozemky určené k plnění funkcí lesa podle lesního zákona o výměře větší nebo rovné 1 ha;
  • jsou-li záměrem dotčeny hraniční vody podle vodního zákona;
  • je-li součástí záměru stacionární zdroj uvedený v příloze č. 2 k zákonu o ochraně ovzduší nebo pozemní komunikace kategorie dálnice nebo silnice I. třídy ;
    v zastavěném území obce nebo parkoviště s kapacitou nad 500 parkovacích stání;
  • je-li součástí záměru nový objekt nebo nová stavba umístěné v dosahu havarijních projevů podle zákona o prevenci závažných havárií.

Oddělení ochrany přírody a krajiny

Vedoucí oddělení: Mgr. Helena Zapletalová
hzapletalova@khk.cz | +420 722 974 212

Územní působnost kraje a krajského úřadu v oblasti ochrany přírody a krajiny se týká území mimo národních parků a jejich ochranných pásem, chráněných krajinných oblastí, národních přírodních rezervací a národních přírodních památek a jejich ochranných pásem a území vojenských újezdů. V oblasti CITES a uplatňování náhrad škod způsobených vybranými zvláště chráněnými druhy živočichů je územní působnost totožná s hranicí kraje.

Oblast ochrany přírody a krajiny

Samostatná působnost:

  • podílí se na přípravě projektů na úseku ochrany přírody a krajiny;
  • odborně a organizačně zajišťuje proces vyhlášení zvláště chráněných území a přírodních parků, připravuje podklady pro vydávání nařízení o zřízení těchto území včetně návrhů omezení jejich využití;
  • odborně a organizačně zajišťuje plnění managementových opatření ve zvláště chráněných územích dle schválených plánů péče o tato území, zajišťuje značení a opravy značení těchto území, přírodních parků a evropsky významných lokalit a ptačích oblastí;
  • zajišťuje aktualizaci a zpracování nových plánů péče o zvláště chráněná území a podkladů pro plány péče existující i nově vyhlašovaná (i v souvislosti s územím soustavy NATURA 2000);
  • podílí se na zpracovávání prognóz, koncepcí a strategií ochrany přírody.

Přenesená působnost:

  • vykonává na území přírodních rezervací, přírodních památek a ochranných pásem těchto zvláště chráněných území státní správu v ochraně přírody a krajiny v rozsahu působnosti obecních úřadů a obecních úřadů obcí s rozšířenou působností, není-li podle tohoto zákona příslušný jiný orgán ochrany přírody. Na území evropsky významných lokalit a ptačích oblastí vykonává státní správu v ochraně přírody a krajiny v rozsahu působnosti obecních úřadů a obecních úřadů obcí s rozšířenou působností pro účely povolení záměru vyžadujícího jednotné environmentální stanovisko nebo jeho části, které se nacházejí na území evropsky významných lokalit nebo ptačích oblastí, není-li příslušný jiný orgán ochrany přírody;
  • vydává souhlasy ke schválení lesních hospodářských plánů a k lesním hospodářským osnovám;
  • povoluje výjimky ze zákazů stanovených pro jeskyně, vydává povolení pro průzkum nebo výzkum jeskyní, přijímá oznámení o zjištění jeskyní, přebírá dokumentaci jeskyní a předává ji do evidence Agentuře;
  • vyhlašuje přechodně chráněné plochy z důvodu ochrany zvláště chráněných druhů;
  • rozhoduje o omezení výkonu práva myslivosti a rybářství v přírodních rezervacích;
  • vydává souhlasy k činnostem a zásahům vázaným na předchozí souhlas orgánu ochrany přírody v ochranných pásmech přírodních rezervací a přírodních památek;
  • zajišťuje zpracování plánů péče a schvaluje plány péče o přírodní rezervace, přírodní památky a ochranná pásma těchto zvláště chráněných území a zajišťuje jejich realizaci;
  • sjednává a zrušuje smluvní ochranu a předává dokumentaci o těchto územích do ústředního seznamu a na základě uzavřených smluv zveřejňuje ve sbírce regionálních předpisů území, která jsou smluvně chráněná;
  • zajišťuje zpracování, oznamuje a projednává záměry na vyhlášení a návrhy právních předpisů, kterými se vyhlašují přírodní rezervace, přírodní památky a ochranná pásma těchto zvláště chráněných území;
  • povoluje výjimky ze zákazů v přírodních rezervacích a přírodních památkách;
  • předává dokumentaci vyhlášených přírodních rezervací, přírodních památek a jejich ochranných pásem do ústředního seznamu; oznamuje vyhlášení přírodních rezervací, přírodních památek nebo jejich ochranných pásem katastrálním úřadům;
  • vydává souhlasy k činnostem a zásahům vymezeným v bližších ochranných podmínkách přírodních rezervací a přírodních památek;
  • povoluje výjimky ze zákazu poškozovat evropsky významné lokality a sporné lokality;
  • zajišťuje péči o evropsky významné lokality, označuje evropsky významné lokality, vydává souhlasy k zásahům, které by mohly vést k poškození nebo narušení obnovy evropsky významných lokalit nebo jejich předmětů ochrany a na jejich území vydává i souhlasy k zásahům do významných krajinných prvků;
  • vydává souhlasy k činnostem v ptačích oblastech a zajišťuje péči o ptačí oblasti;
  • vydává stanoviska ke koncepcím nebo k záměrům s možným významným vlivem na EVL, ukládá kompenzační opatření a informuje o uložených kompenzačních opatřeních Ministerstvo životního prostředí;
  • povoluje výjimky ze zákazů u zvláště chráněných nerostů;
  • přijímá oznámení o vypuštění vyléčených zvláště chráněných živočichů ze záchranné stanice;
  • požaduje prokázání zákonného původu zvláště chráněných rostlin, zvláště chráněných živočichů, ptáků nebo rostlin nebo živočichů chráněných podle mezinárodních úmluv;
  • vydává opatření obecné povahy k omezení nebo zákazu vstupu z důvodu ochrany přírody;
  • v rozsahu své působnosti ukládá podmínky pro výkon činností, které by mohly způsobit nedovolenou změnu obecně nebo zvláště chráněných částí přírody nebo takové činnosti zakazuje;
  • vydává rozhodnutí nebo opatření obecné povahy k omezení nebo zákazu provádění ohňostrojů nebo používání zábavné pyrotechniky;
  • ustanovuje stráž přírody ve svém územním obvodu;
  • vykonává státní dozor v ochraně přírody a krajiny;
  • rozhoduje o možnostech a podmínkách uvedení do původního stavu a ukládá provedení náhradních opatření k nápravě;
  • spolupracuje s ostatními správními úřady a orgány na zajišťování ekologické výchovy a vzdělávání;
  • uplatňuje stanoviska k návrhu zásad územního rozvoje, územního plánu, regulačního plánu, vymezení zastavěného území a územního opatření a je dotčeným orgánem při jejich pořizování;
  • vydává opatření obecné povahy, pokud jde o blíže neurčený okruh osob, nebo rozhoduje o omezení nebo zákazu rušivé činnosti při ochraně ptáků, pokud se jedná o zvláště chráněné druhy;
  • ukládá rozhodnutím zajištění nebo použití prostředků k zabránění nadměrnému úhynu rostlin a zraňování nebo úhynu živočichů nebo ničení jejich biotopů, pokud se jedná o zvláště chráněné druhy;
  • vydává rozhodnutím nebo, pokud jde o blíže neurčený okruh osob, opatřením obecné povahy, povolení k rozšiřování křížence zvláště chráněného druhu do krajiny;
  • stanovuje rozhodnutím nebo, pokud jde o blíže neurčený okruh osob, opatřením obecné povahy regulaci křížence zvláště chráněného druhu;
  • zajišťuje provedení opatření k regulaci křížence zvláště chráněného druhu;
  • vydává opatření obecné povahy, kterým se stanoví odchylný postup při ochraně ptáků, pokud jde o blíže neurčený okruh osob;
  • vydává opatření obecné povahy, kterým stanoví bližší podmínky uplatňování zásad regulace vydaných MŽP pro konkrétní invazní nepůvodní druhy uvedené na unijním seznamu;
  • rozhoduje o povolení komerčního využívání značně rozšířeného invazního nepůvodního druhu na unijním seznamu;
  • zajišťuje provedení opatření k regulaci invazního nepůvodního druhu na unijním seznamu a spolupracuje na provedení opatření k obnově dotčených ekosystémů;
  • uzavírá dohody o způsobu hospodaření v případě ohrožení silně a kriticky ohrožených druhů;
  • vydává předchozí stanoviska k nezbytným zásahům do přirozeného vývoje ohrožených druhů živočichů;
  • vydává souhlasy k vypouštění zvláště chráněných živočichů odchovaných v lidské péči do přírody a k vysévání nebo vysazování uměle vypěstovaných zvláště chráněných rostlin do přírody;
  • s výjimkou obecně chráněných ptáků vydává osvědčení o tom, že se jedná o živočicha odchovaného v lidské péči, vede evidenci vydaných osvědčení, ověřuje původ a vydává rozhodnutí, kterým se stanoví výše nákladů v případě potvrzení nezákonného původu živočicha odchovaného v lidské péči;
  • povoluje rozhodnutím nebo opatřením obecné povahy, pokud jde o blíže neurčený okruh osob, výjimky ze zákazů u zvláště chráněných druhů rostlin a zvláště chráněných druhů živočichů;
  • uzavírá dohody s vlastníky a nájemci pozemků nahrazující výjimky ze zákazů u zvláště chráněných druhů rostlin a zvláště chráněných druhů živočichů;
  • vydává předchozí souhlasy k činnostem stanoveným v bližších ochranných podmínkách zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů;
  • rozhoduje o odebrání nedovoleně držených jedinců;
  • vymezuje a hodnotí regionální systém ekologické stability.

Oblast CITES:

  • zajišťuje výkon činností dalšího výkonného orgánu podle práva Evropských společenství o ochraně ohrožených druhů a zákona o obchodování s ohroženými druhy tím, že uděluje výjimky ze zákazu obchodních činností s exempláři, včetně současného potvrzení o povolení k přemístění exempláře, a mimo případy, kdy výjimku vydává ministerstvo v rámci řízení o jiných dokladech;
  • zajišťuje registraci exemplářů a zjišťuje skutečnosti týkající se regulace obchodních činností podle práva Evropských společenství o ochraně ohrožených druhů;
  • vede evidenci žadatelů o výjimku ze zákazu obchodních činností a vydává potvrzené kopie dokladu CITES.

Oblast náhrad škod způsobených vybranými zvláště chráněnými druhy živočichů:

  • přijímá a posuzuje žádosti poškozených o náhradu škod způsobených zvláště chráněnými druhy živočichů.

Oddělené zemědělství

Vedoucí oddělení: Ing. František Novák
fnovak@khk.cz | +420 736 521 879

Oblast lesního hospodářství:

  • rozhoduje o zařazení lesů do kategorie lesů ochranných, lesů zvláštního určení a o vyřazení lesů z těchto kategorií s výjimkou vojenských lesů;
  • rozhoduje o odnětí lesních pozemků plnění funkcí lesa nebo o omezení jejich využívání pro plnění funkcí lesa o výměře 1 ha a více a o výši poplatků za odnětí;
  • rozhoduje o stanovení podmínek ke konání organizovaných nebo hromadných sportovních akcí v lese, pokud přesahují správní obvod obce s rozšířenou působností;
  • rozhoduje o uložení nebo provedení opatření meliorací a hrazení bystřin v lesích;
  • rozhoduje o uložení opatření odchylných od ustanovení tohoto zákona v zájmu účelového hospodaření v lesích ochranných a v lesích zvláštního určení;
  • rozhoduje o výši náhrady a subjektu povinném k poskytnutí této náhrady vlastníkovi lesa z důvodu omezení při hospodaření v lesích ochranných nebo v lesích zvláštního určení;
  • rozhoduje o uložení opatření k odstranění zjištěných nedostatků, opatření ke zlepšení stavu lesů a plnění jejich funkcí, o zastavení nebo omezení výroby nebo jiné činnosti v lese v případech hrozících škod, pokud přesahují správní obvod obce s rozšířenou působností;
  • rozhoduje o nezbytných opatřeních k odvrácení hrozícího nebezpečí, pokud přesahují správní obvod obce s rozšířenou působností;
  • rozhoduje o udělení nebo odnětí licence ke zpracování plánů a osnov;
  • rozhoduje o povolení, aby k umělé obnově lesa a zalesňování byl použit i reprodukční materiál vybraných lesních dřevin pocházející ze zdroje identifikovaného reprodukčního materiálu;
  • rozhoduje o uložení opatření v případě mimořádných okolností, pokud přesahují správní obvod obce s rozšířenou působností a nepřesahují obvod územní působnosti kraje;
  • rozhoduje o zkrácení doby platnosti plánu;
  • uplatňuje stanovisko k územně plánovací dokumentaci, vymezuje-li tato územně plánovací dokumentace plochy pro rekreaci a sport na pozemky určené k plnění funkcí lesa;
  • uplatňuje stanovisko k územním plánům obcí s rozšířenou působností;
  • vydává závazné stanovisko k řízení podle jiného právního předpisu, jímž mají být dotčeny pozemky určené k plnění funkcí lesa těžbou nevyhrazených nerostů nebo jímž mají být dotčeny pozemky určené k plnění funkcí lesa o výměře 1 ha a více;
  • schvaluje zpracované plány a povoluje jejich změny a v rámci schvalování plánů povoluje výjimky;
  • ustanovuje lesní stráž s působností na území kraje a zrušuje ustanovení lesní stráže s působností na území kraje;
  • vykonává dozor, jak orgány státní správy, fyzické a právnické osoby dodržují ustanovení lesního zákona;
  • rozhoduje o poskytnutí služeb nebo finančního příspěvku;
  • vydává opatření obecné povahy o dočasném omezení nebo vyloučení vstupu do lesa, pokud přesahují správní obvod obce s rozšířenou působností;
  • vydává opatření obecné povahy o uložení opatření v případech mimořádných okolností, pokud přesahují správní obvod obce s rozšířenou působností a nepřesahují obvod územní působnosti kraje.

Oblast uvádění dřeva a dřevařských výrobků na trh:

  • kontroluje dodržování předpisu Evropské unie, kterým se stanoví povinnosti hospodářských subjektů uvádějících na trh dřevo;
  • projednává přestupky oblast ochrany zvířat proti týrání.

Oblast myslivosti:

  • rozhoduje o souhlasu s chovem zvěře v zajetí;
  • rozhoduje o omezení obvyklého způsobu hospodaření v některých honitbách;
  • rozhoduje o vymezení oblastí pro chov zvěře;
  • rozhoduje o prohlášení dalších pozemků za nehonební;
  • rozhoduje o povolení použití dravců jako loveckých;
  • rozhoduje o uložení opatření k odstranění nedostatků zjištěných při provádění dozoru;
  • rozhoduje o poskytování finančních příspěvků v myslivosti;
  • určuje termíny sčítání zvěře.

Oblast rybářství:

  • vyhlašuje, mění a zrušuje rybářský revír, který se nachází v obvodu jeho působnosti;
  • povoluje výkon rybářského práva;
  • odnímá výkon rybářského práva;
  • kontroluje evidenci o hospodaření a o dosaženém hospodářském výsledku v rybníkářství;
  • vyhlašuje a zrušuje chráněné rybí oblasti a stanoví podmínky pro hospodaření v těchto oblastech;
  • na návrh uživatele rybářského revíru ustanovuje a odvolává rybářského hospodáře a jeho zástupce;
  • vykonává dozor nad dodržováním ustanovení rybářského zákona.

Oblast ochrany zemědělského půdního fondu:

  • uplatňuje stanovisko k územně plánovací dokumentaci;
  • uděluje souhlas k návrhům na stanovení dobývacích prostorů, je-li navrhovaným řešením dotčen zemědělský půdní fond o výměře do 20 ha;
  • uděluje souhlas k návrhům tras nadzemních a podzemních vedení a jejich součástí, přesahuje-li trasa území;
  • uděluje souhlas k návrhům celostátních drah a jejich součástí, které nepřesahují území příslušného kraje;
  • uděluje souhlas s odnětím zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu, má-li být dotčena zemědělská půda o výměře větší než 1 ha;
  • u dočasného odnětí nebo trvalého odnětí s dočasným odvodem vydává u souhlasů jím vydaných potvrzení o ukončení rekultivace;
  • usměrňuje a sjednocuje výkon státní správy na úseku ochrany zemědělského půdního fondu;
  • kontroluje plnění podmínek jím vydaných souhlasů, včetně provádění rekultivací a opatření k nápravě jím uložených;
  • ukládá opatření k nápravě závadného stavu vzniklého neplněním podmínek jím vydaných souhlasů.

Oblast nakládání s geneticky modifikovanými organismy:

  • vyjadřuje se k žádostem o uzavřené nakládání s geneticky modifikovanými organismy a k povolení pro uvádění geneticky modifikovaných organismů do životního prostředí;
  • eviduje havarijní plány, kde jsou popsány činnosti a opatření prováděná při vzniku havárie, které vedou k zmírnění nebo odstranění jejích následků pro zdraví a životní prostředí za použití všech dostupných opatření.

Oddělení zemědělství je odvolacím orgánem dle zákona na ochranu zvířat proti týrání, zákona ochrany rostlinolékařské péče.

Oddělení zemědělství zabezpečuje vydávání koordinovaného závazného stanoviska ve smyslu stavebního zákona.

Oddělení EIA, IPPC a technické ochrany životního prostředí

Vedoucí oddělení: Dr. Ing. Richard Veselý
rvesely@khk.cz | +420 736 521 876

Oblast EIA (posuzování vlivů na životní prostředí)

Samostatná působnost:

  • podílí se na přípravě podkladů pro vyjádření kraje podle zákona EIA.

Přenesená působnost:

  • zajišťuje posuzování záměrů podle zákona EIA a jejich změn;
  • zajišťuje předběžné projednání záměru podle zákona EIA, pokud o něj oznamovatel nebo předkladatel požádá;
  • zajišťuje veřejné projednání záměrů podle zákona EIA;
  • zajišťuje zveřejnění informací o dokumentech pořízených v průběhu posuzování a o veřejných projednáních podle zákona EIA;
  • poskytuje na žádost informace o životním prostředí podle zvláštního právního předpisu;
  • poskytuje k předloženým záměrům vyjádření, zda podléhají zjišťovacímu řízení nebo posuzování vlivů na životní prostředí podle zákona EIA;
  • zajišťuje vyjádření krajského úřadu k záměrům a koncepcím, kde je příslušným úřadem Ministerstvo životního prostředí ČR;
  • zajišťuje posuzování koncepcí v případech, kdy dotčené území zasahuje výlučně do územního obvodu kraje;
  • vydává stanovisko k vyhodnocení vlivů územního plánu na životní prostředí.

Oblast IPPC (integrovaná prevence)

Samostatná působnost:

  • podílí se na přípravě podkladů pro vyjádření kraje podle zákona o IPPC.

Přenesená působnost:

  • rozhoduje o žádosti o vydání integrovaného povolení podle zákona o IPPC;
  • poskytuje provozovateli zařízení na jeho písemnou žádost dostupné informace o stavu životního prostředí v území dotčeném provozem zařízení spadajícím pod zákon o IPPC;
  • provádí přezkum plnění závazných podmínek integrovaného povolení;
  • přijímá a vyhodnocuje ohlášení plánovaných změn v provozu zařízení spadajících pod zákon o IPPC, dále přijímá a vyhodnocuje ohlášení všech mimořádných situací, havárií zařízení a havarijních úniků znečišťujících látek ze zařízení do životního prostředí;
  • účastní se činnosti Fóra pro výměnu informací o nejlepších dostupných technikách (BAT) a technických pracovních skupin podle zákona o IPPC;
  • vyjadřuje se z hlediska zákona o integrované prevenci k podkladům pro řízení dle stavebního zákona, popř. v rámci zákona EIA.

Oblast odpadového hospodářství

Samostatná působnost:

  • zajišťuje zpracování plánu odpadového hospodářství kraje pro jím zpravované území, provádí změny tohoto plánu;
  • vyhodnocuje každoročně pomocí soustavy indikátorů plnění cílů plánu odpadového hospodářství kraje.

Přenesená působnost:

  • kontroluje, jak jsou právnickými osobami a podnikajícími fyzickými osobami dodržována ustanovení právních předpisů a rozhodnutí správních orgánů ve všech oblastech působnosti zákona o odpadech;
  • zpracovává a průběžně vede evidenci jím vydaných povolení a dalších rozhodnutí podle zákona o odpadech;
  • vydává stanovisko k zásadám územního rozvoje podle stavebního zákona z hlediska zákona o odpadech;
  • uděluje povolení provozu pro zařízení určené ke skladování, sběru, úpravě, využití nebo odstranění odpadu podle zákona o odpadech;
  • uděluje povolení k upuštění od odděleného soustřeďování odpadů podle zákona o odpadech;
  • rozhoduje o odvolání proti rozhodnutí prvoinstančních orgánů na úseku odpadového hospodářství.

Oblast ochrany ovzduší

Přenesená působnost:

  • spolupracuje s ministerstvem při zpracování programu zlepšování kvality ovzduší;
  • vydává stanovisko k územnímu plánu a regulačnímu plánu obce v průběhu jeho pořizování podle zákona o ochraně ovzduší;
  • vydává závazné stanovisko k povolení stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší spadajících pod působnost zákona o ochraně ovzduší;
  • vydává povolení provozu stacionárních zdrojů spadajících pod působnost zákona o ochraně ovzduší;
  • vydává platební výměr pro vybrané stacionární zdroje z hlediska množství vypouštěných emisí;
  • rozhoduje o povinnosti platit poplatek za znečišťování ovzduší;
  • vykonává správu poplatku za znečišťování ovzduší;
  • informuje bez prodlení veřejnost, pokud v dané zóně nebo aglomeraci dojde k překročení informativní prahové hodnoty, varovné prahové hodnoty nebo regulační prahové hodnoty;
  • uvádí do souladu příslušná povolení provozu se schváleným a vyhlášeným Přechodným národním plánem.

Oblast prevence závažných havárií

Přenesená působnost:

  • vede evidenci smluv o pojištění odpovědnosti za újmy předložených provozovateli objektů spadajících pod působnost zákona o prevenci závažných havárií;
  • schvaluje, eviduje a archivuje návrhy zařazení, programy, bezpečnostní zprávy a jejich aktualizace podle zákona o prevenci závažných havárií;
  • bere na vědomí plány fyzické ochrany objektu nebo zařízení jejich změny podle zákona o prevenci závažných havárií);
  • eviduje a archivuje protokoly o nezařazení podle o prevenci závažných havárií;
  • stanoví zónu havarijního plánování podle zákona o prevenci závažných havárií;
  • určuje objekty nebo zařazení, u kterých může dojít k domino efektu podle zákona o prevenci závažných havárií;
  • zajišťuje veřejné projednání vnějšího havarijního plánu a jeho aktualizace podle zákona o prevenci závažných havárií;
  • zpracovává informaci pro veřejnost v zóně havarijního plánování podle zákona o prevenci závažných havárií;
  • doručuje ministerstvu a Ministerstvu vnitra neprodleně písemné hlášení o vzniku závažné havárie a konečnou zprávu o vzniku a dopadech závažné havárie podle zákona o prevenci závažných havárií;
  • kontroluje podle plánu kontrol, jak jsou provozovateli dodržována ustanovení zákona o prevenci závažných havárií;
  • ukládá provozovatelům pokuty za správní delikty;
  • vydává rozhodnutí provozovatelům o uložení opatření k nápravě zjištěných nedostatků při plnění povinností stanovených zákonem o prevenci závažných havárií;
  • rozhoduje o zákazu užívání (provozování) objektu nebo zařízení nebo jejich částí podle zákona o prevenci závažných havárií.

Oddělení koordinace státní správy a samosprávy

Vedoucí oddělení:

e-mail: @khk.cz

mobil: 736

Oddělení koordinace státní správy a samosprávy: 

  • se podílí na metodice a vydávání jednotných environmentálních stanovisek a koordinovaných závazných stanovisek;
  • zajišťuje činnosti ve vztahu mezi ZOO Dvůr Králové a.s., resp. Výzkumným institutem ochrany genofondů, v. v. i. a orgány kraje;
  • řídí a administruje poskytování finančních podpor v rámci krajských dotačních programů, projektů, soutěží a zakázek v gesci životního prostředí a zemědělství;
  • zajišťuje environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu – EVVO;
  • podílí se na přípravě programových dokumentů Královéhradeckého kraje (program rozvoje kraje, strategie rozvoje kraje apod.), zajišťuje plnění úkolů vyplývající z implementace těchto dokumentů;
  • koordinuje plnění úkolů uvedených v Koncepci environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v Královéhradeckém kraji a ve Státním programu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a environmentálního poradenství;
  • ve spolupráci s krajským koordinátorem EVVO se podílí na hodnocení plnění krajské koncepce EVVO a akčního plánu EVVO;
  • zajišťuje koncepci, metodiku a koordinaci kontrolní činnosti odboru životního prostředí a zemědělství se zaměřením na finanční kontrolu a kontrolu výkonu přenesené působnosti;
  • zajišťuje práci tajemníků výborů zastupitelstva a komisí rady kraje, včetně vyhotovování zápisů a usnesení z jednání těchto orgánů kraje;
  • zajišťuje sběr a vyhodnocování dat pro účely přípravy rozvojových projektů v oblasti životního prostředí a zemědělství;
  • podílí se na přípravě programových dokumentů Královéhradeckého kraje (program rozvoje kraje, strategie rozvoje kraje apod.), zajišťuje plnění úkolů vyplývající z implementace těchto dokumentů;
  • spolupracuje na výkonu veřejnosprávní kontroly u žadatelů o veřejnou finanční podporu, popř. u příjemců veřejné finanční podpory na úseku ochrany životního prostředí;
  • podílí se na komunikaci ve vztahu k médiím a veřejnosti o aktuálním dění v oblasti ochrany životního prostředí a zemědělství;
  • zpracovává podklady pro statistické sledování kvality životního prostředí;
  • podílí se na činnosti externích hodnotících komisí pro posuzování projektů v oblasti životního prostředí v rámci tuzemských a evropských dotačních programů, zajišťuje vydávání stanovisek krajského úřadu k projektům předkládaným do vybraných národních nebo evropských dotačních programů;
  • podílí se na přípravě podkladů dle požadavků samosprávy kraje v případech, kdy kraj vystupuje v řízeních jako účastník řízení nebo v procesech, kde je kraj dotčeným samosprávným územním celkem, nebo kde je po kraji požadováno stanovisko, vyjádření nebo sdělení na úseku ochrany životního prostředí;
  • zajišťuje koordinaci a metodiku poskytování informací odborem životního prostředí a zemědělství (včetně aplikace Aarhuské úmluvy);
  • zajišťuje metodickou podporu a implementaci základních registrů v rámci odboru;
  • zajišťuje zveřejnění veřejnoprávních smluv o poskytování finanční podpory. 

Kompletní přehled činnosti odboru najdete v příloze A organizačního řádu Krajského úřadu Královéhradeckého kraje.