Domů Úřad Organizační Struktura Odbory Odbor Majetkosprávní a Krajský Živnostenský Úřad

Odbor majetkosprávní a krajský živnostenský úřad

Vedoucí odboru: JUDr. Jan Janeček, Ph.D.
ja.janecek@khk.cz | +420 607 074 383

další kontakty najdete v telefonním seznamu

Odbor majetkosprávní a krajský živnostenský úřad tvoří čtyři oddělení, která vykonávají svoji činnost v níže uvedených oblastech. Plní také úkoly zadané krizovým štábem kraje.

Oddělení majetkové

vedoucí oddělení: Mgr. Ondřej Sykáček
osykacek@khk.cz | +420 602 471 501

V samostatná působnosti:

  • zabezpečuje veškeré podklady nezbytné pro rozhodování orgánů kraje ve věcech majetkových a nakládání s pohledávkami kraje;
  • spolupracuje při zajišťování správy nemovitého majetku kraje;
  • komplexně zajišťuje podklady pro majetkové řízení v majetkoprávních a restitučních vztazích a pozemkových úpravách;
  • poskytuje na úseku nakládání s nemovitým majetkem metodickou pomoc jednotlivým odborům úřadu a příspěvkovým organizacím kraje;
  • provádí kontroly nemovitého majetku kraje u příspěvkových organizací;
  • navrhuje vhodné způsoby nakládání s nemovitým majetkem v souladu s platnými právními předpisy a zájmy kraje;
  • analyzuje a zpracovává nabídky v oblasti nepotřebného nebo nepoužitelného nemovitého majetku kraje;
  • zpracovává vyžádané přehledy, výkazy a analýzy o nemovitém majetku kraje;
  • zajišťuje ochranu a zabezpečení nemovitého majetku kraje, který není ve správě žádné příspěvkové organizace;
  • zajišťuje styk s katastrálními úřady;
  • zajišťuje vypořádání nedořešených majetkoprávních vztahů k nemovitému majetku kraje;
  • vede evidenci nemovitého majetku za účetní jednotku Královéhradecký kraj a v této oblasti poskytuje příspěvkovým organizacím metodickou pomoc;
  • podílí se na provozu informačního systému, který se týká nemovitého majetku;
  • zajišťuje zastupování kraje v soudních sporech v souladu s náplní činnosti oddělení;
  • zajišťuje vymáhání pohledávek kraje;
  • zajišťuje daňové povinnosti vážící se k nemovitému majetku kraje;
  • spravuje komplexně pojištění kraje a krajských organizací, zajišťuje vyřizování pojistných událostí a poskytuje pro tyto odbornou konzultační a metodickou pomoc;
  • komunikuje se subjekty zastupující kraj v oblasti pojištění, zajišťuje koordinaci a monitoring;
  • připravuje a zpracovává podklady pro uzavření pojistných smluv na veškerý majetek kraje;
  • spolupracuje s věcně příslušným oddělením na pasportizaci krajského nemovitého majetku a ve věcech energetického managementu krajského nemovitého majetku;
  • poskytuje odbornou a metodickou pomoc odboru investic Královéhradeckého kraje v oblasti samostatné působnosti;
  • odpovídá za provoz vyhrazených technických zařízení spravovaného majetku kraje;
  • zajišťuje a vede doklady prokazující provozuschopnost vyhrazených technických zařízení, technických zařízení, hasicích přístrojů a požárně bezpečnostních zařízení majetku kraje, který není ve správě žádné příspěvkové organizace nebo jiného právního subjektu;
  • zajišťuje, aby provoz a užívání objektů kraje, které nejsou ve správě žádné příspěvkové organizace nebo jiného právního subjektu, byly v souladu s předpisy k zajištění BOZP.

V přenesené působnosti:

  • zajišťuje vymáhání pohledávek kraje;
  • vydává potvrzení dle zákona o zmírnění následků některých majetkových křivd;
  • vykonává správní činnosti a poskytuje součinnost Ministerstvu financí ČR dle zákona 
    o působnosti orgánů ČR ve věcech převodů vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby;
  • sděluje výši nedoplatku přídělové ceny dle zákona o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku;
  • kontroluje vyúčtování veřejných sbírek;
  • rozhoduje dle zákona daňový řád o odvoláních do rozhodnutí obecních a městských úřadů vydaných ve věcech správy místních poplatků a ve věcech o nařízení dozorčích prostředků;
  • rozhoduje dle zákona o hazardních hrách o odvoláních do rozhodnutí obecních a městských úřadů;
  • kontroluje výkon přenesené působnosti na úseku místních poplatků;
  • poskytuje metodickou a odbornou pomoc obecním a městským úřadům na úseku aplikace zákona o místních poplatcích, daňového řádu a zákona o hazardních hrách;
  • zajišťuje editaci referenčních údajů v základních registrech;
  • vede rejstřík svazků obcí podle zákona o obcích.

Oddělení stížností a dozoru obcí

vedoucí oddělení: Mgr. Alena Koukalová
akoukalova@khk.cz | +420 606 783 015

Oddělení odpovídá za dodržování povinností stanovených směrnicí Evropského parlamentu a Rady (EU) o ochraně osob, které oznamují porušení práva Unie a zákona o ochraně oznamovatelů. Odpovídá za plnění úkolů pověřence pro ochranu osobních údajů dle nařízení EU a zákona  o zpracování osobních údajů.

Zajišťuje agendu zákona o svobodném přístupu k informacím:

  • vede evidenci písemně podaných žádostí o informace dle zákona a vede spisy o podaných žádostech;
  • poskytuje informace dle zákona;
  • zajišťuje zveřejnění poskytnutých informací na internetových stránkách Královéhradeckého kraje;
  • rozhoduje o odmítnutí žádosti o informace;
  • vede evidenci stížností na postup při vyřizování žádostí o informace kraje a jeho orgánů, posuzuje je a případně předkládá nadřízenému orgánu k rozhodnutí;
  • vede evidenci stížností na postup obce a jeho orgánů při vyřizování žádostí o informace dle zákona jako nadřízený orgán;
  • rozhoduje o stížnostech a odvoláních dle zákona, je-li předmětem řízení rozhodnutí nebo postup orgánů obce v samostatné působnosti;
  • rozhoduje o stížnostech ohledně výše úhrady za poskytnutí informace orgány obcí
  • zpracovává dle zákona výroční zprávu Královéhradeckého kraje za předcházející kalendářní rok;
  • poskytuje metodickou pomoc obcím.

Samostatná působnost:

  • vede centrální evidenci stížností a petic fyzických osob a právnických osob Královéhradeckého kraje a zajišťuje agendu stížností a petic v souladu s Pravidly pro přijímání a vyřizování petic a stížností, podání a podnětů veřejného ochránce práv
  • poskytuje odbornou a metodickou pomoc obcím na úseku stížností a petic;
  • zajišťuje agendu veřejného ochránce práv a vede centrální evidenci této agendy;
  • zpracovává plány kontrolní činnosti krajského úřadu a provádí jejich vyhodnocení;
  • zajišťuje další činnosti na úseku kontrol dle vnitřního předpisu úřadu;
  • zajišťuje agendu veřejného ochránce práv a vede centrální evidenci této agendy.

Přenesená působnost:

  • komplexně zajišťuje koncepci, metodiku a koordinaci kontroly výkonu přenesené působnosti obcí, prováděnou odbory krajského úřadu;
  • organizuje kontroly výkonu přenesené působnosti obcí a podílí se na kontrole výkonu přenesené působnosti obcí;
  • eviduje a analyzuje výsledky kontrolních zjištění a navrhuje systémová opatření;
  • vede centrální evidenci protokolů a zápisů z kontrol krajského úřadu na úseku přenesené působnosti provedených vnějšími kontrolními orgány;
  • v případě kontrolních zjištění vnějšími kontrolními orgány zabezpečuje kontrolu plnění přijatých opatření k nápravě;
  • vykonává dozor nad vydáváním a obsahem nařízení obcí a vydáváním a obsahem usnesení, rozhodnutí a jiných opatření orgánů obcí v přenesené působnosti;
  • poskytuje metodickou pomoc obcím v rozsahu dozorové činnosti a uplatňování zákona o obcích;
  • zajišťuje vedení evidence usnesení vlády ČR, směrnic ministerstev a jiných ústředních správních úřadů, vyhodnocuje je, připravuje návrhy na jejich realizaci a zabezpečuje provádění kontroly plnění úkolů vyplývajících z usnesení a směrnic.

Oddělení vnitřní správy

vedoucí oddělení: Mgr. Štěpánka Blažková
sblazkova@khk.cz | +420 736 521 851

Samostatná působnost:

  • vede agendu razítek používaných orgány Královéhradeckého kraje;
  • zajišťuje opatřování listin doložkou o platnosti právního jednání podle zákona o krajích.

Přenesená působnost:

  • zajišťuje editaci úřední desky.

Agenda voleb a referend:

  • vykonává působnost krajského úřadu podle zákona o volbách do Parlamentu České republiky, zákona o volbách do zastupitelstev krajů, zákona o volbách do zastupitelstev obcí, zákona o volbách do Evropského parlamentu a zákona o volbě prezidenta republiky;
  • vykonává působnost krajského úřadu podle zákona o krajském referendu.

Agenda státního občanství:

  • vykonává působnost krajského úřadu podle zákona o státním občanství České republiky, zejména:
  • přijímá žádosti a vydává osvědčení o státním občanství ČR, popř. rozhoduje o tom, že žadatel není občanem ČR;
  • přijímá žádosti o udělení státního občanství ČR;
  • zajišťuje složení státoobčanského slibu;
  • přijímá prohlášení o nabytí státního občanství ČR;
  • rozhoduje o tom, že žadatel prohlášením nenabyl státní občanství ČR;
  • přijímá prohlášení o vzdání se státního občanství ČR;
  • plní oznamovací povinnost vůči příslušným orgánům při nabytí nebo pozbytí státního občanství ČR;
  • vede evidenci fyzických osob, které nabyly nebo pozbyly státní občanství ČR, pokud mají nebo měly trvalý pobyt v územním obvodu Královéhradeckého kraje.

Agenda matrik a ověřování:

  • vykonává působnost krajského úřadu podle zákona o matrikách, zejména:
  • ve správním obvodu krajského úřadu kontroluje výkon přenesené působnosti na úseku matrik a užívání a změny jména a příjmení;
  • přezkoumává rozhodnutí orgánů obcí na úseku matrik a změny jména a příjmení;
  • poskytuje odbornou a metodickou pomoc orgánům obcí na úseku matrik;
  • provádí na žádost ověřování matričních dokladů pro použití v cizině;
  • vede a aktualizuje sbírku listin a vede a aktualizuje druhopisy matričních knih vedených do 31. prosince 1958, jde-li o narození, uzavření manželství nebo úmrtí, pro úřady s rozšířenou působností zařazené v jeho správním obvodu;
  • ve správním obvodu krajského úřadu provádí zkoušku odborné způsobilosti 
    k vedení matričních knih a k plnění úkonů zabezpečovaných v souvislosti s vedením matričních knih a sbírek listin u zaměstnance obce, zařazeného do matričního úřadu nebo u člena zastupitelstva obce;
  • povoluje oprávněným osobám nahlédnout do sbírky listin nebo druhopisu matriční knihy vedené do 31. prosince 1958 a činit výpisy z nich;
  • rozhoduje o povolení uzavřít manželství zmocněncem;
  • se podílí na obnově matriční knihy a sbírky listin v případě jejich ztráty či zničení;
  • předává k uložení příslušnému archivu matriční knihy;
  • přebírá od matričních úřadů Královéhradeckého kraje sbírku listin a listiny k založení do sbírky listin;
  • vydává potvrzení o údajích zapsaných ve sbírce listin, kterou vede, nebo v druhopisu matriční knihy vedené do 31. prosince 1958;
  • vykonává působnost krajského úřadu podle zákona o ověřování, zejména provádí zkoušku úředníků obcí s rozšířenou působností provádějících vidimaci a legalizaci a v rámci svého správního obvodu kontroluje u obcí výkon působnosti na úseku ověřování.

Agenda přestupků:

  • přezkoumává rozhodnutí orgánů obcí Královéhradeckého kraje ve věcech přestupků proti pořádku v územní samosprávě, přestupků proti pořádku ve státní správě ve věcech, které jsou mu svěřeny, přestupků proti veřejnému pořádku, přestupků proti občanskému soužití, přestupků proti majetku, přestupků podle zákona o zbraních 
    a přestupků podle zákona o obcích;
  • poskytuje odbornou a metodickou pomoc orgánům obcí na úseku projednávání shora uvedených přestupků;
  • kontroluje výkon přenesené působnosti svěřené orgánům obcí na úseku projednávání shora uvedených přestupků.

Agenda evidence obyvatel, občanských průkazů a cestovních dokladů:

  • vykonává působnosti svěřené krajskému úřadu podle zákona o evidenci obyvatel, na úseku zákona o občanských průkazech, na úseku cestovních dokladů;
  • přezkoumává rozhodnutí orgánů obcí na úseku evidence obyvatel, občanských průkazů a cestovních dokladů;
  • poskytuje odbornou a metodickou pomoc orgánům obcí na úseku evidence obyvatel, občanských průkazů a cestovních dokladů;
  • kontroluje výkon přenesené působnosti svěřené orgánům obcí na úseku evidence obyvatel, občanských průkazů a cestovních dokladů.

Agenda veřejných sbírek:

  • vykonává působnost krajského úřadu podle zákona o veřejných sbírkách (s výjimkou kontroly vyúčtování, kterou zajišťuje oddělení majetkové).

Další agendy:

  • vykonává působnost krajského úřadu podle zákona o právu shromažďovacím;
  • vykonává působnost krajského úřadu podle zákona o obcích v případech oddělení části obce, přijímá oznámení dotčených obcí o jejich sloučení;
  • připravuje podklady pro výkon pravomoci ředitele krajského úřadu ve věci vydání souhlasu se jmenováním a odvoláním tajemníka obecního úřadu;
  • v zajišťovaných agendách vykonává působnost krajského úřadu ve věci delegace působnosti obce podle zákona o obcích;
  • kontroluje editaci údajů registru územní identifikace, adres a nemovitostí (v agendě Obec).

Oddělení krajský živnostenský úřad

vedoucí oddělení: Ing. Miloš Zadrobílek
mzadrobilek@khk.cz | +420 607 053 202

Zajišťuje výkon státní správy svěřený krajským živnostenským úřadům v rozsahu stanoveném zákonem č. 570/1991 Sb., o živnostenských úřadech, ve znění pozdějších předpisů, zákonem č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů, zákonem č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů.

Zajišťuje výkon státní správy svěřený krajským úřadům v rozsahu stanoveném zákonem č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů a zákonem 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů.

Přenesená působnost:

  • vykonává vůči obecním živnostenským úřadům ve svém správním obvodu řídící, koordinační a metodickou činnost související s kompetencemi podle: zákona 
    o živnostenském podnikání, zákona o živnostenských úřadech, zákona o ochraně spotřebitele, zákona o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, zákona o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu, zákona o spotřebních daních, zákona o pohřebnictví, zákona o omezení provozu zastaváren a některých jiných provozoven v noční době, zákona o silniční dopravě, zákona o civilním letectví, zákona o drahách, zákona o vnitrozemské plavbě, zákona 
    o povinném značení lihu, zákona o zemědělství;
  • kontroluje výkon přenesené působnosti svěřený obecním živnostenským úřadům;
  • v rámci daných kompetencí vykonává státní dozor nad dodržováním zákona o regulaci reklamy a zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání;
  • provozuje živnostenský rejstřík, schvaluje a povoluje provádění jeho oprav;
  • provádí cenovou kontrolu v souvislosti s vydanými nařízeními o maximálních cenách stanovených krajem, ukládá správní tresty za jejich porušení;
  • ukládá pokuty za porušení zákona o kontrole;
  • rozhoduje o odvoláních proti rozhodnutím obecních živnostenských úřadů ve věcech živnostenského zákona, zákona o ochraně spotřebitele, zákona o kontrole;
  • rozhoduje o odvoláních proti rozhodnutím obecních úřadů v řízeních podle zákona 
    o zemědělství;
  • rozhoduje o odvoláních proti rozhodnutím obecních úřadů v řízeních podle zákona 
    o ostatních přestupcích týkajících se podnikání (přestupky proti pořádku ve státní správě podle § 4 – nařízení o zákazu pochůzkového a podomního prodeje a tržní řády a přestupky na úseku podnikání podle § 9);
  • rozhoduje o odvoláních proti rozhodnutím obecních úřadů podle zákona č. 37/2021 Sb., zákon o evidenci skutečných majitelů;
  • spolupracuje na úseku živnostenského podnikání s příslušnými správními úřady, v jejichž působnosti jsou odvětví, ve kterých se provozuje živnostenské podnikání, s hospodářskými komorami, podnikatelskými svazy a sdruženími;
  • zpracovává vyjádření k žalobám a kasačním stížnostem, jedná-li se o soudní řízení ve věcech spadajících do náplně činnosti oddělení.

Kompletní přehled činnosti odboru najdete v příloze A organizačního řádu Krajského úřadu Královéhradeckého kraje.