Sociální služby › Informace pro poskytovatele služeb › Rozvojové projekty › Předcházející projekty › Ostatní projekty
Vzděláváním poskytovatelů sociálních služeb v zavádění standardů kvality sociálních služeb k funkční a efektivní Síti sociálních služeb Královéhradeck
Dne 1. dubna 2006 zahájil Královéhradecký kraj realizaci projektu Vzděláváním poskytovatelů sociálních služeb v zavádění standardů kvality sociálních služeb k funkční a efektivní Síti sociálních služeb Královéhradeckého kraje.
Dne 1. dubna 2006 zahájil Královéhradecký kraj realizaci projektu „Vzděláváním poskytovatelů sociálních služeb v zavádění standardů kvality sociálních služeb k funkční a efektivní Síti sociálních služeb Královéhradeckého kraje“. Jedná se o dvouletý projekt, na který kraj získal finanční podporu ve výši 8,4 mil. Kč z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Účelem projektu je podpořit a zajistit rozvoj kvality sociálních služeb na území Královéhradeckého kraje, přispět k nastavení optimálních podmínek pro zajištění funkčního systému sítě sociálních služeb Královéhradeckého kraje, ve kterém budou na sociální služby efektivně vynakládány veřejné prostředky a zároveň bude zajištěna kvalita a dostupnost pro uživatele těchto služeb, podporující jejich integraci do běžného života.
Obecným cílem projektu je prostřednictvím metodické podpory, vzdělávacích aktivit, systému evaluací a konzultací podpořit poskytovatele sociálních služeb v Královéhradeckém kraji v posílení jejich schopností a dovedností poskytovat takové sociální služby, které podporují sociální integraci uživatelů do komunity a jsou v souladu s principy existujících standardů kvality sociálních služeb.
Tohoto cíle bude dosaženo naplněním dílčích cílů projektu:
- dokončit plošné vzdělávací podpory poskytovatelů sociálních služeb na území Královéhradeckého kraje v zavádění standardů kvality sociálních služeb do praxe v jejich zařízeních formou sebehodnotících procesů s následnou konzultací
- realizovat komplexní vzdělávací podpory poskytovatelů sociálních služeb na území Královéhradeckého kraje formou evaluačních procesů, která rozvojovou formou podpoří poskytovatele v uvědomění si míry naplnění standardů kvality srovnáním praxe s předem definovanými kritérii
- podpořit představitele malých pečovatelských služeb na území Královéhradeckého kraje k transformaci zařízení tak, aby byli schopni naplnit standardy kvality sociálních služeb
- vzdělat odborníky – evaluátory Královéhradeckého kraje (vzdělávací program)
- vytvořit nástroje pro realizaci výše uvedených procesu (metodiky)
- realizací vzdělávacích programů podpořit spolupráci a vzájemnou informovanost zadavatelů, zřizovatelů a poskytovatelů na území Královéhradeckého kraje
- propagovat cíle a obsah projektu, informovat veřejnost o sociálních službách a jejich kvalitativních aspektech
Důležitým cílem projektu je také završení tříletého procesu komplexní podpory poskytovatelů sociálních služeb v Královéhradeckém kraji v oblasti rozvoje kvality poskytovaných služeb a jejich příprava na proces ověřování kvality v jednotlivých zařízeních (inspekce kvality sociálních služeb).
Projekt nemá dopad pouze na procesy podpory v zavádění standardů kvality do činnosti poskytovatelů sociálních služeb, ale v souběhu s probíhajícími procesy komunitního plánování (není součástí tohoto projektu, ale samostatného projektu Občanského poradenského střediska Hradec Králové a Královéhradeckého kraje v opatření SROP 3.2) má za cíl i přispět svými výstupy k definování sítě sociálních služeb, k nastavení efektivního systému spolupráce poskytovatelů a k zapojení zadavatelů do procesu rozvoje kvalitních a efektivních sociálních služeb.
Tento projekt má rozvojový a zastřešující charakter, který je v souladu s prioritami Královéhradeckého kraje. Umožní zmapovat současný stav v organizacích poskytujících sociální služby na území Královéhradeckého kraje a podpořit tak efektivní plánování v zajištění potřebné a individuálně stanovené míry podpory jednotlivým poskytovatelům sociálních služeb při zavádění klíčových standardů kvality sociálních služeb. Záměrem projektu je i vytvoření atmosféry partnerství a spolupráce mezi jednotlivými poskytovateli navzájem, mezi poskytovateli sociálních služeb a zadavateli, nezávislými odborníky, uživateli a veřejností.
Aktuální informace o projektu naleznete na samostatných webových stránkách na adrese www.khk-standardizace.org
V rámci procesu Standardizace sociálních služeb v Královéhradeckém kraji byly spuštěny informační webové stránky. Přístup je prozatím umožněn pouze pod heslem, a to subjektům zapojeným do procesu standardizace v rámci cílových skupin senioři a zdravotně postižení.
Klíčové aktivity realizované v rámci projektu
1. Úvodní konference projektu:
V úterý 18. dubna 2006 se ve Velkém sále Adalbertina - Třída ČSA 300, Hradec Králové, uskutečnila úvodní konference projektu.
V průběhu konference zazněly následující příspěvky:
- Miloslav Plass, náměstek hejtmana Královéhradeckého kraje
PhDr. Martin Scháněl, Ph.D., vedoucí odboru sociálních věcí a zdravotnictví Krajského úřad Královéhradeckého kraje
(představení projektu, procesy standardizace kvality a plánování sociálních služeb na území Královéhradeckého kraje, Síť sociálních služeb Královéhradeckého kraje) - Ing. Ludmila Hájková, odbor soc. věcí a zdravotnictví Krajského úřadu královéhradeckého kraje
(nový zákon o sociálních službách v kontextu projektu a Sítě sociálních služeb Královéhradeckého kraje) - Josef Veselka a Jindra Koldinská, o.s. JOB
(klíčové aktivity projektu – sebehodnotící a evaluační procesy)
Celkový počet účastníků konference byl 190. Zastoupeni byli jak poskytovatelé tak i zřizovatelé sociálních služeb Královéhradeckého kraje. Příspěvky z konference jsou k dispozici v přílohách.
2. Úprava metodiky Řízených sebehodnotících procesů a Sebehodnotících dotazníků:
V prvním měsíci realizace projektu byla zpracována a aktualizována metodika Řízených sebehodnotících procesů a Sebehodnotící dotazníky. Konečným výstupem této aktivity jsou aktualizované verze metodiky pro specifické cílové skupiny v rámci tohoto projektu.
3. Zpracování metodiky evaluace:
Zpracovatelé metodiky sestavili v rámci 5 pracovních setkání s následnými 5 kontrolními schůzkami 1. verze metodiky evaluace a příslušných dokumentů. V návaznosti na to bude v V. a VI.měsíci projektu zrealizováno 5 pilotních evaluací - domov důchodců, ústav sociální péče, pečovatelská služba, nízkoprahové zařízení pro děti a mládež, azylový dům
.4. Realizace Řízených sebehodnotících procesů s následnou konzultací:
V rámci této aktivity byl sestaven harmonogram jednotlivých konzultací a uskutečnilo se jednodenní proškolení konzultantů v aktualizované metodice Řízených sebehodnotících procesů a Sebehodnotících dotazníků. Jednotlivě proběhla jednodenní úvodní setkání v obou fázích - pro terénní pečovatelské služby a ostatní služby, poskytovatelům služeb byly zadány k vyplnění sebehodnotící dotazníky. Následně v každém zařízení proběhla konzultační návštěva vedoucího týmu a konzultanta. V polovině procesu a v jeho závěru se uskutečnily supervize konzultantů. Aktivitu uzavírá jednodenní závěrečné setkání konzultantů a poskytovatelů jednotlivých služeb, kde budou vyhodnoceny dané konzultace. Z každého tohoto sebehodnotícího procesu byla provedena zpráva, která slouží jako záznam výstupů z této konzultace a obsahuje doporučení konzultantů.
5. Vzdělávání evaluátorů:
Vzdělávání evaluátorů proběhne v několika fázích - příprava a sestavení vzdělávacího programu, výběr evaluátorů, realizace vzdělávacího programu a závěrečné setkání evaluátorů před zahájením evaluací. Výběr 16 evaluátorů dle předem stanovených kritérií bude proveden 5 vedoucími evaluačních týmů z řad 32 proškolených konzultantů.
Seznam konzultantů kvality sociálních služeb
Jméno | Telefon | |
Ansorgová Jitka | 731 419 432 | do_justynka@cmail.cz |
Brenner Jaroslav, Bc. | 495 817 443 | jbrenner@kr-kralovehradecky.cz |
Černý Robert, Mgr | 495 817 432 | rcerny@kr-kralovehradecky.cz |
Dvořák Daniel, Mgr. | 608 804 494 | d.j.dvorak@tiscali.cz |
Goisová Alena, Mgr. | 604 273 183 | alena.goisova@tiscali.cz |
Hájková Ludmila, Ing. | 736 521 865 | lhajkova@kr-kralovehradecky.cz |
Hloušek Jan, Mgr. | 605 462 271 | kp@ops.cz |
Hloušková Zuzana, Mgr. | 604 737 415 | info@ops.cz |
Hojný Zdeněk, Mgr. | 604 185 740 | hojny.dk@diakoniecce.cz |
Jirsová Jitka, Mgr. | 736 154 419 | j.jirsova@jobos.cz |
Jór Pavel | 604 730 798 | PavelJor@seznam.cz |
Kolátor Tomáš, Mgr. | 604 383 898 | kolator@soc-sluzby.mujicin.cz |
Košteyn Ivan, Bc. | 605 201 090 | ivankosteyn@seznam.cz |
Krejcarová Eva Bc. | 606 691 490 | kacko@laxus.cz |
Kučerová Zuzana, Mgr. | 777 297 975 | zkucerova@kr-kralovehradecky.cz |
Kulichová Lenka, Mgr. | 777 041 030 | kulichova.lenka@email.cz |
Lusková Daniela, Bc. | 604 240 344 | luskova@novybydzov.cz |
Maclová Anna, Ing. | 777 736 010 | och@hk.caritas.cz |
Menclová Helena | 724 079 260 | hmenclova@kr-kralovehradecky.cz |
Pojmonová Martina | 776 377 370 | martina.poj@seznam.cz |
Rohulánová Marie | 775 070 476 | oaza@novemestonm.cz |
Rutschová Šárka, Ing. | 604 249 121 | rutschovi@mujbox.cz |
Šimečková Jana, Mgr. | 602 455 764 | jana.simecek@worldonline.cz |
Šimečková Petra, Bc. | 777 321 782 | psimeckova@tiscali.cz |
Škodová Martina, Dis. | 604 308 064 | skodova@soc-sluzby.mujicin.cz |
Vacek Karel, Ing. | 606 651 460 | vacek@ddalbrechtice.cz |
Vrzáková Marie, Mgr. | 777 807 057 | vrzakovam@seznam.cz |
Wajsar Miroslav, Ing. | 731 598 824 | wajsar@hospic.cz |
Zelbová Adéla, Bc. | 776 077 235 | linhartova@hospic.cz |
Zumrová Olga, Mgr. | 606 459 961 | o.zumrova@seznam.cz |
Ženíšková Jana, Mgr. | 777 033 602 | zeniskova@laxus.cz |
6. Podpora stávajících terénních poskytovatelů, kteří nebudou procházet sebehodnotícími a evaluačními procesy:
Jedná se o realizaci vzdělávacích seminářů v 5 pracovních skupinách pro 25 terénních poskytovatelů.
7. Realizace evaluačních procesů:
Evaluační procesy budou realizovány ve třech fázích - v 50 rezidenčních zařízeních sociálních služeb, 40 terénních pečovatelských službách a v 50 intervenčních zařízeních + 10 ostatních služeb - stacionářů. Na počátku procesu bude sestaven harmonogram evaluací, poté proběhne v každé fázi samostatně jednodenní úvodní setkání, kde bude zadáno zpracování podkladové dokumentace. Dále budou následovat konzultace v jednotlivých zařízeních. Každá z fází bude ukončena jednodenním závěrečným setkáním poskytovatelů a zadavatelů služeb společně s týmem evaluátorů, kde budou zveřejněny informace o průběhu projektu. Celý evaluační proces zajistí 5 vedoucích evaluačních týmů a 16 evaluátorů, administrátor a organizátor projektu o.s. JOB a supervizor.
8. Úprava metodiky rozvojových plánů a zadání rozvojových plánů evaluovaným poskytovatelům:
Úprava a aktualizace metodiky tvorby rozvojových plánů k naplňování standardů kvality sociálních služeb, následné zadání rozvojových plánů poskytovatelům, kteří prošli evaluací. Výstupem bude příslušná metodika zpracování rozvojových plánů.
9. Závěrečná konference:
Jednodenní setkání, na němž budou všichni, kteří se na projektu podíleli a byli v něm zapojeni, seznámeni s výsledky, závěry a splněnými cíli sebehodnotících a evaluačních procesů.
Soubory ke stažení
- Analýza za terénní služby (pdf, 425 kB, 30.1.2007)
- Analýza za stacionáře (pdf, 415 kB, 30.1.2007)
- Analýza za služby pro rizikovou mládež (pdf, 347 kB, 30.1.2007)
- Analýza za residenční služby (pdf, 403 kB, 30.1.2007)
- Analýza za poradenství (pdf, 430 kB, 30.1.2007)
- Analýza za pečovatelské služby (pdf, 446 kB, 30.1.2007)
-
zakon_KP (pps, 383 kB, 25.4.2006)
Prezentace Miloslava Plasse a PhDr. Martina Scháněla, Ph.D.
-
Klíčové aktivity projektu_fáze4_úvodníkonference (pps, 579 kB, 25.4.2006)
Prezentace Josefa Veselky a Jindry Koldinské