Portál sociálních služeb

Sociální službyInformace pro poskytovatele služebRozvojové projektyPředcházející projekty Ostatní projekty

Vzděláváním poskytovatelů sociálních služeb v zavádění standardů kvality sociálních služeb k funkční a efektivní Síti sociálních služeb Královéhradeck

24. 4. 2006 Autor: Kateřina Ulíková

Dne 1. dubna 2006 zahájil Královéhradecký kraj realizaci projektu Vzděláváním poskytovatelů sociálních služeb v zavádění standardů kvality sociálních služeb k funkční a efektivní Síti sociálních služeb Královéhradeckého kraje.

logo projektu

Dne 1. dubna 2006 zahájil Královéhradecký kraj realizaci projektu „Vzděláváním poskytovatelů sociálních služeb v zavádění standardů kvality sociálních služeb k funkční a efektivní Síti sociálních služeb Královéhradeckého kraje“. Jedná se o dvouletý projekt, na který kraj získal finanční podporu ve výši 8,4 mil. Kč z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.

Účelem projektu je podpořit a zajistit rozvoj kvality sociálních služeb na území Královéhradeckého kraje, přispět k nastavení optimálních podmínek pro zajištění funkčního systému sítě sociálních služeb Královéhradeckého kraje, ve kterém budou na sociální služby efektivně vynakládány veřejné prostředky a zároveň bude zajištěna kvalita a dostupnost pro uživatele těchto služeb, podporující jejich integraci do běžného života.

Obecným cílem projektu je prostřednictvím metodické podpory, vzdělávacích aktivit, systému evaluací a konzultací podpořit poskytovatele sociálních služeb v Královéhradeckém kraji v posílení jejich schopností a dovedností poskytovat takové sociální služby, které podporují sociální integraci uživatelů do komunity a jsou v souladu s principy existujících standardů kvality sociálních služeb.

Tohoto cíle bude dosaženo naplněním dílčích cílů projektu:

  1. dokončit plošné vzdělávací podpory poskytovatelů sociálních služeb na území Královéhradeckého kraje v zavádění standardů kvality sociálních služeb do praxe v jejich zařízeních formou sebehodnotících procesů s následnou konzultací
  2. realizovat komplexní vzdělávací podpory poskytovatelů sociálních služeb na území Královéhradeckého kraje formou evaluačních procesů, která rozvojovou formou podpoří poskytovatele v uvědomění si míry naplnění standardů kvality srovnáním praxe s předem definovanými kritérii
  3. podpořit představitele malých pečovatelských služeb na území Královéhradeckého kraje k transformaci zařízení tak, aby byli schopni naplnit standardy kvality sociálních služeb
  4. vzdělat odborníky – evaluátory Královéhradeckého kraje (vzdělávací program)
  5. vytvořit nástroje pro realizaci výše uvedených procesu (metodiky)
  6. realizací vzdělávacích programů podpořit spolupráci a vzájemnou informovanost zadavatelů, zřizovatelů a poskytovatelů na území Královéhradeckého kraje
  7. propagovat cíle a obsah projektu, informovat veřejnost o sociálních službách a jejich kvalitativních aspektech

Důležitým cílem projektu je také završení tříletého procesu komplexní podpory poskytovatelů sociálních služeb v Královéhradeckém kraji v oblasti rozvoje kvality poskytovaných služeb a jejich příprava na proces ověřování kvality v jednotlivých zařízeních (inspekce kvality sociálních služeb).

Projekt nemá dopad pouze na procesy podpory v zavádění standardů kvality do činnosti poskytovatelů sociálních služeb, ale v souběhu s probíhajícími procesy komunitního plánování (není součástí tohoto projektu, ale samostatného projektu Občanského poradenského střediska Hradec Králové a Královéhradeckého kraje v opatření SROP 3.2) má za cíl i přispět svými výstupy k definování sítě sociálních služeb, k nastavení efektivního systému spolupráce poskytovatelů a k zapojení zadavatelů do procesu rozvoje kvalitních a efektivních sociálních služeb.

Tento projekt má rozvojový a zastřešující charakter, který je v souladu s prioritami Královéhradeckého kraje. Umožní zmapovat současný stav v organizacích poskytujících sociální služby na území Královéhradeckého kraje a podpořit tak efektivní plánování v zajištění potřebné a individuálně stanovené míry podpory jednotlivým poskytovatelům sociálních služeb při zavádění klíčových standardů kvality sociálních služeb. Záměrem projektu je i vytvoření atmosféry partnerství a spolupráce mezi jednotlivými poskytovateli navzájem, mezi poskytovateli sociálních služeb a zadavateli, nezávislými odborníky, uživateli a veřejností. 

Aktuální informace o projektu naleznete na samostatných webových stránkách na adrese www.khk-standardizace.org

V rámci procesu Standardizace sociálních služeb v Královéhradeckém kraji byly spuštěny informační webové stránky. Přístup je prozatím umožněn pouze pod heslem, a to subjektům zapojeným do procesu standardizace v rámci cílových skupin senioři a zdravotně postižení.

Klíčové aktivity realizované v rámci projektu

1. Úvodní konference projektu:

V úterý 18. dubna 2006 se ve Velkém sále Adalbertina - Třída ČSA 300, Hradec Králové, uskutečnila úvodní konference projektu.

V průběhu konference zazněly následující příspěvky:

  • Miloslav Plass, náměstek hejtmana Královéhradeckého kraje
    PhDr. Martin Scháněl, Ph.D., vedoucí odboru sociálních věcí a zdravotnictví Krajského úřad Královéhradeckého kraje
    (představení projektu, procesy standardizace kvality a plánování sociálních služeb na území Královéhradeckého kraje, Síť sociálních služeb Královéhradeckého kraje)
  • Ing. Ludmila Hájková, odbor soc. věcí a zdravotnictví Krajského úřadu královéhradeckého kraje
    (nový zákon o sociálních službách v kontextu projektu a Sítě sociálních služeb Královéhradeckého kraje)
  • Josef Veselka a Jindra Koldinská, o.s. JOB
    (klíčové aktivity projektu – sebehodnotící a evaluační procesy)

Celkový počet účastníků konference byl 190. Zastoupeni byli jak poskytovatelé tak i zřizovatelé sociálních služeb Královéhradeckého kraje. Příspěvky z konference jsou k dispozici v přílohách.

 

2. Úprava metodiky Řízených sebehodnotících procesů a Sebehodnotících dotazníků:

V prvním měsíci realizace projektu byla zpracována a aktualizována metodika Řízených sebehodnotících procesů a Sebehodnotící dotazníky. Konečným výstupem této aktivity jsou aktualizované verze metodiky pro specifické cílové skupiny v rámci tohoto projektu.

3. Zpracování metodiky evaluace:

Zpracovatelé metodiky sestavili v rámci 5 pracovních setkání s následnými 5 kontrolními schůzkami 1. verze metodiky evaluace a příslušných dokumentů. V návaznosti na to bude v V. a VI.měsíci projektu zrealizováno 5 pilotních evaluací - domov důchodců, ústav sociální péče, pečovatelská služba, nízkoprahové zařízení pro děti a mládež, azylový dům

.

4. Realizace Řízených sebehodnotících procesů s následnou konzultací:

V rámci této aktivity byl sestaven harmonogram jednotlivých konzultací a uskutečnilo se jednodenní proškolení konzultantů v aktualizované metodice Řízených sebehodnotících procesů a Sebehodnotících dotazníků. Jednotlivě proběhla jednodenní úvodní setkání v obou fázích - pro terénní pečovatelské služby a ostatní služby, poskytovatelům služeb byly zadány k vyplnění sebehodnotící dotazníky. Následně v každém zařízení proběhla konzultační návštěva vedoucího týmu a konzultanta. V polovině procesu a v jeho závěru se uskutečnily supervize konzultantů. Aktivitu uzavírá jednodenní závěrečné setkání konzultantů a poskytovatelů jednotlivých služeb, kde budou vyhodnoceny dané konzultace. Z každého tohoto sebehodnotícího procesu byla provedena zpráva, která slouží jako záznam výstupů z této konzultace a obsahuje doporučení konzultantů.

5. Vzdělávání evaluátorů:

Vzdělávání evaluátorů proběhne v několika fázích - příprava a sestavení vzdělávacího programu, výběr evaluátorů, realizace vzdělávacího programu a závěrečné setkání evaluátorů před zahájením evaluací. Výběr 16 evaluátorů dle předem stanovených kritérií bude proveden 5 vedoucími evaluačních týmů z řad 32 proškolených konzultantů.

Seznam konzultantů kvality sociálních služeb

Jméno Telefon e-mail
Ansorgová Jitka 731 419 432 do_justynka@cmail.cz
Brenner Jaroslav, Bc. 495 817 443 jbrenner@kr-kralovehradecky.cz
Černý Robert, Mgr 495 817 432 rcerny@kr-kralovehradecky.cz
Dvořák Daniel, Mgr. 608 804 494 d.j.dvorak@tiscali.cz
Goisová Alena, Mgr. 604 273 183 alena.goisova@tiscali.cz
Hájková Ludmila, Ing. 736 521 865 lhajkova@kr-kralovehradecky.cz
Hloušek Jan, Mgr. 605 462 271 kp@ops.cz
Hloušková Zuzana, Mgr. 604 737 415 info@ops.cz
Hojný Zdeněk, Mgr. 604 185 740 hojny.dk@diakoniecce.cz
Jirsová Jitka, Mgr. 736 154 419 j.jirsova@jobos.cz
Jór Pavel 604 730 798 PavelJor@seznam.cz
Kolátor Tomáš, Mgr. 604 383 898 kolator@soc-sluzby.mujicin.cz
Košteyn Ivan, Bc. 605 201 090 ivankosteyn@seznam.cz
Krejcarová Eva Bc. 606 691 490 kacko@laxus.cz
Kučerová Zuzana, Mgr. 777 297 975 zkucerova@kr-kralovehradecky.cz
Kulichová Lenka, Mgr. 777 041 030 kulichova.lenka@email.cz
Lusková Daniela, Bc. 604 240 344 luskova@novybydzov.cz
Maclová Anna, Ing. 777 736 010 och@hk.caritas.cz
Menclová Helena 724 079 260 hmenclova@kr-kralovehradecky.cz
Pojmonová Martina 776 377 370 martina.poj@seznam.cz
Rohulánová Marie 775 070 476 oaza@novemestonm.cz
Rutschová Šárka, Ing. 604 249 121 rutschovi@mujbox.cz
Šimečková Jana, Mgr. 602 455 764 jana.simecek@worldonline.cz
Šimečková Petra, Bc. 777 321 782 psimeckova@tiscali.cz
Škodová Martina, Dis. 604 308 064 skodova@soc-sluzby.mujicin.cz
Vacek Karel, Ing. 606 651 460 vacek@ddalbrechtice.cz
Vrzáková Marie, Mgr. 777 807 057 vrzakovam@seznam.cz
Wajsar Miroslav, Ing. 731 598 824 wajsar@hospic.cz
Zelbová Adéla, Bc. 776 077 235 linhartova@hospic.cz
Zumrová Olga, Mgr. 606 459 961 o.zumrova@seznam.cz
Ženíšková Jana, Mgr. 777 033 602 zeniskova@laxus.cz

6. Podpora stávajících terénních poskytovatelů, kteří nebudou procházet sebehodnotícími a evaluačními procesy:

Jedná se o realizaci vzdělávacích seminářů v 5 pracovních skupinách pro 25 terénních poskytovatelů.

7. Realizace evaluačních procesů:

Evaluační procesy budou realizovány ve třech fázích - v 50 rezidenčních zařízeních sociálních služeb, 40 terénních pečovatelských službách a v 50 intervenčních zařízeních + 10 ostatních služeb - stacionářů. Na počátku procesu bude sestaven harmonogram evaluací, poté proběhne v každé fázi samostatně jednodenní úvodní setkání, kde bude zadáno zpracování podkladové dokumentace. Dále budou následovat konzultace v jednotlivých zařízeních. Každá z fází bude ukončena jednodenním závěrečným setkáním poskytovatelů a zadavatelů služeb společně s týmem evaluátorů, kde budou zveřejněny informace o průběhu projektu. Celý evaluační proces zajistí 5 vedoucích evaluačních týmů a 16 evaluátorů, administrátor a organizátor projektu o.s. JOB a supervizor.

8. Úprava metodiky rozvojových plánů a zadání rozvojových plánů evaluovaným poskytovatelům:

Úprava a aktualizace metodiky tvorby rozvojových plánů k naplňování standardů kvality sociálních služeb, následné zadání rozvojových plánů poskytovatelům, kteří prošli evaluací. Výstupem bude příslušná metodika zpracování rozvojových plánů.

9. Závěrečná konference:

Jednodenní setkání, na němž budou všichni, kteří se na projektu podíleli a byli v něm zapojeni, seznámeni s výsledky, závěry a splněnými cíli sebehodnotících a evaluačních procesů.

Soubory ke stažení