Sociální služby › Zpravodaj › Aktuality › Pro zájemce o služby
Uběhl rok od začátku projektu na tvorbu systému řízení kvality a jeho ověření v sociálních službách v Královéhradeckém kraji
Veřejná zakázka „Komplexní zajištění vytvoření systému řízení kvality v sociálních službách a jeho ověření ve vybraných zařízeních sociálních služeb v Královéhradeckém kraji“ začala v květnu 2009 a bude končit za 3 měsíce, a to v srpnu 2010. Zadavatelem je sociální odbor Královéhradeckého kraje, který ji vyhlásil v rámci svého individuálního projektu „Rozvoj dostupnosti a kvality sociálních služeb v Královéhradeckém kraji“ a který je financovaný z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Realizátorem je firma EuroProfis, s.r.o. se svými dodavateli občanským sdružením JOB o.s. a se 4 experty. Mezi zapojené poskytovatele sociálních služeb patří: Domov Dědina, Opočno; Domov důchodců Albrechtice nad Orlicí; Geriatrické centrum Týniště nad Orlicí; Laxus o.s., Hradec Králové; Občanské sdružení Salinger, Hradec Králové; SKOK do života, o.p.s., Hradec Králové.
Veřejná zakázka „Komplexní zajištění vytvoření systému řízení kvality v sociálních službách a jeho ověření ve vybraných zařízeních sociálních služeb v Královéhradeckém kraji“ začala v květnu 2009 a bude končit za 3 měsíce, a to v srpnu 2010. Zadavatelem je sociální odbor Královéhradeckého kraje, který ji vyhlásil v rámci svého individuálního projektu „Rozvoj dostupnosti a kvality sociálních služeb v Královéhradeckém kraji“ a který je financovaný z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR.
Realizátorem je firma EuroProfis, s.r.o. se svými dodavateli občanským sdružením JOB o.s. a se 4 experty. Mezi zapojené poskytovatele sociálních služeb patří: Domov Dědina, Opočno; Domov důchodců Albrechtice nad Orlicí; Geriatrické centrum Týniště nad Orlicí; Laxus o.s., Hradec Králové; Občanské sdružení Salinger, Hradec Králové; SKOK do života, o.p.s., Hradec Králové.
Cílem veřejné zakázky je vytvoření systému řízení kvality soc. služeb (dále jen „systém QMSS“) a jeho ověření u zapojených poskytovatelů soc. služeb. Dále vytvoření a vydání třech manuálů systému řízení kvality sociálních služeb, a to Manuál poskytovatele, Manuál konzultanta a Manuál hodnocení, které budou distribuovány.
Zadavatel si od toho projektu slibuje, že zúčastění poskytovatelé sociálních služeb získají větší povědomí o řízení kvality v jejich organizaci, o vnitřní efektivnosti organizace, jasném rozdělení odpovědností a zvýšení transparentnosti aktivit organizace, a tím zvýší angažovanost zaměstnanců a důvěru klientů.
Co se za ten rok událo? V současné době končí samotná implementace systému řízení kvality u jednotlivých poskytovatelů. Poskytovatelé na začátku implementace sestavili implementační týmy, jejichž členové byli vzděláni během společných setkání pilotních organizací realizovaných v rámci této veřejné zakázky. Také si prostudovali nultou verzi Manuálu poskytovatele, která vznikla v rámci této veřejné zakázky a provedli si analýzu stávajícího stavu jednotlivých struktur systému QMSS ve vlastních organizacích.
Nově vzniklý systém řízení kvality sociálních služeb se skládá z 5 struktur - Struktury záměrů, Struktury služeb, Struktury procesů, Struktury dokumentace a Organizační struktury.
Jako první strukturou se poskytovatelé začali zabývat Strukturou záměrů, která je základním východiskem pro ostatní struktury a týká se směřování dané organizace. V zimě 2009 poskytovatelé zrevidovali či nově vytvořili vize, hodnoty a cíle organizace, dále zpracovali seznam dokumentů Struktury záměrů a graficky jej znázornili.
Na jaře 2010 poskytovatelé pracovali na garantované nabídce služeb, popisovali dané služby a graficky znázornili celou Strukturu služeb. Dále pracovali na rozdělení pravomocí a odpovědností a vymezení kompetencí v jejich organizacích (zabývali se tzv. Organizační strukturou) a identifikovali, logicky provazovali a optimalizovali procesy, které jsou v organizaci realizovány (tzv. Struktura procesů), které graficky znázornili a popsali.
Jako poslední se zpracovávala Struktura dokumentace, na které se ale v podstatě pracovalo již od začátku implementace a která se prolíná napříč systémem.
Na konci implementace poskytovatelé viděli, že jednotlivé struktury systému QMSS jsou vzájemně propojené a jsou jednotným celkem.
Ve dnech 27.- 28. 05. 2010 se konalo dvoudenní závěrečné setkání, jehož hlavním tématem bylo zhodnocení implementace systému QMSS. Různě namíchané týmy zástupců poskytovatelů pracovaly na SWOT analýze dané implementace. Samotní experti provedli SWOT analýzu implementace také a výstupem této aktivity je dokument, který zaznamenává slabé a silné stránky implementace, ale i příležitosti a hrozby pro danou implementaci. Protože v červnu 2010 čekají poskytovatele interní a externí audity systému QMSS, byli poskytovatelé blíže seznámeni s postupy auditů.
Poskytovatelé měli po celou dobu implementace k dispozici dvojici konzultantů, kteří za nimi 1 x měsíčně dojížděli do organizací a řešili s nimi konkrétní záležitosti systému QMSS. Celkově měli k dispozici 8 konzultačních schůzek v jejich zařízení. V mezidobí měli k dispozici telefonickou či emailovou konzultační podporu v rozsahu 10 hod na organizaci. Implementaci systému QMSS stihli za 8 měsíců, což je velice krátká doba na implementaci tohoto systému.
V létě 2010 realizátora firmu EuroProfis, s.r.o. s jejich experty čeká poslední revize manuálů (Manuálu poskytovatele, Manuálu konzultanta a Manuálu hodnocení), dále jejich tisk a distribuce ve spolupráci se zástupci sociálního odboru Královéhradeckého kraje. V srpnu 2010 se bude konat závěrečná konference, která shrne dosažené výsledky a výstupy projektu. Cílem je také prezentovat konkrétní zkušenosti zapojených poskytovatelů soc. služeb s vytvořeným systémem řízení.
Realizátor společnost EuroProfis, s.r.o. s experty a zástupci zadavatele věří, že systém řízení kvality sociálních služeb povede k zefektivnění řízení organizací a v konečném důsledku ke zvýšení kvality poskytovaných sociálních služeb.
Pro více informací kontaktujte Ing. Barboru Renovou na emailové adrese barbora.renova@europrofis.cz nebo na telefonním čísle 246 027 696.