Sociální služby › Zpravodaj › Aktuality › Pro zájemce o služby
Dobrovolnictví v sociálních službách: Domov odpočinku ve stáří Justynka
V dubnu 2011 odstartoval projekt Rozvoje dostupnosti a kvality sociálních služeb v Královéhradeckém kraji II., který na Náchodsku vede Občanské poradenské středisko, o.p.s. Dnes je v něm zapojeno 28 dobrovolníků, kteří dochází do 14 organizací. Jejich činnost spočívá hlavně ve volnočasových aktivitách (např. čtení, procházky, povídání atd.). Tito lidé v přijímajících organizacích nenahrazují personál, ale pomáhají klientům s trávením volných chvil.
Naše organizace se snaží rozšířit myšlenku dobrovolnictví mezi občany, a proto zde uvádíme dva rozhovory s lidmi, kterých se dobrovolnictví přímo dotýká. V prvním případě se jedná o ředitelku Domova odpočinku ve stáří Justynka, Ing. Jitka Ansorgová, jehož zařízení patří mezi jednu z přijímajících organizací na Náchodsku. Druhý rozhovor jsme uskutečnili s dobrovolnicí Dagmar Petříkovou, která vykonává svoji dobrovolnickou službu přímo v DO Justynce, kde od svého nástupu (prosinci 2011) odpracovala přes 100 hodin dobrovolnické služby. Tímto článkem také chceme poděkovat všem zapojeným dobrovolníkům a organizacím.
Ing. Jitka Ansorgová
Jak se jako ředitelka domova pro seniory díváte na tento projekt dobrovolnictví v sociálních službách, realizovaném v rámci projektu: Rozvoj dostupnosti a kvality sociálních služeb v Královéhradeckém kraji II.? Jaké má podle Vás v současné podobě výhody a nedostatky?
Oceňuji tento velmi dobře připravený projekt i skupinku nadšených jedinců, kteří se touto problematikou dostupnosti i kvality sociálních služeb zabývají. Velmi si vážím toho, že náš domov byl osloven a po 10 letech se podařilo vytvořit fungující pravidelnou spolupráci s dobrovolníky. Výhodou je, že dobrovolníky zastřešuje Občanské poradenské středisko, o.p.s., které garantuje kvalitní výběr dobrovolníků a koordinátorku, která sídlí v Náchodě a kterou můžeme kdykoliv oslovit.
Vaše organizace se stará zejména o starší spoluobčany. Existují nějaké zvláštní požadavky, které na zájemce o dobrovolnictví máte?
Naším jediným požadavkem je prověřený dobrovolník, který má srdce na správném místě, je trpělivý a empatický. Musí být velmi vnímavý, protože i naši klienti mají své nálady, kdy se jim nechce dělat vůbec nic. Dobrovolník by měl tuto situaci instinktivně vytušit a přijít, až bude klientům lépe na duši. Dobrovolník musí mít dostatek času, který jednotlivcům věnuje.
Není možné se nezeptat, jak dobrovolníci pomáhají ve Vaší organizaci? Nejen, jaká je jejich „běžná“ činnost, ale také přinášejí-li nějakou „přidanou“ hodnotu pro Vás, Vaše zaměstnance nebo klienty?
V současné době jsou v Domově odpočinku ve stáří Justynka zapracováni 4 dobrovolníci. K našemu překvapení nás navštěvuje i dobrovolník-muž, což ocení především klienti domova, kteří se celé dny setkávají převážně s ženským personálem. Jsou k němu otevření a mohou si povídat o „mužských záležitostech“. Dobrovolníci se pohybují v námi nastavené rovině, vědí, jaké jsou jejich kompetence. Jejich organizaci zajišťuje sociální pracovnice domova. Dobrovolníci nám pomáhají především s volnočasovými aktivitami, buď si s klienty povídají, čtou jim na přání z knih a časopisů, hrají společenské hry, chodí na procházky do parku anebo jen sedí v altánku a vzpomínají. „Přidanou hodnotu“ vidím v tom, že dobrovolníci mají čas a mohou se starat především o klientovu „duši“. Každý člověk je potěšen, když může mít dobrovolníka jen a jen pro sebe a sdělit mu, co ho trápí, co ho těší. Dobrovolník vnáší do domova klid a lásku. Personál má díky dobrovolníkům více času na ošetřovatelskou péči.
Dobrovolnictví je dlouhodobou evropskou tradicí, proč podle Vás zrovna v České republice a zejména jejích krajích je pro občany tak málo známé, propagované a jimi vykonávané?
Myslím si, že tato skutečnost vychází z minulosti, kdy problém handicapovaných občanů se řešil za branami ústavů a jejich nemoci (včetně problémů se stárnutím a smrtí) byly pro veřejnost tabu. Obdobně to platí i pro seniory - v ČR existuje mýtus, že stáří spočívá v nemohoucnosti, zbytečnosti a pouhém pobírání důchodu. Tento mýtus se snažíme v naší organizaci vymýtit. Z těchto důvodů je pro nás důležité klienty aktivizovat právě za pomoci dobrovolníků. Dobrovolník vykonává práci bez nároků na plat, pokud však zjistí, že ho práce baví a naplňuje, už ho nepustí.
Bylo by fajn, kdybychom se všichni řídili citátem Ladislava Klímy „Stupeň úcty ke stáří udává stupeň ušlechtilosti a pravé ceny u všech národů a kultur“.
Co byste přála projektu, ale i dobrovolnictví a dobrovolníkům jako takovým do dalších let?
Přeji především dostatek financí, aby projekt mohl pokračovat i v budoucnosti, dostatek kvalitních a pro tuto práci zapálených pracovníků i dobrovolníků. Dobrovolníkům přeji, aby je práce se seniory naplňovala a nám, přijímajícím organizacím, přeji mnoho ochotných dobrovolníků, kteří budou i nadále přispívat ke zkvalitnění života seniorů, kteří se dostali do nepříznivé životní situace. Všech dobrovolníků, kteří přicházejí nejen k nám do domova, si nesmírně vážím a děkuji jim za jejich obětavou práci.
Dobrovolník Dagmar Petříková
Jak jste se dozvěděla o dobrovolnictví?
O dobrovolnictví jsem se dozvěděla prostřednictvím letáčku.
Mnoho lidí si může říct, proč by mělo pomáhat cizím lidem? Co Vás nakonec přesvědčilo, že jste se rozhodla stát dobrovolnicí?
Byla to souhra náhod, také asi má povaha. A přístup mé rodiny, která mě v mém rozhodnutí být užitečná a potřebná plně podpořila a i nadále podporuje v této mé činnosti.
Stejně tak by se spousta lidí mohla leknout podmínek dobrovolnictví. Jak jste celý přijímací proces (pohovor, psychologické testy atd.) prožívala Vy?
Celý ten proces přijímání byl nedílnou součástí této činnosti, veškerá nervozita, která pochopitelně na mě ze začátku také padla, se rázem rozplynula, když jsem se pustila do prvních úkolů.
Neméně důležitý je i výběr organizace, do které bude člověk docházet. Jak a proč jste se rozhodla pro Domov odpočinku ve stáří Justynka Hronov?
Pro Domov odpočinku ve stáří jsem se rozhodnula proto, jelikož mě práce se staršími lidmi zajímala.
Neměla jste obavy před první docházkou? A pokud ano, kdy z Vás opadly? Nastal vůbec moment, kdy jste si řekla: „Vždyť to není tak strašné.“?
Když už se do něčeho pustím, tak se snažím to zvládnout a veškeré otázky ze mě spadly hned na začátku, protože paní ředitelka a celý kolektiv pracovníků se mě ochotně ujal a vše potřebné vysvětlil. Celá ta atmosféra domova je velmi příjemná.
Můžete nám říct, co Vám dobrovolnictví dává? A co naopak bere?
Dává mi dobrý pocit z dobře odvedené práce, ale není to práce v pravém slova smyslu, je to něco co Vás naplňuje a co děláte rádi a s chutí a toto bych doporučila i ostatním spoluobčanům, protože dobrovolníkem se může stát kdokoliv, kdo má chuť a čas, o který se chce podělit s ostatními.
Bc. Vít Čejka, Koordinátor dobrovolnických programů
Občanské poradenské středisko, o. p. s., Veverkova 1343/1, 500 02 Hradec Králové
Tel.: 498 500 351, Mob.: 734 652 396, e-mail: vit.cejka@ops.cz