Sociální služby › Zpravodaj › Aktuality
Jak to chodí u nás na FIE skupince
Je právě úterý, půl čtvrté odpoledne, a to u nás v hradecké kanceláři znamená jediné, začíná dětská skupinka FIE. Zvonek zvoní jako o závod a po schodech se už rozléhá švitoření dětských hlásků a pronikavý smích. Když Tomáš už ode dveří volá do druhého patra své klasické „ahoooj Dančo“, o skupince ví už celý dům, o tom není pochyb.
Začátek skupinky je vždy vyhrazený sdílení zážitků. V kolečku si povídáme, jaký jsme prožili týden, co se stalo zajímavého a s jakou náladou přicházíme na skupinku. Společně se učíme na chvilku se zastavit, zamyslet se, zformulovat si, co chceme ostatním říct, a zároveň nechat prostor dalším dětem, neskákat jim do řeči a poslouchat jejich povídání.
Po úvodním povídacím kolečku se pouštíme do práce. Každá skupinka probíhá jinak. Záleží kolik a jaké děti na skupinku zrovna přijdou. Někdy se věnujeme náročnějším materiálům, jako je spojování bodů. Učíme se tam rozumět pojmům jako je „svisle a vodorovně“, učíme se, co je to čtverec a z čeho se skládá a další různé pojmy z matematiky a fyziky.
Z papírových instrumentů rádi přecházíme do prostoru, a tak nás kolegové v Aufori můžou zastihnout, jak běháme s dětmi po prostorách kanceláře a hledáme pravé úhly.
Jindy zase na skupince pracujeme s instrumenty věnujícím se emocím. Povídáme si o tom, jaké emoce známe, jak poznáme na člověku, že je například smutný a vymýšlíme nejrůznější důvody, proč se zrovna takhle může cítit. Když si zkoušíme, jak vypadáme a jak se chováme, když máme vztek, ví o nás celá kancelář.
A někdy pojmeme skupinku jen tak odpočinkově. Seznamujeme se s různými svátky a tradicemi, vyrábíme vánoční přání nebo halloweenské masky, hrajeme hry, trénujeme naše smysly, rozvíjíme slovní zásobu, posilujeme paměť nebo si třeba jen tak malujeme.
Při všech aktivitách dbáme na to, aby nám na skupince bylo dobře, abychom vzájemně budovali kolektiv a aby děti zažily, jaké to je někam zapadnout a patřit.
Máme vždy velkou radost, když děti na skupince najdou kamaráda, se kterým například tráví volný čas i mimo skupinku. Pro některé děti to může být první kamarád v životě.