Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo stavět 6,5 kilometru dlouhý obchvat Náchoda na silnici I/33 v Královéhradeckém kraji. Cena stavby, jejíž součástí budou i dva tunely, je 3,18 miliardy Kč bez DPH. Cílem stavby je vyvést z města tranzitní dopravu. Související paralelní stavbou bude přeložka silnice I/14 Vysokov–Vrchoviny. Řidiči by po obchvatu měli začít jezdit v prvním čtvrtletí roku 2028.
„Náchod patří v Královéhradeckém kraji k městům nejvíce zatíženým dopravou. Denně zde projede 24 000 osobních aut a 6 000 kamionů. O obchvatu se v rodišti spisovatele Josefa Škvoreckého mluví desítky let. Mám proto velkou radost, že tento dávný dluh vůči Náchodu naše vláda konečně splatí. Díky tomu, že jsme loni zprovoznili obchvat Jaroměře, pojede po dokončení obchvatu Náchoda veškerá tranzitní doprava mezi Hradcem Králové a hraničním přechodem do Polska mimo města a vesnice,“ sdělil ministr dopravy Martin Kupka.
Obchvat bude začínat poblíž obce Vysokov, kde vznikne pětiramenná okružní křižovatka a skončí před mostem přes Metuji u hranic s Polskem. Součástí stavby bude 930 metrů dlouhá přeložka silnice I/14, která k Náchodu přivádí dopravu od Nového Města nad Metují a Rychnova nad Kněžnou a od průmyslové zóny, kde sídlí Škoda Auto.
Tunely i mosty
„Obchvat Náchoda je důležitý nejen pro město samotné, ale pro celý broumovský výběžek. Doprava se zklidní a zrychlí a město samotné se stane mnohem bezpečnějším nehledě na kvalitnější ovzduší. Odvedením tranzitní dopravy z města ve všech směrech zlepší kvalitu života ve městě,“ uvedl hejtman Královéhradeckého kraje Petr Koleta.
Na obchvatu vybuduje ŘSD dva tunely – hloubený tunel Kramolna dlouhý 100 metrů a tunel Dolní Radechová (363 metrů), který bude mít ražené i hloubené části. Na stavbě vznikne také 17 mostů; největší budou estakáda Dolní Radechová s 257 metry a estakáda Běloves dlouhá 326 metrů.
Archeologové už prozkoumali trasu, podařilo se jim objevit například základnu lovců ze starší doby kamenné. K dalším nálezům patří statek a lom u obce Kramolna ze 17. a 18. století.
„Jsem velmi rád, že se po letech podařilo dotáhnout veškerou velmi náročnou přípravu stavby, kdy součástí byly nejen výkupy potřebných pozemků, ale i demolice objektů k bydlení. Náchod patří k velkým městům, jejichž centrem dnes projíždí tranzitní doprava a kde je dopravní situace dlouhodobě neúnosná. Místní se na obchvat moc těší. Průtah Náchodem je velmi přetížený tranzitní dopravou, zejména kamionovou, což tam působí obrovské dopravní problémy. To znamená, že i když je obchvat náročný technicky i finančně, bude obrovským přínosem pro celé území. A je to další kapacitní propojení České republiky s Polskem ve spojení s tím, že jsme dostavěli dálnici D11 na obchvatu Hradce Králové a loni na silnici I/33 zprovoznili obchvat Jaroměře,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Ve východních Čechách v současné době ŘSD staví přes 60 kilometrů dálnice D35 a také 21 kilometrů dálnice D11 z Trutnova k hranici s Polskem. Koncem roku plánujeme začít stavět téměř 20 kilometrů dlouhý úsek D11 z Jaroměře do Trutnova. Na východě Čech zároveň letos ŘSD zprovozní 30 kilometrů dálnice D35 včetně obchvatu Vysokého Mýta a také 8,5 kilometru dlouhý obchvat Nové Paky na silnici I/16.