informace o elektronizaci odvolacího řízení
Krajský úřad Královéhradeckého kraje
VÁŠ DOPIS ZN.: -
ZE DNE: doručený dne 12.12.2024 a 09.01.2025
NAŠE ZNAČKA (sp. zn.): KUKHK-IZ-139/MSZ/2024
VYŘIZUJE: Mgr. Vladimír Kučera
ODBOR: majetkosprávní a krajský živnostenský úřad
ODDĚLENÍ: stížností a dozoru obcí
MOBIL: 722 979 085
E-MAIL: vkucera@khk.cz
DATUM: 24.01.2025
Počet listů: 3
Počet příloh: 0 / listů: 0
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5
Odpověď na žádost o informace doručenou dne 12.12.2024 a upřesněnou dne 09.01.2025
Vážená paní,
dne 12.12.2024 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) prostřednictvím datové schránky Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), jíž se domáháte poskytnutí následujících informací (citace včetně chyb):
„Jakožto zakladatelka Spolku pro elektronizaci správních orgánů a členka, pověřená hledáním vylepšení v oblasti správního trestání mimo přestupkové komise (tzn. fakticky doprava), Vás tímto žádám – dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, o tyto informace, ve vztahu k řízení o přestupku, který je projednáván úřadem obce (tj. nikoliv přestupkovou komisí):
1. Doručujete-li dokumenty do datové schránky účastníka řízení, doručujete vždy elektronicky vyhotovený dokument, nebo dokument nejprve vytisknete, ručně podepíšete, a poté naskenujete? (omlouvám se, pokud Vám tento dotaz přijde absurdní, ale máme desítky podnětů o tom, že tak mnohé úřady postupují)
2. Jaké možnosti poskytujete účastníkům řízení k tomu, aby namísto osobní návštěvy úřadu mohli věc vyřešit elektronicky?
3. Zasíláte účastníkům řízení na požádání kopie (skeny) správních spisů?
4. Zpřístupňujete účastníkům řízení (automaticky či na požádání) specifické části spisů? (vlastní činností jsme zjistili, že např. některé úřady zpřístupňují fotografii svědčící o měření rychlosti v případě, že bylo měřeno stacionárním radarem; může se však jednat o jakoukoli jinou část spisu)
5. Umožňujete svědkům vypovídat prostřednictvím telekonferenčních zařízení (např. ZOOM, Skype, či jiné softwarové zabezpečení umožňující svědkovi upustit od fyzické cesty ke správnímu orgánu)
6. Jaké další kroky činíte k naplnění zásady procesní ekonomie, tj. úspoře nákladů dotčených osob, jaké další kroky činíte pro snížení zátěže pro životní prostředí (například za pomocí paper-less office či využíváním IT namísto toho, aby ten, kdo musí s úřadem jednat, musel za tímto úřadem též cestovat), a zda činíte nějaké kroky ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu (tj. zejména co činíte pro to, abyste omezili nutnost cestování osob na úřad tam, kde lze využít IT). Prosím, kde u těchto kroků využíváte IT technologie, popište stručně, jak tyto využíváte a jak přispívají zamýšlenému cíli (Vaše zkušenost či Váš přístup může sloužit jako inspirace pro ostatní).
7. Velmi častým nešvarem, který z našeho šetření vyplynul je, že mnoho úřadů v případě, že v přestupkovém řízení je doplněn byť jediný podklad pro rozhodnutí, nejsou úřady ochotny tento podklad zaslat účastníku řízení, a to ani způsobem, který není spojen s náklady a nepřináší sporné otázky ohledně ochrany osobních údajů (datovou schránku); namísto toho je účastník řízení „nucen“ k tomu, aby ke správnímu orgánu přijel, často i z jiného města. Takové řešení nejen, že je drahé, není ekologické, a je spojeno s časovým nákladem pro účastníka, ale též pro správní orgán. Skýtá tedy prostor pro zefektivnění fungování veřejné správy i její zlepšení z hlediska fungování jejích „zákazníků“. Proto Vás žádáme ještě o tyto informace:
a. V kolika případech byl za poslední tři celé měsíce (tj. září, říjen, listopad) vyzván účastník přestupkového řízení k seznámení se s podklady pro rozhodnutí dle § 36 odst. 3 správního řádu v návaznosti na nové doplnění podkladů rozhodnutí (tzn. poté, co již ve věci jedno seznámení s podklady rozhodnutí či ústní jednání proběhlo)?
b. V kolika z těchto případů měl účastník řízení či jeho zástupce zřízenu datovou schránku?
c. V kolika z těchto případů byl účastníku řízení (ať již přímo, nebo prostřednictvím zástupce) tento nový podklad zaslán do datové schránky?
d. V kolika z případů dle písm. a. byly nové podklady v rozsahu do tří stran (včetně)?“
Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-IZ-139/MSZ/2024, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která však neobsahuje všechny potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ, neboť nebyla dostatečně určitá a srozumitelná. Povinný subjekt Vás proto v souladu s ustanovením § 14 odst. 5 písm. b) InfZ vyzval k upřesnění žádosti, a to písemností ze dne 18.12.2024, která Vám byla doručena prostřednictvím datové schránky dne 21.12.2024.
Svoji žádost jste upřesnila sdělením doručeným dne 09.01.2025, ve kterém jste uvedla, že (citace): „Žádost je správně mířena do působnosti Krajského úřadu, k činnosti odvolacího správního orgánu.“
Ode dne doručení upřesnění, tedy 09.01.2025 začala v souladu s ustanovením § 14 odst. 5 písm. d) InfZ běžet nová 15denní lhůta pro vyřízení žádosti.
O předání požadovaných informací byly požádány věcně příslušné odbory krajského úřadu, které se zabývají odvolací agendou, a to odbor organizační a právní, odbor majetkosprávní a krajský živnostenský úřad, odbor životního prostředí a zemědělství, odbor územního plánování a stavebního řádu, odbor školství, odbor sociálních věcí, odbor zdravotnictví, odbor dopravy a silničního hospodářství a odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu (vizte organizační strukturu krajského úřadu https://www.khk.cz/cz/krajsky-urad/organizacni-struktura/organizacni-struktura-krajskeho-uradu-kralovehradeckeho-kraje-147/).
Na základě stanovisek jednotlivých dotčených odborů krajského úřadu Vám sdělujeme následující.
Ad 1. V případě, že účastník řízení má datovou schránku, doručujeme vždy elektronicky vyhotovený dokument podepsaný kvalifikovaným elektronickým podpisem oprávněné úřední osoby.
Ad 2. Účastníci řízení mohou v souladu s příslušnými právními předpisy podávat elektronická podání prostřednictvím e-podatelny: posta@khk.cz (podepsaná kvalifikovaným elektronickým podpisem) nebo prostřednictvím datové schránky: gcgbp3q.
Ad 3. Ano.
Ad 4. Ano, účastníkům řízení zpřístupňujeme specifické části spisů na požádání.
Ad 5. Ne.
Ad 6. Účastníci řízení mohou v souladu s příslušnými právními předpisy podávat elektronická podání prostřednictvím e-podatelny (podepsaná kvalifikovaným elektronickým podpisem) nebo prostřednictvím datové schránky.
Účastníci řízení mohou dále komunikovat s oprávněnými úředními osobami prostřednictvím jejich služebního e-mailu nebo služebního mobilního telefonu, kontakty na pracovníky jsou zveřejněny na webových stránkách Královéhradeckého kraje https://www.khk.cz/cz/telefonni_seznam.php.
Využili jsme i možnost provést výslech obviněného ve formě dožádání provedení konkrétního úkonu jiným správním orgánem (odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu).
Ad 7a. V období září až listopad roku 2024 se jednalo o jeden případ v agendě odboru územního plánování a stavebního řádu.
Ad 7b. V období září až listopad roku 2024 0 případů.
Ad 7c. V období září až listopad roku 2024 0 případů.
Ad 7d. V období září až listopad roku 2024 se jednalo o jeden případ v agendě odboru územního plánování a stavebního řádu.
Požadované informace Vám zasíláme prostřednictvím datové schránky.
S pozdravem
Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí