Ilustrační fotografie: Královéhradecký kraj Ilustrační fotografie: Jihočeský kraj
  1. Kancelář zastoupení krajů
  2. Zprávy z Bruselu
  3. Strategie na omezení emisí CO2.

Strategie na omezení emisí CO2.

Publikováno: 4.6.2014 , Autor: kancelář Brusel, Mgr. Brecht Horemans

Tisková zpráva – opatření v oblasti klimatu: Komise stanovuje strategii na omezení emisí CO2 nákladních automobilů, autobusů a autokarů.

Nákladní automobily, autobusy a autokary budou spotřebovávat méně paliva a vypouštět menší množství oxidu uhličitého (CO2) po zavedení strategie, kterou přijala Evropská komise dne 21. května 2014. Tato těžká vozidla vypouští kolem čtvrtiny emisí CO2 silniční dopravy v EU, a bez dalších opatření zůstanou jejich emise v letech 2030 – 2050 na současné neudržitelné úrovni.

„Dnes děláme další kroky k omezení emisí CO2 způsobených silniční dopravou. Dříve jsme už stanovili pravidla pro auta a dodávkové automobily, a dnes vidíme výsledky těchto opatření: emise jsou nižší, znečištění ovzduší ve velkých městech klesá a spotřebitelé mají k dispozici inovativnější vozidla, které spotřebují méně paliva. A proto se nyní chceme zaměřit i na nákladní automobily a autobusy. Strategie popisuje nová opatření, která časem sníží emise CO2 těchto vozidel, dovolí provozovatelům ušetřit peníze a sníží závislost EU na dovozu ropy,“ uvedla Komisařka pro změny klimatu Connie Hedegaard.

Zaměření na krátkodobá opatření

Zatímco emise nových aut a dodávkových automobilů jsou prospěšně omezeny současnými právními předpisy EU, nová strategie se jako první zabývá emisí těžkých vozidel.

Tato strategie se soustřeďuje na krátkodobá opatření s cílem ověřovat a monitorovat emise těžkých vozidel. Je to důležitý první krok k omezení emisí, protože doposud srovnání těchto vozidel bylo složité zejména kvůli velké různorodosti modelů na trhu. Tato vozidla jsou velice často upravena podle potřeb trhu a vyrobena v mnohem menších množstvích než auta a dodávkové automobily.

Komise vypracovala simulační počítačový program VECTO, který umožní měřit emise CO2 nových vozidel. Pomocí tohoto programu chce Komise příští rok navrhnout nové právní předpisy stanovující, že se musí ověřovat, vykazovat a monitorovat emise CO2 u těžkých vozidel. To bude přispívat k transparentnějšímu, konkurenceschopnějšímu trhu a k přijetí technologií s největší energetickou účinností.

Další opatření možná ve střednědobém horizontu

Až tyto právní předpisy vstoupí v platnost, Komise může uvažovat o dalších opatřeních k omezení emisí CO2 těžkých vozidel. Nejzřejmější řešení je zavést povinné limity na průměrné emise CO2 nově registrovaných těžkých vozidel, které nyní už existují pro osobní a dodávkové automobily. Jiná řešení by mohla obnášet rozvoj moderní dopravní infrastruktury podporující alternativní paliva pro těžká vozidla, inteligentnější systém stanovení cen pro použití nové infrastruktury, efektivní a jednotné uplatňování zdanění vozidel členskými státy a jinými tržními mechanizmy.

Výzkumy prováděné ve fázi strategických příprav naznačují, že nejmodernější technologie mohou dosáhnout účinných omezení emisí CO2 nových těžkých vozidel ve výši nejméně 30%.

Pozadí

Emise těžkých vozidel představují téměř čtvrtinu emisí způsobených silniční dopravou a 5% celoevropských emisí skleníkových plynů.

Posouzení dopadů, na kterém je strategie pro těžká vozidla založená ukazuje, že emise CO2 způsobené těžkými vozidly se v letech 1990 až 2010 zvětšily o nejakých 36%.

Pokud nedojde ke změně politiky, předpokládá se, že celoevropské emise těžkých vozidel zůstanou v letech 2030 – 2050 přibližně na dnešní úrovni, tedy o nějakých 35% vyšší než v roce 1990. To očividně neodpovídá cíli snížit o 60% do roku 2050 emise skleníkových plynů způsobené dopravou, jak je stanoveno v bílé knize Komise o dopravě z roku 2011 a v plánu na přesun k ekonomice s nízkými emisemi CO2 do roku 2050.

Další kroky

Strategie je směřována Evropskému parlamentu a Radě, které jsou vyzváni, aby ji podpořily a pomohly při zajišťování uvedených opatření.

Více informací naleznete zde.

Nahoru
Sdílet:

Copyright © Královéhradecký kraj & Jihočeský kraj. Všechna práva vyhrazena.