Ilustrační fotografie: Královéhradecký kraj Ilustrační fotografie: Jihočeský kraj
  1. Kancelář zastoupení krajů
  2. Zprávy z Bruselu
  3. Stále existující velké nerovnosti ve vzdělávání v zemích EU

Stále existující velké nerovnosti ve vzdělávání v zemích EU

Publikováno: 13.11.2015 , Autor: Kateřina Bendová

Nejnovější monitoring vzdělávání a tréninku ukazuje, že se Evropská unie pomalu přibližuje ke svému cíli- zajištění více vzdělaných lidí, avšak za cenu zachování nerovností mezi sociálními kategoriemi a jednotlivými členskými státy. Téměř 38 % mladých Evropanů nyní dosáhlo terciárního vzdělávání, ve srovnání s 34,8 % v roce 2011. Zatímco 11,1 % mladých Evropanů opustí školu předčasně, ve srovnání s 13,4 % v roce 2011.

Nicméně zpráva také uvádí, že nezaměstnanost mladých lidí, chudoba a marginalizace zůstává stále vysoká. Zároveň je ve zprávě uvedeno, že se jeden ze čtyř dospělých Evropanů potýká s problémem nedostatku dovedností. "Přetrvávající determinanty, které vedou k neúspěchu, jsou mimo jiné socioekonomický status, status imigranta nebo gender“ uvádí report.

Výroční zpráva Evropské komise, která byla zveřejněna ve čtvrtek 12. listopadu, zobrazuje Evropu jako místo, kde je vzdělávání obětí ekonomické krize a rozpočtových škrtů s možnými následky v dlouhodobém horizontu. Evropa se neubírá správným směrem dostatečně rychle. Nachází se zde příliš mnoho znevýhodněných studentů, zatímco vládní investice, které jsou klíčové ke kvalitnímu vzdělání, odhalují znepokojující známky snížení výdajů.

"Je smutné, že jedním z prvních kroků v konsolidaci rozpočtu byly škrty v rozpočtech na vzdělávání," řekl eurokomisař pro vzdělávání Tibor Navracsics na tiskové konferenci, která se konala ve stejný den, kdy byl tento report zveřejněn.

Průměrné výdaje na vzdělávání v Evropské unii se pohybují kolem 5,3 % z celkového HDP Evropské unie, zatímco ve zbytku světa, zejména v Asii se hodnoty pohybují kolem 6 %. "Evropská unie zaostává v investicích do vzdělání, to by mohlo způsobit problém, protože investice do současného vzdělávání je také investice do budoucí konkurenceschopnosti," řekl Navracsics.

Příležitosti a výsledky jsou stále velmi hodně určovány sociálněekonomickým a imigračním zázemím lidí. Členské státy EU budou muset najít způsob, jak se vyhnout zhoršení této situace. "Pokud budeme chtít integrovat uprchlíky, kteří zůstanou v členských státech, musíme použít vzdělání jako silný motor pro sociální integraci," dodal Navracsics. Vzdělání není jen o vzdělávání lidí vedoucího k budoucímu zaměstnání, ale je také o socializaci lidí a demokratických hodnotách, které vychovávají studenty jako aktivní občany. Vzdělání je úkolem do budoucna, který napomůže při řešení migrační krize.

Nahoru
Sdílet:

Copyright © Královéhradecký kraj & Jihočeský kraj. Všechna práva vyhrazena.