Sociální a ekonomické dopady silniční dopravy
Publikováno: 13.11.2015 , Autor: Aneta Holečková
Konferenci, která se konala 11. listopadu v Evropském parlamentu na téma Sociální a ekonomické dopady silniční dopravy, zahájil europoslanec Wim van de Camp slovy: „Číňané nečekají,“ a dodal, že je nutné na základě výsledků diskuzí více jednat.
Na konferenci dále zaznělo, že je důležité zachovat mobilitu ve městech, ale zároveň také využívat méně automobilů. Na druhou stranu by měly být automobily využívány k dopravě v předměstích a na venkově. Na základě studie o mobilitě spotřebitelů referující vyjádřili podporu silniční dopravě. Studie ukázala, že automobil je nutný zejména pro rodiny s dětmi; starší osoby, které auto využívají i k sociálním kontaktům; dále pro potřeby některých povolání jako například policisté nebo doktoři. Další závěry například přinesly fakt, že snížení automobilové dopravy v Bruselu o 10 % by znamenalo dvojnásobné navýšení veřejné dopravy.
Paní Levasier, z německého automobilového klubu, zdůraznila potřebu zkoumání externích přínosů silniční dopravy a nejen nákladů. Silniční doprava má vliv i na zaměstnanost, zajišťuje dojížďku do práce a generuje přidanou hodnotu. Neméně důležitou roli hrají v tomto ohledu také sektory, které jsou na automobilový sektor navázány. Levasier dodala, že ačkoliv je právě z daní související s dopravou přidáno až 8 % financí, nedostatečně se refinancují silnice.
Na konferenci též zaznělo, že by mělo být propojeno rozhodování v oblasti dopravy s potřebami podnikatelů a pasažérů. A samozřejmě by se nemělo zapomínat na efektivitu a udržitelnost. Zástupce Evropské komise, R. Diemer, řekl, že je důležité zahrnout do diskuzí pozitivní dopady silniční dopravy, ale zároveň je nutné řešit i otázku emisí oxidu uhličitého, znečištění vzduchu, hlučnost a bezpečnost. Evropská komise proto podporuje environmentálně šetrnou udržitelnou inteligentní dopravu s lepším managementem. Zásadním tématem je také integrace nových technologií a inovací do tohoto sektoru a eliminace negativních externích nákladů by měla probíhat na základě jejich internalizace.