Ilustrační fotografie: Královéhradecký kraj Ilustrační fotografie: Jihočeský kraj
  1. Kancelář zastoupení krajů
  2. Zprávy z Bruselu
  3. ICT inovace – malé a střední podniky dokážou nejlépe využívat evropské fondy na financování výzkumu

ICT inovace – malé a střední podniky dokážou nejlépe využívat evropské fondy na financování výzkumu

Publikováno: 4.2.2016 , Autor: Lucie Uhlířová

Malé a střední podniky jsou šampióni evropských výzkumných projektů: vytváří 41% inovací s vysokým potenciálem, generovaným ve výzkumných a inovativních projektech, spojených s oblastí informačních a komunikačních technologií (ICT). Projekty jsou spolufinancovány Evropskou unií, navzdory tomu, že představují pouze 14% celkových finančních prostředků. Nicméně větší důraz kladený na technologie, než na obchodní strategie, je jednou z hlavních překážek, které brání uvedení těchto inovací na trh.

To jsou jen některé ze závěrů průzkumu iniciativy Inovation Radar, která analyzuje výzkum informačních a komunikačních technologií a projekty financované dvěma evropskými výzkumnými programy: FP7 (Sedmý rámcový program) a CIP (Rámcový program pro konkurenceschopnost a inovace). Výzkum byl prováděn Společným výzkumným střediskem.

Další zjištění:

Německo, Španělsko a Velká Británie hostí nejvyšší počet organizací, které jsou označovány jako hlavní inovátoři (17%, 12,3% a 12%), následované Itálií (10,9%) a Francií (9,6%). Co se týče měst, Barcelona zaujímá první místo na seznamu s 19 organizacemi (univerzity, inovační podniky, start-upy), následovaná Londýnem a Paříží se 17 a Milánem s 16 organizacemi.

Nicméně dostat se na trh není pro inovátory vždy nejsnazší - čtvrtina z již vyspělých inovací dosud není využívána. Z nich polovina byla hodnocena jako inovace s vysokým tržním potenciálem. Jednou z hlavních překážek vstoupení na trh a jejich komerčního využití je, že zaměření těchto projektů na technologické aspekty je příliš často na úkor rozvoje tržní strategie. Z těch inovací, které byly určeny ke komercializaci, jen 30% má nebo bude mít uplatnění na trhu, zatímco obchodní plán je vytvořen pouze u 27% z nich. To je důvod, proč se Evropská komise snaží zlepšit vazby mezi inovátory projektů financovaných evropskými fondy a službami, které pomáhají těmto inovátorům připravit se „dobít trh.“

Téměř 70% sledovaných inovací má být uvedeno na trh během dvou let. V současné době 10% ze všech inovací je již využíváno na trhu, nebo interně partnerskými organizacemi.

Pozadí:

Zpráva iniciativy Radar report analyzovala 279 projektů od května 2014 do ledna 2015 s důrazem na identifikaci inovací s vysokým potenciálem a klíčových inovátorů stojícími za nimi. Tyto projekty vyprodukovaly 517 inovací, nejvíce v oblasti zpracování dat a vývoje softwaru, zatímco vývoj hardwaru zahrnuje jen několik projektů. Malé a střední podniky hrají důležitou roli při zajišťování inovací s vysokým potenciálem a jsou důležitým prostředkem pro spoluvytváření a komercializaci inovačních technologií.

Tato zpráva byla připravena v rámci víceletého výzkumného projektu vyvinutého společně s Institutem pro perspektivní technologické studie Společného výzkumného centra a Generálním ředitelstvím pro komunikační sítě, obsah a technologie. Jejím cílem je poskytnout Komisi nástroje pro zlepšení informačních a komunikačních technologií v Evropě, v rámci Jednotného digitálního trhu a programu Horizont 2020.

Původní článek naleznete zde.

Nahoru
Sdílet:

Copyright © Královéhradecký kraj & Jihočeský kraj. Všechna práva vyhrazena.