Ilustrační fotografie: Královéhradecký kraj Ilustrační fotografie: Jihočeský kraj
  1. Kancelář zastoupení krajů
  2. Zprávy z Bruselu
  3. Dopad Transatlantického partnerství pro obchod a investice na regiony a města musí být ujasněn a mělo by se o něm ještě jednat

Dopad Transatlantického partnerství pro obchod a investice na regiony a města musí být ujasněn a mělo by se o něm ještě jednat

Publikováno: 14.1.2015 , Autor: kancelář Brusel, Aneta Hájková

Reportér Markus Töns zdůrazňuje rizika v zadávání veřejných zakázek a sektoru veřejných služeb a žádá větší zapojení Výboru regionů

Dopad Transatlantického partnerství pro obchod a investice na regiony a města musí být ujasněn a mělo by se o něm ještě jednat 

Reportér Markus Töns zdůrazňuje rizika v zadávání veřejných zakázek a sektoru veřejných služeb a žádá větší zapojení se Výboru regionů

Návrh stanoviska pro Transatlantické partnerství pro obchod a investice přijatého 17. prosince Komisí pro hospodářskou a sociální politiku (dále jen Komise) spadající pod Výbor regionů varuje, že dopad obchodní dohody na místní a regionální samosprávy dosud nebyl dostatečně ujasněn, zejména s ohledem na zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb.

Regiony a města přiznávají, že roste potenciál Transatlantického partnerství pro obchod a investice, především pro malé a střední podniky, které jsou hnacím motorem pro vytváření nových pracovních míst v Evropě. Přesto však mají obavy z důsledků partnerství Evropské unie a Spojených států amerických na úrovni místní a regionální samosprávy a žádají o zapojení jejich zástupců do jednání. Názor k návrhu, který byl sepsán Markusem Tönsem, členem vlády Severního Porýní a Vestfálska, upozorňuje na počet potenciálních rizik ohrožujících nerovnováhu mezi potřebou podpory konkurence a inovací v EU, a příslibem zajištění sociálního začlenění místní samosprávy a veřejné kontroly služeb obecného zájmu.  

Zadávání veřejných zakázek a veřejné služby jsou komplexními a náročnými sektory, které potřebují mnohem větší upřesnění. Stávající právní rámec EU pro zadávání veřejných zakázek umožňuje zvláštní zacházení pro vnitropodnikové společenství, kooperaci mezi místními samosprávami, sektor vodních cest a záchranných služeb. Tyto výjimky musí být ošetřeny v rámci partnerství. Poměr nákladů a výnosů ve vztahu k zadávání veřejných zakázek by se mohl stát neudržitelným vzhledem k tomu, že v současné době 85% veřejných zakázek v EU je otevřených pro dodavatele ze Spojených států amerických, zatímco pouze 32% z výběrových řízení v USA je otevřených pro dodavatele z EU. Tato nerovnováha může být dále umocněna „opt-in“ systémem (systém volného vstupu pro firmy) pro státy USA.

Návrh stanoviska rovněž zdůrazňuje, že i když služby poskytované při výkonu veřejné moci jsou v současné době vyloučeny z jednání, je třeba vyjasnit, že toto vyloučení zahrnuje služby považované v precedenčním právu za součást dohody, nebo že každý člen může být ve výkonu zastoupen představitelem vládního zastoupení. Pokud jde o pojem "veřejné služby", jak je uvedeno v mandátu vyjednávání, návrh stanoviska tvrdí, že odkaz by měl zahrnovat všechny služby, na které se vztahují zvláštní regulační režimy, nebo se vyznačují zvláštními povinnostmi uloženými na poskytovatele služeb na vnitrostátní, regionální nebo místní úrovni v souvislosti s obecným zájmem, jako je zajištění vody, energie, likvidace odpadu a odpadních vod, pohotovostní služby, péče o zdraví, sociální služby, veřejná doprava, bydlení, opatření v rámci městského plánování a rozvoje měst. Pro všechny tyto služby se Komisi doporučuje, aby uplatnila horizontální osvobození od všech závazků uložených zásadami přístupu na trh a doložkou národního zacházení.

Návrh stanoviska také odmítá otevřít školky, školy a další vzdělávací služby se smíšeným sektorem financování (veřejný a soukromý), protože multilaterální Dohoda o obchodu se službami (GATS) již obsahuje řadu závazků k liberalizaci.

Na závěr text prohlašuje, že členské státy a orgány místní a regionální samosprávy musí být schopny přijmout jakékoli regulační či finanční opatření nezbytné k podpoře kulturní rozmanitosti, svobody a plurality sdělovacích prostředků a k zachování či rozvoji audio-vizuální a jiných podobných služeb v oblasti tak, aby vyhověly demokratické, sociální a kulturní potřebě každé společnosti, bez ohledu na to, jaká technologie nebo distribuční platforma je používána.

Přijetí návrhu stanoviska je naplánováno na plenárním zasedání Výboru regionů, které se bude konat 12.-13. února 2015. 

Nahoru
Sdílet:

Copyright © Královéhradecký kraj & Jihočeský kraj. Všechna práva vyhrazena.