Ilustrační fotografie: Královéhradecký kraj Ilustrační fotografie: Jihočeský kraj
  1. Kancelář zastoupení krajů
  2. Zprávy z Bruselu
  3. Delegace Letiště České Budějovice na letišti v Liége (Belgie)

Delegace Letiště České Budějovice na letišti v Liége (Belgie)

Publikováno: 23.7.2015 , Autor: Martina Vodičková

13. července navštívili zástupci Letiště České Budějovice belgické Letiště Liège, které leží ve frankofonní provincii stejného jména. Schůzka vyšla jako jeden z podnětů k možné meziregionální spolupráci v rámci setkáních zástupce Jihočeského a Královéhradeckého kraje v Bruselu Reného Příhody a českého honorárního konzula pro oblast Liége a Luxembourg Serge Mantovaniho.

Následná schůzka na letišti v Liége již proběhla po projevení zájmu o setkání mezi zástupci obou letišť. Setkání též předcházela důkladná prezentace Letiště LIÈGE českému velvyslanci v Belgii Jaroslavu Kurfürstovi. Schůzky přímo na letišti v Liège se zúčastnil ředitel Letiště České Budějovice Ladislav Ondřich, český honorární konzul v Liège Serge Mantovani, PR a marketingová manažerka Letiště České Budějovice Martina Vodičková, a zástupce Jihočeského kraje v Bruselu René Příhoda za stranu českou, za belgickou pak generální ředitel Letiště Liège Luc PARTOUNE a PR manažerka Béatrice CAMU.

Letiště v Liège je budováno v prostoru bývalé vojenské základny NATO. Jeho civilní historie započala v roce 1991. V roce 1994 vstoupil do letiště soukromý kapitál. Valnou část akcií vlastní firma TNT, část akcií má i pařížské letiště, což bylo zejména v začátcích přerodu vojenské báze na fungující letiště velmi užitečné při předávání zkušeností. Letiště Liège se zejména zaměřuje na cargo a je v první pětici nejvýznamnějších cargo letišť v Evropě. Obchodně vsadili na přepravu zvláštních nákladů: zvířat, farmaceutických výrobků, květin, bylin a potravin podléhajících rychle zkáze. Vsadili také na klientelu, která potřebuje zvláštní zacházení. Prvními přepravci zboží, kteří se v devadesátých letech v Liège etablovali, byli Izraelci, u nichž lze předpokládat zvýšený důraz na bezpečnostní opatření. Velkou výhodou se pro cargo druh přepravy ukázal ucelený 300 hektarový bývalý vojenský areál, který bylo možné využít jako logistické zázemí firem. Cargo přeprava se odehrává zejména v noci a letiště vsadilo na vlastní palivové hospodářství. Letiště Liège se díky této strategii uplatnilo i přesto, že leží v silném konkurenčním prostředí v centru zlatého trojúhelníku Paříž - Amsterdam - Frankfurt nad Mohanem, který zpracovává 66% evropské nákladní dopravy.

Osobní doprava byla dlouhou dobu na okraji zájmu, realizovala se spíše charterová doprava na dovolenou. Přesto letiště postavilo nový terminál, který je dimenzován na milion cestujících ročně. V posledních letech se začíná rozvíjet incomingová přeprava osob zejména z Číny. Této klientele se do jisté míry musí přizpůsobit obsluha a způsob poskytování služeb: čínsky hovořící personál, posílení dutyfreeshopu, či například speciální kuřárny. V loňském roce přepravili v Liège na 300 000 pasažérů.

Letiště v Liège je pro Letiště České Budějovice velkou inspirací a výzvou zároveň. Je důkazem toho, že se i bývalá vojenská základna může změnit na fungující a prosperující letecký přístav, který je velkým přínosem pro region. Prakticky ukazuje, že dobře zvolená strategie a taktika mohou přinést úspěch i ve vysoce konkurenčním prostředí, kde jsou už “karty zdánlivě rozdány”.

Letiště v Liège má před Letištěm České Budějovice výhodu skvělé okolní infrastruktury (rozvinutá síť dálnic), výhodu čerpaní evropských dotací na rozvoj, je zároveň ale i důkazem toho, že cesta, kterou se Letiště České Budějovice vydalo, není nereálná a může být korunována úspěchem.

Vedení Letiště Liège nabídlo Letišti České Budějovice při prvním setkání pomoc v podobě konzultační a odborné spolupráce.

Nahoru
Sdílet:

Copyright © Královéhradecký kraj & Jihočeský kraj. Všechna práva vyhrazena.