Ilustrační fotografie: Královéhradecký kraj Ilustrační fotografie: Jihočeský kraj
  1. Kancelář zastoupení krajů
  2. Zprávy z Bruselu
  3. ČR získala první přímé železniční spojení s přístavem Antverpy

ČR získala první přímé železniční spojení s přístavem Antverpy

ČR získala první přímé železniční spojení s přístavem Antverpy

Publikováno: 26.4.2016 , Autor: Markéta Kubová

České firmy mohou nově využívat přímou nákladní železniční linku, která spojuje Ústí nad Labem s druhým největším evropským přístavem v belgických Antverpách. Expresní nákladní vlaky spojí obě místa do 26 hodin. Provoz linky byl slavnostně zahájen 12. dubna v Antverpách belgickou ministryní dopravy Jacqueline Galant a náměstkem ministra dopravy Kamilem Rudoleckým. Nová pravidelná železniční linka představuje konkurenceschopnou a ekologickou alternativu silniční dopravě. Vlaky budou z obou destinací vyjíždět až třikrát týdně.

Díky přímému spojení do Antverp se českým firmám usnadní obchodování také s přístavem v Rotterdamu, severní Francií nebo se zámořím. Linka bude vhodná hlavně pro firmy, které posílají jednotlivé zásilky, ale nenaplní svým zbožím celý samostatný vlak. Vlaky by tady podle provozovatele, kterým je za českou stranu firma ČD Cargo, měly jen do konce roku přepravit 120 tisíc tun zboží. To je totéž, jako kdyby mezi Antverpami a Ústím nad Labem projelo 6 tisíc kamionů.

Jde o součást sítě tzv. systémových vlaků, prostřednictvím kterých belgický železniční dopravce SNCB Logistics nabízí mezinárodní přepravu formou jednotlivých zásilek a skupin vozů. Klienti mají možnost nakládky a vykládky ve 215 místech v Belgii a na téměř 1 000 místech v České republice.

Antverpy za poslední rok vykazují asi 4,5 procenta, nebo 4,6 nárůst objemu zboží, tak zahájily i novou aktivitu směrem do zemí jako je Česká republika, Polsko, Maďarsko, Slovensko,“ vysvětlil výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky Jan Ekl. Rozsáhlý přístavní komplex v ústí řeky Šeldy, rozlohou největší na světě a stále rostoucí, má spojení s 1400 dalšími přístavy. Prochází jím nejen kontejnery, které tvoří skoro polovinu objemu, ale také automobily, tekuté látky, které tvoří další významnou složku práce přístavu, nebo sypké materiály.

Náměstek českého ministra dopravy přímo v Antverpách připomněl, že ČR nyní využívá především polabský Hamburk. „Nicméně kapacity, které tam jsou - i železniční spojení - opravdu naplněné, skoro ze sta procent," uvedl Kamil Rudolecký. Proto je podle něj pro Česko z dopravního hlediska další přístup k moři významný.

Projekt se připravoval od začátku loňského roku, od února už některé vlaky jezdily do Antverp v jakémsi zkušebním režimu. V této fázi se převážely především ocelářské výrobky. Informace o zavedení nové linky byla na českém trhu přijata s velkým zájmem a v současné době denně dochází poptávky na tyto přepravy.

Zdroj: Velvyslanectví České republiky v Bruselu

Dokumenty ke stažení

PDF ČR získala první přímé železniční spojení s přístavem Antverpy 1MB
Nahoru
Sdílet:

Copyright © Královéhradecký kraj & Jihočeský kraj. Všechna práva vyhrazena.