Bezpečnost na železnici
Publikováno: 3.3.2014 , Autor: kancelář Brusel, Michaela Svobodová
Evropská unie je na cestě k větší bezpečnosti, nižším cenám a efektivnějším službám na železnici.
Větší bezpečnost, nižší ceny a méně zpožděných vlaků, to je ve stručnosti výsledek hlasování Evropského parlamentu o železniční dopravě.
„Ačkoli se osobní i nákladní automobily nebo letadla mohou snadněji pohybovat v EU, k životnímu prostředí šetrnější železniční doprava je svázána více než 11 000 zbytečnými národními pravidly bezpečnosti.“řekl Michael Cramer, Greens/EFA.
Pokud chce dopravní podnik operovat ve více než jednom členském státě, potřebuje v současné době osvědčení o bezpečnosti pokaždé, když překročí hranice, což dopravu zdražuje a způsobuje zpoždění. To je v dnešní době přežitkem, protože většina vlaků přes hranice jezdí, například více než padesát procent nákladní dopravy je mezinárodního charakteru.
Evropský parlament proto schválil, s naprostou většinou ze všech hlavních politických stran, návrh Komise na harmonizaci a zefektivnění pravidel a postupů.
Dopravní podniky by měly mít možnost požádat o jednotné Evropské bezpečnostní osvědčení namísto několika vnitrostátních povolení. Toto osvědčení by mělo být platné pro stanovenou oblast působnosti v EU.
Tato nová struktura může být úspěšná pouze v případě, že Evropská železniční agentura (ERA), která byla založena v roce 2006, zkoorduje činnost vnitrostátních bezpečnostních orgánů. Evropský parlament chce, aby se stala „one-stop shop“ pro bezpečnostní osvědčení a registraci vlaků.
Samozřejmě ale nechceme vytvořit obří evropský orgán, ale vyzýváme k novému rozdělení úkolů na evropské a národní úrovni. ERA by měla zajistit dodržování stanovených termínů a norem kvality, jakož i jednotné uplatňování pravidel EU, čímž se zvýší úroveň bezpečnosti v mnoha členských státech.
Parlament tak vysílá jasný vzkaz: Ačkoli je železnice již nyní nejbezpečnějším způsobem dopravy v EU, chytrá spolupráce všech aktérů může dále zvýšit úroveň bezpečnosti a ušetřit náklady a čas.
Původní článek naleznete zde.